• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GMT-Master från 50-talet

WBergdahl

Panerai
Har stött på denna Rolex GMT-master och skulle vilja veta lite mer om den, om någon här (vilket jag tror) vet något om den...
Det enda jag vet är att den är från 50-talet och att det är just en GMT...

Kan någon berätta följande för mig?
- Årtal (om det går)
- Ref
- Värde

wkl5wi.jpg


34i24p3.jpg


iygadd.jpg


WBergdahl
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det ser ut som en 6542, bezeln är i bakelit och kostar huggorm. Den är riktigt skör och är lätt att ha sönder, tydligen kör många som har en 6542 en aftermarket bezel eller senare för att de inte vill sabba värdet om de råkar förstöra originalbezeln.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Stött på? Det där är något man inte stöter på sådär hur som helst :) Berätta gärna mer!
Den där bakelit bezeln är snuskigt dyr!
 

WBergdahl

Panerai
En kompis till mig skickade dessa bilder till mig och bad mig om information...
Så att jag stött på den kanske är fel
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har för mig att 6542 är typ sent 50-tal och att priserna BÖRJAR på ett par hundra lök... Dyra som stryk, särskilt bezeln som sagt.

Dock är det endast generellt om 6542:an, kan inte kommentera äktheten på klockan som du har bilder på.
 
Något är väldigt lurt med den där sekundvisaren samt tavlan.
Tavlan ser väldigt fuskåldrad ut och patinan på sekundvisaren är helt off.

En 6542 med samtliga delar original är lika dyr som den är ovanlig...
 

WBergdahl

Panerai
Något är väldigt lurt med den där sekundvisaren samt tavlan.
Tavlan ser väldigt fuskåldrad ut och patinan på sekundvisaren är helt off.

En 6542 med samtliga delar original är lika dyr som den är ovanlig...

Ja, sekundvisaren ser liiiiiiite för vit ut... Tyvärr!
Men vad menar du med att tavlan ser fuskåldrad ut? Hur ser man det och vad innebär det?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Dålig koll tyvärr. Kan vara värd massor eller inget. Posta på VRF så får du säkert svar. Vill du inte det så är deras tavelarkiv en bra början för research. Lycka till!
 
Ja, sekundvisaren ser liiiiiiite för vit ut... Tyvärr!
Men vad menar du med att tavlan ser fuskåldrad ut? Hur ser man det och vad innebär det?

Kolla på "sidan" eller yttre kanten på prickindexen, där det ser ut att vara en ljusare ring, likaså på stavindexen vid "6 och "9, samt trekanten.

Patina brukar vara mer jämn, framförallt på en 65-70 år gammal klocka...
 

CLT

Rolex
Är det din väns eller har han också snubblat över den? Är den kosher så är det bara att gratulera ägaren!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Varken eller, hade du läst kommentarerna så hade du förstått att jag fick bilderna av en kompis. Kan fråga honom om han är en spekulant, om du vill det.
För mig låter klockan på tok för dyr

Något mer du undrar?
Sicken trevlig attityd.. Säljaren är relativt välkänd så klockan är säkerligen kosher. Boetten är inte jättecrisp utan ganska tråkigt polerad. Tavlan är inte direkt mint men värdefull ändå. Skulle tro att butiken vill ha mellan 3-400k vilket jag tycker är blodigt. Referens är 6542 och klockan är från -58.

Något mer du undrar?

;)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Varken eller, hade du läst kommentarerna så hade du förstått att jag fick bilderna av en kompis. Kan fråga honom om han är en spekulant, om du vill det.
För mig låter klockan på tok för dyr

Något mer du undrar?
Nej, egentligen inte. Hade nog snarare hoppats att det var en klocka som hittats "i verkligheten", snarare än en annons. Händer ju ibland att man lindar in en fråga om en saluklocka med att det "är en kompis", men förstår nu att så inte är fallet. Menar inget illa med det påståendet!

Tycker mig minnas att jag har haft en dialog med handlaren ifråga, men det visade sig att den klocka jag var intresserad av var såld. Kan för övrigt inte säga att jag kan säga något annat än vad handlaren säger om klockan och dess äkthet. Per har redan påpekat att tidiga sportisar kunde komma med vit sekundvisare. Samt att tavlans cirklar kring markörerna är tidsenliga.

Det speciella med vridringsinlägget är att de i orginal innehöll radium för självlysande markörer. Radium förbjöds som medel i slutet av femtiotalet, så Rolex återkallade dessa modeller för byte av inlägg. Det i kombination med den med åren spröda bakeliten gör just orginalinlägg mycket dyra och exklusiva, plus ömtåliga. Finns därför många eftermaknadsinlägg.

Om din kompis är en seriös spekulant, så bör han posta frågor om äkthet på vintagerolexforum.com.

Berätta gärna om så är fallet. Spännande köp i så fall.

Mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Sicken trevlig attityd.. Säljaren är relativt välkänd så klockan är säkerligen kosher. Boetten är inte jättecrisp utan ganska tråkigt polerad. Tavlan är inte direkt mint men värdefull ändå. Skulle tro att butiken vill ha mellan 3-400k vilket jag tycker är blodigt. Referens är 6542 och klockan är från -58.

Något mer du undrar?

;)
Gissar att min replik - som var menad i all välmening och nyfikenhet - kanske inte framstod som så.

Edit: kanske ska skriva ut mvh - med vänlig hälsning...
 
Topp