• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GMT-Master från 50-talet

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lysmassan som torkar och krymper? Ser liknande ut på den här ref-bilden
image.jpg
Det vita i kanterna på första bilden ser också ut att vara lyspasta/upphöjt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ingen aning, därav mitt modesta frågetecken. Jag har sett flera tavlor där lysmassan är mindre än det målade indexet under, och där det ser ut som att lysmassan "krupit ihop" och lämnat en ljus ring.
Vet inte om jag missförstår helt nu men ringen runt index är målad på tavlan och där lumet läggs på är det vit färg. Lumet är sedan lagt i ringen så att det inte fylls ut helt och färgen bakom ligger kvar synlig.

Med reservation att jag missförstår helt och ser ut som en dumstrut. :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det vita i kanterna på första bilden ser också ut att vara lyspasta/upphöjt.
Som jag har förstått det, så är ringen målad och lysmassan sedan applicerad inom ringen. Senare målade man markörens cirkel helt och applicerade lysmassa på den målade cirkeln. Då framstår markören som en helhet. Det intressanta med servictavlor till 6542 är att de även i Luminova-formatet (dvs moderna) produceras med det äldre utseendet, plus den tidsenliga texten "officially certified chronometer" snarare än "... Superlative chronometer".
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vet inte om jag missförstår helt nu men ringen runt index är målad på tavlan och där lumet läggs på är det vit färg. Lumet är sedan lagt i ringen så att det inte fylls ut helt och färgen bakom ligger kvar synlig.

Med reservation att jag missförstår helt och ser ut som en dumstrut. :)
Då riskerar vi båda att framstå som dumstrutar... :D;)
 
  • Like
Reactions: Per

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Vet inte om jag missförstår helt nu men ringen runt index är målad på tavlan och där lumet läggs på är det vit färg. Lumet är sedan lagt i ringen så att det inte fylls ut helt och färgen bakom ligger kvar synlig.

Med reservation att jag missförstår helt och ser ut som en dumstrut. :)
Snarare jag som missförstod tror jag.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kolla skärningen mellan den blå och röda färgen vid sifftorna 18 & 6.....bilden på klockan i fråga och Jobers bild skiljer sig åt......ska skarven ligga mitt i siffrorna eller vid sidan av.......ofta en tell tell mellan the shit och Vietnam....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul info om hur lyspastan appliceras! Har alltid undrat hur man kan få det så bra för hand.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kolla skärningen mellan den blå och röda färgen vid sifftorna 18 & 6.....bilden på klockan i fråga och Jobers bild skiljer sig åt......ska skarven ligga mitt i siffrorna eller vid sidan av.......ofta en tell tell mellan the shit och Vietnam....

En snabb googling gjorde mig förvirrad. Finns inte en vridring som ser likadan ut som den andra gällande det du påpekar. Så hur ska man veta :) ?

rolex-6542-1616-z2.jpg

6542%20BAKELITE.jpg

9944a2010101-rolex-oyster-perpetual-ref-6542.jpg


GMT-6542.jpg

1955-Rolex-GMT-Master-Reference-6542.jpg

12041303[0].jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Egentligen enda gången aftermarket är att föredra. Original är vansinne att använda om man har ett fint. Aftermarketinläggen är snarare gjorda för entusiasterna än för att lura folk i detta fall.

Här är en otroligt fin 6542 med ett snudd på one-off originalinlägg. Sjukt fint iom det inte åldrats så fult som de nästan alltid gör. En riktig drömklocka. :)

PC-Banzaff-Rolex-GMT-Reference-6542.jpg


Läsning om bakelitinläggen för den intresserade:
http://rolex.watchprosite.com/?show=forumpostf&fi=732&pi=6703673&ti=963783&s=0
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Antog det.. har sett många AM som folk dunkar på istället för att köra med sitt riktiga.. vissa ser riktigt bra ut..
Många är inte äkta... Men sedan finns det säkert olika varianter med.

Finns åtminstone tre, fyra brytningar som är original (bortser här från servicebakeliten).

* 6 och 18 är täckta
* 6 och 8 delade på mitten
* 6 delad på mitten och mellan 1 och 8.
* 6 delad på mitten och precis i högerkant på 1 (närapå variant på ovanstående).

Urtavlan på objektet i fråga ser ut att vara en Mk 2. Skulle dock inte lägga en krona på den utan att kolla upp den ordentligt med rätt personer (och bättre bilder).

Finns några riktigt heta trådar på VRF i bakelit-ämnet
http://www.network54.com/Forum/608478/message/1263932079/GMT+6542+bakelite+research....
 

WBergdahl

Panerai
Nej, egentligen inte. Hade nog snarare hoppats att det var en klocka som hittats "i verkligheten", snarare än en annons. Händer ju ibland att man lindar in en fråga om en saluklocka med att det "är en kompis", men förstår nu att så inte är fallet. Menar inget illa med det påståendet!

Tycker mig minnas att jag har haft en dialog med handlaren ifråga, men det visade sig att den klocka jag var intresserad av var såld. Kan för övrigt inte säga att jag kan säga något annat än vad handlaren säger om klockan och dess äkthet. Per har redan påpekat att tidiga sportisar kunde komma med vit sekundvisare. Samt att tavlans cirklar kring markörerna är tidsenliga.

Det speciella med vridringsinlägget är att de i orginal innehöll radium för självlysande markörer. Radium förbjöds som medel i slutet av femtiotalet, så Rolex återkallade dessa modeller för byte av inlägg. Det i kombination med den med åren spröda bakeliten gör just orginalinlägg mycket dyra och exklusiva, plus ömtåliga. Finns därför många eftermaknadsinlägg.

Om din kompis är en seriös spekulant, så bör han posta frågor om äkthet på vintagerolexforum.com.

Berätta gärna om så är fallet. Spännande köp i så fall.

Mvh A
Faktum är, vilket jag fått reda på nu när jag frågat, att min polare som frågade bor i Bryssel, där klockan verkar säljas i butik och hade fått reda på att det fanns bilder och information på nätet.
Han är sugen på att köpa klockan, men ville veta att mer om klockan än det som står i annonsen. Därför bad han mig om hjälp vilket jag självklart skulle försöka fixa fram åt honom.

Ber om ursäkt ifall min attityd var dålig, men jag tålkade kommentaren du skrev som ganska spydig och dryg... Typ som om att du hade "kommit på mig" för att ha tagit bilder från nätet.

MVH

WBergdahl
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Faktum är, vilket jag fått reda på nu när jag frågat, att min polare som frågade bor i Bryssel, där klockan verkar säljas i butik och hade fått reda på att det fanns bilder och information på nätet.
Han är sugen på att köpa klockan, men ville veta att mer om klockan än det som står i annonsen. Därför bad han mig om hjälp vilket jag självklart skulle försöka fixa fram åt honom.

Ber om ursäkt ifall min attityd var dålig, men jag tålkade kommentaren du skrev som ganska spydig och dryg... Typ som om att du hade "kommit på mig" för att ha tagit bilder från nätet.

MVH

WBergdahl

Har han frågat om pris? Udda frågor om man tittar på ur i denna prisklass. Om man tittar på dessa objekt är detta fel kanal, kolla på vrf.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Prisfrågan var nog mest till för att få ett riktpris på vad dessa kostar, så han inte betalar för mycket
Han betalar garanterat för mycket hos den säljaren men han har ju förmånen att kunna klämma på klockan live vilket självklart är att föredra i den prisklassen. Ett snällt tips om du nu har en vän som är intresserad av en 6542 är att denne gör research och lär sig allt och lite mer om modellen innan denne handlar. Om personen nu inte är helt gjord av pengar men om så är fallet så skulle jag rekommendera andra klockor. Eric Ku har tex en helt galen 6542 tillgänglig.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Han betalar garanterat för mycket hos den säljaren men han har ju förmånen att kunna klämma på klockan live vilket självklart är att föredra i den prisklassen. Ett snällt tips om du nu har en vän som är intresserad av en 6542 är att denne gör research och lär sig allt och lite mer om modellen innan denne handlar. Om personen nu inte är helt gjord av pengar men om så är fallet så skulle jag rekommendera andra klockor. Eric Ku har tex en helt galen 6542 tillgänglig.
Den flyger som fan

ta718-01.jpg
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Faktum är, vilket jag fått reda på nu när jag frågat, att min polare som frågade bor i Bryssel, där klockan verkar säljas i butik och hade fått reda på att det fanns bilder och information på nätet.


Vilken butik i Bryssel om man får fråga? Har bott där och har ganska bra koll på vilka handlare som är reko och inte. Skicka PM om du inte vill skriva i tråden.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Faktum är, vilket jag fått reda på nu när jag frågat, att min polare som frågade bor i Bryssel, där klockan verkar säljas i butik och hade fått reda på att det fanns bilder och information på nätet.
Han är sugen på att köpa klockan, men ville veta att mer om klockan än det som står i annonsen. Därför bad han mig om hjälp vilket jag självklart skulle försöka fixa fram åt honom.

Ber om ursäkt ifall min attityd var dålig, men jag tålkade kommentaren du skrev som ganska spydig och dryg... Typ som om att du hade "kommit på mig" för att ha tagit bilder från nätet.

MVH

WBergdahl
Inga bekymmer. Låt oss veta hur han gör. Spännande modell, som sagt. Bara fingrat på ett fåtal under åren.

Mvh A
 
Topp