• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gmt master II, med bytt boett

NaLLe

Basic
Hej kära klockexperter,

Jag är en long time lurker som nu har anledning att posta en fråga. Har nämligen fått korn på en Gmt master II från 2004 ref 16710. Klockan var orginal en svart boett men nuvarande ägare lämnade in den på Rolex och fick den utbytt mot en Pepsi(!) boett.
Nu till min fråga: Finns det något som avslöjar klockans ursprung med svart boett i exempelvis serienummer etcetera. Vad jag förstår är referensnummret 16710 gällande för alla gmt2 av den här årgången?
Jag inbildar mig att värdet är mindre om så är fallet.
Jag kan få den för ca 72000kr oservad. Vad tror ni, låter det spontant som ett bra köp? Har alltid drömt om en Pepsi och nu verkar den vara inom räckhåll :)

Hej kära klockexperter,

Jag är en long time lurker som nu har anledning att posta en fråga. Har nämligen fått korn på en Gmt master II från 2004 ref 16710. Klockan var orginal en svart boett men nuvarande ägare lämnade in den på Rolex och fick den utbytt mot en Pepsi(!) boett.
Nu till min fråga: Finns det något som avslöjar klockans ursprung med svart boett i exempelvis serienummer etcetera. Vad jag förstår är referensnummret 16710 gällande för alla gmt2 av den här årgången?
Jag kan få den för ca 72000kr oservad. Vad tror ni, låter det spontant som ett bra köp? Har alltid drömt om en Pepsi och nu verkar den vara inom räckhåll :)

Nej. Just för 16710 är det ingen speciell ref som pekar mot bezeln och vridningen.

Man kan alltid byta vridring till pepsi, coke eller svart som du vill. Kostar runt 1000-lappen hos en AD. :)

First: det du letar efter är insert och inte boett.
16710 såldes original med Pepsi, Coke eller svart insert och det enda som styrker vilket klockan såldes med är på hangtagen och ytterboxen (?). Där tex svart borde heta 16710LN.
Alltså är det fritt fram att byta insert hur som helst utan att ändra på referens-numret, och därför bringar det inge större pengar även ifall man kan styrka vilket insert som klockan såldes med ursprungligen.
Dock finns det lite olika typer av insert som är värde mer/mindre, men det är inga jättesummor så jag skulle lägga krutet på att hitta ett fint exemplar och sedan komplettera med det insert man föredrar i efterhand :)

Priset är svårt att säga utan att ha sett den, men 16710 ligger nog på 70k+ idag, så något ockerpris lär det inte vara iallafall!

Fattar inte om du menar att det är en pvdad boett som blivit bytt till en sk utbytesboett eller om det är inserts du pratar om. Bifoga gärna bild

Hej kära klockexperter,

Jag sålde en liknande i höstas för 65'. Dock så var insertet skadat och den var halvbra polerad. 72' är väl okej dock beroende på skick och tillbehör. Det enda som avslöjade att det från början var svart insert var den gröna ”swimpruf”-taggen som @hejsam nämnde.

Fattar inte om du menar att det är en pvdad boett som blivit bytt till en sk utbytesboett eller om det är inserts du pratar om. Bifoga gärna bild

Det är insert jag pratar om. Det var ursprungligen en svart insert, men är nu en pepsi. Sorry att jag var otydlig (okunnig)

Nej. Just för 16710 är det ingen speciell ref som pekar mot bezeln och vridningen.

Man kan alltid byta vridring till pepsi, coke eller svart som du vill. Kostar runt 1000-lappen hos en AD. :)

1000kr för Inköp OCH byte, eller bara byte?

Tillbaka
Topp