• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"GMT"-ur på tågstationer

MBx

Cartier
Förr användes lokal tid i Sverige, klockan var 12 på dagen när solen stod som högst på himlen helt enkelt. Klockan 12 kunde därför infalla vid olika tidpunkter på olika orter. När järnvägen byggdes ut i mitten av 1800-talet införde SJ en enhetlig järnvägstid med lokala tidsskillnadstabeller. Först 1879 infördes svensk normaltid, dvs samma tid gällde i hela landet. Så långt inget nytt för mig.

Däremot visste jag inte att stationshusens klockor (innan svensk normaltid infördes) var försedda med två minutvisare så att man kunde avläsa både järnvägs- och lokaltid, typ en GMT, fast med dubbla minutvisare.

Någon som vet mer om detta? Hittar ingen bild heller.
 

F-L-P

Panerai
Aldrig hört talas om. Vad gjorde järvägstiden för nytta?


"järnvägstid" är alltså den normala tiden idag. dvs att klockan är lika mycket över hela sverige samtidigt. Detta för att man skulle kunna få fungerande tidtabeller etc.

innan var klockan 12 när solen var i zenit och det fanns så att säga oändligt antal tidszoner i Sverige. blir då svårt att ha koll på när tåg skall lämna en station. räknade lite snabbt på det och fick ca 6 min skillnad mellan haparanda i öst och gbg i väst (grovt estimat) men ändå en ganska betydande skillnad.

har dock aldig hört om dessa dubbla minutvisare, skulle vara kul att se!
 
"järnvägstid" är alltså den normala tiden idag. dvs att klockan är lika mycket över hela sverige samtidigt. Detta för att man skulle kunna få fungerande tidtabeller etc.

innan var klockan 12 när solen var i zenit och det fanns så att säga oändligt antal tidszoner i Sverige. blir då svårt att ha koll på när tåg skall lämna en station. räknade lite snabbt på det och fick ca 6 min skillnad mellan haparanda i öst och gbg i väst (grovt estimat) men ändå en ganska betydande skillnad.

har dock aldig hört om dessa dubbla minutvisare, skulle vara kul att se!


Hehe intressant fenomen. Visste inte att de hade lokala tidszoner innan.

Däremot bör det korrigeras lite ang tidsskillnaden. Mellan Göteborg (E 11deg57 min) och Haparanda (E 24deg 8 min) är det ca 12 grader. Jorden är ju uppdelad i 360 grader. Alltså 15 grader per timme. Så skillnaden är faktiskt 48 minuter (12/15 x 60) :)

Går även se på http://prognosen.se/sol.php
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har aldrig hört talas om GMT visare på järnvägsstationer men det var först i sammanband med att järnvägen kom som det blev intressant med en officiell tid, tågen brukar normalt gå lite fortare än häst och vagn. Som redan sagts så var klockan 12 när solen var i zenit men jag trodde att det var järnvägen som började med en standardtid och att resten av samhället sedan följde efter.

Men anledning var att tidtabellen blev fel om alla hade sin egen tidszon, tågen gick så pass fort att problemet var märkbart till skillnad om du tar dig fram med häst.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det absolut roligaste i den här historien är väl ändå detta?

Järnvägstiden baserade sig på Göteborgstid, för att folk skulle komma för tidigt, inte för sent. (Jag förstår inte logiken i det, men så var det).
Då blev stockholmarna sura, inte oväntat.
Sen när man väl bestämt sig att införa en och samma normaltid i hela landet, blev det jättegräl och ett femton års lång debatt i båda kamrarna i riksdagen över var tidsmeridianen skulle dras.
Det blev en kompromiss, den drogs mittemellan Göteborg och Stockholm, så dom båda antagonisterna äntligen skulle hålla truten.

En enhetlig tid infördes redan på 1850-talet då Göteborgstid valdes att gälla för alla statsbanor. Då utrustades också stationerna med klockor med dubbla minutvisare. Den ena visade järnvägstid och den andra lokal tid. År 1878 fick hela Sverige en enhetlig tid som bestämdes till att vara tolv minuter senare än lokal medelsoltid vid Stockholms gamla observatorium.

Vet att jag har sett en tidtabell från tiden innan järnvägstiden/normaltiden infördes. Den var krånglig. Hittar den inte nu dock.

Här är det närmaste jag kommer just nu, inte riktigt rätt, men visar iaf. principen:

1995_1_6-Tid-i-olika-tider-astationsur-1995-foto-C-Gagge.jpg
 

F-L-P

Panerai
Hehe intressant fenomen. Visste inte att de hade lokala tidszoner innan.

Däremot bör det korrigeras lite ang tidsskillnaden. Mellan Göteborg (E 11deg57 min) och Haparanda (E 24deg 8 min) är det ca 12 grader. Jorden är ju uppdelad i 360 grader. Alltså 15 grader per timme. Så skillnaden är faktiskt 48 minuter (12/15 x 60) :)

Går även se på http://prognosen.se/sol.php


Oj det har du helt rätt i!

På pre-view fönstret i google fick jag Haparandas position på något sätt till 12 grader, 8 min Öst. helt åt helvete alltså.. och när man börjar tänka på det känns det ju instinktivt lite fel med endast 6 min. går lite fort ibland.
 

MBx

Cartier
Det absolut roligaste i den här historien är väl ändå detta?





Vet att jag har sett en tidtabell från tiden innan järnvägstiden/normaltiden infördes. Den var krånglig. Hittar den inte nu dock.

Här är det närmaste jag kommer just nu, inte riktigt rätt, men visar iaf. principen:

Intressant och tack för bilden (trots att den är "arrangerad").

En gång i tiden kunde jag räkna ut när solen stod som högst vid en angiven latitud men har glömt det.:sorry: (Solen kan inte stå i zenit på våra breddgrader utan bara mellan vändkretsarna.) Då skulle jag räkna ut Sveriges tidsmässiga punkt (eller rättare sagt longitud). Nu får jag googla om ingen på KS har svaret.:)
 
Topp