• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gnälltråden, synd att inte klaga

Kände att jag behövde beklaga mig lite och tänkte att en tråd för gnäll kanske kan behövas. Här kan du skriva om sånt du stör dig på i allmänhet. Kanske kan leda till intressanta diskussioner.

Jag har nyligen hittat mitt klockintresse och konsumerat artiklar, youtube-kanaler, podar mm. Stör mig dock något oerhört på den allmänt politiskt korrekta hållningen till storleken på klockor. överallt så får man höra eller läsa saker i stil med "synd att den är så stor", "de borde göra en mindre" osv. Det anses nästan vulgärt om en klocka är mer än 40 mm i diameter. Du är lite finare, lite kunnigare om du ondgör dig över större klockor. Det blir så otroligt tråkigt när alla ängsligt springer åt samma håll! Fisförnämt och snobbigt!

Senast ändrad:
Du missar en poäng, vi som värnar om armbandsurens välbefinnande är i minoritet. Majoriteten gillar för stora ur. Mao är det rasistiskt att ge sig på oss... Knappast något som handlar om att det är PK att föredra mindre storlekar. Däremot är nog de mer uttalade herr och dam-kategorierna på väg bort. Det kan tyckas lite PK.

I slutänden handlar det om att man tillverkat ovanligt stora ur de senaste åren. De normala herrstorlekarna, om man blickar bakåt historiskt, har varit för ovanliga för oss som söker dem. Pga de senaste årens stora ur är nu modet med rena damur på herrar ovanligt stort.

Senast ändrad:
Du missar en poäng, vi som värnar om armbandsurens välbefinnande är i minoritet. Majoriteten gillar för stora ur. Mao är det rasistiskt att ge sig på oss... Knappast något som handlar om att det är PK att föredra mindre storlekar. Däremot är nog de mer uttalade herr och dam-kategorierna på väg bort. Det kan tyckas lite PK.

I slutänden handlar det om att man tillverkat ovanligt stora ur de senaste åren. De normala herrstorlekarna, om man blickar bakåt historiskt, har varit för ovanliga för oss som söker dem. Pga de senaste årens stora ur är nu modet med rena damur på herrar ovanligt stort.
"Rasistiskt" som du skriver är väl lite väl starkt?:) Märk väl att jag inte anser att något är fel. Tycker man ska ha den storleken på klocka som man vill ha, stort eller litet spelar ingen roll. Vill inte kalla det rasistiskt så klart men det är du som skriver "majoriteten gillar för stora ur" ;)

"Rasistiskt" som du skriver är väl lite väl starkt?:) Märk väl att jag inte anser att något är fel. Tycker man ska ha den storleken på klocka som man vill ha, stort eller litet spelar ingen roll. Vill inte kalla det rasistiskt så klart men det är du som skriver "majoriteten gillar för stora ur" ;)
Trollade lite bara, men i grunden har jag en poäng enligt min världsbild.

Egentligen väldigt enkelt detta. Folk har och ska ha åsikter om vårt gemensamma intresse. Så länge man vågar utmana sig själv inom olika formspråk och storlekar är det fritt fram att bråka om det. Finns inget värre än trångsynta fegisar.

Jag har inga problem med stora ur (40-50mm), så länge det handlar om sportklockor som dykare och kronografer eller liknande men jag skulle inte ta på mig en dressklocka över 38mm. Möjligtvis att någon med riktigt grova armar kan bära upp det men inte jag. Det ser inte bra ut i mina ögon.

Exakt så. Gemene man tänker knappt på storleken och har dinkor där bandhornen hänger utanför handlederna, vilket jag åtminstone tycker ser galet ut. Dessutom har trenden bland tillverkarna varit (och är delvis fortfarande) att tillverka större klockor. Om man släpper flera storlekar är de större >40mm först ut.

Sen tycker jag folk får bära precis det de vill, lite som kläder, man kan ha för stora, för små, skrikiga, fula osv. Vill man dock bära något som faktiskt är snyggt får man anpassa storleken till sin handled, har du liksom 15cm handled ska du nog undvika en Planet Ocean 43,5cm.

Är väl inne på vad några skrivit innan angående storlek, proportioner är allt.
Man kan lika gärna säga att det finns alldeles för få "dressklockor" för personer med 20+ i handled.
Att generalisera att dressklockor ska vara 38mm och mindre och dykare/sportklockor 40mm och större, blir bara knas för den som inte befinner sig i någon form av "medelsvenssonsarmstorlek" :)

Man kan lika gärna säga att det finns alldeles för få "dressklockor" för personer med 20+ i handled.
Man kan, men då har man fel. Beror iofs på hur långt över 20 cm du går.
Att generalisera att dressklockor ska vara 38mm och mindre och dykare/sportklockor 40mm och större, blir bara knas för den som inte befinner sig i någon form av "medelsvenssonsarmstorlek" :)
Det är inget fel att generalisera, det är nyttigt och ligger i vår natur. Det är ett tecken på intelligens att kunna generalisera. Så länge man inte påstår att det är en absolut sanning, men det är det nog få som gör. Skulle påstå att Rolex låg bra där förr, 36 mm för okomplicerade bruksur och 40 mm för verktygsur med vridring. Har man ovanligt tunna handleder kan man gå ner något, ovanligt grova, då går man upp ett hack.

Det här påminner mig om när jag var på vinprovning första gången i mitt liv, och ondgjorde mig därefter i soffan hemma över att det där illustra lilla sällskapet såg något jag inte såg. Så jag fortsätter med Vina Maipo som de flesta andra. Ibland får man bara inse att man tillhör den slätstrukna normen istället för att konstruera halmgubbar. 😅

Är väl inne på vad några skrivit innan angående storlek, proportioner är allt.
Om man utgår från klassisk herrstorlek och inte nuvarande mode så är de flesta klockor för stora. Även riktigt stora killar med 20+ handled bar 35-36 förr🙂.

Man kan, men då har man fel. Beror iofs på hur långt över 20 cm du går.

Det är inget fel att generalisera, det är nyttigt och ligger i vår natur. Det är ett tecken på intelligens att kunna generalisera. Så länge man inte påstår att det är en absolut sanning, men det är det nog få som gör. Skulle påstå att Rolex låg bra där förr, 36 mm för okomplicerade bruksur och 40 mm för verktygsur med vridring. Har man ovanligt tunna handleder kan man gå ner något, ovanligt grova, då går man upp ett hack.

Om man utgår från klassisk herrstorlek och inte nuvarande mode så är de flesta klockor för stora. Även riktigt stora killar med 20+ handled bar 35-36 förr🙂.

Javisst gjorde dom det, var det proportionerligt "snyggt" nja...
Om man ska generalisera så tycker jag inte att en 32mm är snyggt på en grov och bred handled, lika lite som en 45mm är det på en tunn arm.
Man kan helt enkelt inte säga att 36mm är en perfekt storlek för en dressklocka, kanske för medelarmsstrorleken, men inte för alla.

Sedan spelar ju fler saker in än storleken, färg på tavlan, med eller utan bezel, bezelns storlek vs tavlan, bandhornens längd osv.

Man kan helt enkelt inte säga att 36mm är en perfekt storlek för en dressklocka, kanske för medelarmsstrorleken, men inte för alla.
Tur vi är tänkande människor och kan generalisera då. Hade man alltid behövt inkludera och förklara ytterligheterna hade vi inte kommit lång i våra liv.

Hade varit lite kul att lägga upp bilder på olika kombinationer av handleder och klockor som man får rösta på. För stor, lagom eller för liten. Vi hade inte varit överens men man hade kunnat se en trend och fastställa vad normen är.

Javisst gjorde dom det, var det proportionerligt "snyggt" nja...
Om man ska generalisera så tycker jag inte att en 32mm är snyggt på en grov och bred handled, lika lite som en 45mm är det på en tunn arm.

Sedan spelar ju fler saker in än storleken, färg på tavlan, med eller utan bezel, bezelns storlek vs tavlan, bandhornens längd osv.
Jag håller med om att det är mycket som avgör hur en klocka upplevs på en viss arm men jag vidhåller att en”ren”dressklocka ska vara understated och inte”här kommer jag med min feta klocka”. Det passar bättre på badstranden. Jag tycker iof att man kan ha en 42mm dykare till kostym men då är det en annan typ av klocka. Jag tycker egentligen att man ska ha det man själv tycker är snyggt men det skadar inte att känna till historien.

O
Och innan dess var normen > 50 mm i en kedja i fickan på rocken 😃

Sen beror det lite på hur armen ser ut. En del grova armar funkar förträffligt med 32 mm men på en annan lika grov ser det märkligt ut

stör mig även på Rolex! Klockorna de producerar är naturligtvis top notch. Det är inte där det skaver utan på sättet dom säljer sina klockor. Eller snarare inte säljer! Att man inte får beställa/ köpa den klockan man vill ha är ju helt åt h-e! Man hänvisas till att först köpa en eller flera andra modeller som man egentligen inte vill ha. Först därefter är man kvalificerad för att få köpa det man vill ha. Att folk ställer upp på detta är för mig helt obegripligt! Men det funkar ju uppenbarligen, bara att gratulera! För egen del kommer jag aldrig att slicka röv för att få köpa en produkt oavsett hur fin eller bra den är!

stör mig även på Rolex! Klockorna de producerar är naturligtvis top notch. Det är inte där det skaver utan på sättet dom säljer sina klockor. Eller snarare inte säljer! Att man inte får beställa/ köpa den klockan man vill ha är ju helt åt h-e! Man hänvisas till att först köpa en eller flera andra modeller som man egentligen inte vill ha. Först därefter är man kvalificerad för att få köpa det man vill ha. Att folk ställer upp på detta är för mig helt obegripligt! Men det funkar ju uppenbarligen, bara att gratulera! För egen del kommer jag aldrig att slicka röv för att få köpa en produkt oavsett hur fin eller bra den är!
Finns en annan tråd för sådant här gnäll. Ping @FlipSwede.

Tillbaka
Topp