• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

God fortsättning och paket från "the dark side of Värmdö" ;)

watchdreamer

Panerai
Kunde inte hejda mig sent igår kväll på Helsingfors flp, det var ju trots allt nyårsdagen ;)

Håll till godo och god fortsättning!

En stor och maffig Box presenterar sig
image.jpg


Gedigen känsla
image.jpg


Vad gömmer sig här, något rött
image.jpg


Från den mörkaste sidan av Värmdö
image.jpg


Välkommen till familjen
image.jpg


Härlig känsla
image.jpg

image.jpg


Bakboetten är så vacker att man nästan vill gråta
image.jpg

image.jpg


Och så några wristshots
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Känslan känns genomgående oerhört gedigen och andas kvalité rakt igenom, allt från box, till tryckknappar. Den keramiskaboetten är den vackraste jag skådat. Tavlan känns balanserad med en mysig djup färg som skiftar färg beroende på ljuset. Bakboetten är ett kapitel för sig som tåls att skapa en helt egen tråd, helt magisk enligt mig.

Så här två dagar efter mitt inköp av DSOTM kommer en kort reflektion :)

Uret lanserades som en hyllning till Astronauterna på Apollo 8 som var de första att uppleva den mörka sidan av månen. Klockan är helt i keramik inklusive tavla, tryckknappar vilket är relativt ovanligt och innebär en mer komplicerad process att tillverka. Boetten har en mer matt del och en mer polerad yta vilket ger ett lyft till klockan enligt mig. Tavlan känns väldigt ren och nyanserad, och skiftar fint beroende på ljus. I tavlans centrum kan man subtilt utläsa bokstäverna ZrO2 vilket står för Zirconium Dioxide vilket är klockan material. I mitt tycke kunde man avvarat denna skrift på tavlan då den även återfinns på bakboetten, men å andra sidan inget man stör sig på. En annan intressant anekdot kring Caset är att det är framställt av en enda bit, vilket tydligen är en mer krävande process, se gärna nedanstående länk:

http://www.omegawatches.com/collect...resentation/speedmaster-dark-side-of-the-moon

Inuti klockan snurrar Omegas inhouse verk 9300 som lanserades under 2011 och kanske inte behöver någon vidare beskrivning. Det jag gillar med DSOTM är just bakboetten hur vackert de presenterar urverket, vågmönstret osv.

Trots sina dryga 44 mm upplevs uret inte alls stort (vanligen bär jag 40mm) den sitter bra på handleden och fungerar enligt mig till det mesta. Strapet i nylon och tunt läder på insidan är väldigt följsamt, själva spännet är också det i keramik. Att klockan endast väger drygt 90 gram känns spännande.

Helhetsintrycket är mycket positivt efter knappt två dagar och känslan är att detta är en keeper, eventuellt kan prislappen på närmare 90 tkr avskräcka vissa för en Speedmaster, men prova så får ni se :)

En mer utförlig recession från Hodiknee finns i följande länk:

http://www.hodinkee.com/blog/a-week-on-the-wrist-the-omega-speedmaster-dark-side-of-the-moon

Tackar för mig och god fortsättning alla KS:are.

/Daniel
 
Testade den hos urmakaren innan jul och blev också helt såld på den! Precis som du så tycker jag baksidan är magisk! Älskar hur dom har fasat kanterna på glaset!

skulle jag byta speedy någon gång så skulle det bli till den här!

Till sist, stort jäkla grattis till dig!! God fortsättning!
 
Topp