• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gold Feeling skäl 1&2

KMS

Rolex
Så damp dom äntligen ner!

Via två transaktioner från den franska landsbygden där internet verkar vara en ovanlighet. Där man åker till banken på fredag för att kolla sitt saldo å checkboken är alltid redo... :D har en kul historia på G. Men det får bli imorgon.

Två små bilder fick jag dock ihop, antar att ni alla vet hur en låda ser ut så hoppar över det:
59031a9e-bc68-435d-869e-ee2ab09b1152_zpsdc07bf71.jpg


da8abe0c-a212-4e96-ab94-06aa4e80547a_zps0bb6884e.jpg


Fidelius och Alihor är märkena på dessa, 2 riktiga märken denna gång tror jag, något vanligare än Onix i alla fall.

Vad skall man ha för band här? Är inte så van vid guld så förslag mottages gärna.
 

KMS

Rolex
Båda klockorna är köpta från Frankrike. Ingen Paypal och min franska sträcker sig så långt som Google Translate. Vågat…

Just Fideliusen var jag länge osäker på om jag överhuvudtaget skulle få. Jag budade hem den på Ebay. Skriver uttryckligen att jag vill göra en banköverföring. Istället kommer det ett automatiserat svar på att skicka över en check. Tydligen är det rätt så vanligt i just Frankrike med check, i Sverige däremot är det ju nästan utrotat. Så jag bad om att få betala med banköverföring. Hör inte av säljaren på en vecka. Då börjar jag misströsta och räknade bort den klockan.
Istället hittar jag Alihor klockan och lägger ett bud på den (efter att jag har snackat ihop mig med säljaren). Denna säljare hade ju bra feedback mm, så det kändes rätt lugnt. Precis efter att jag tagit hem den auktionen får jag svar från Fidelius säljaren som säger att det är helt Ok att göra en banköverföring. Då kändes det ändå som jag var tvungen att dra över lite pengar till honom också. Gör det och sen börjar man ju tänka till lite, nu är de ju inga jättestora summor, men ändå tillräckligt för att man böra vara lite vaksam.

Jag skriver till Fidelius ägaren efter överföring och meddelar att överföringen är gjord. Får till svar 2 dagar senare att han skulle ta sig in till banken på torsdag eller fredag för att kolla om pengarna hade kommit och då skickar paketet!

Det var då jag började inse att det kanske inte är så konstigt att det tagit sådan tid. Kollade på hans adress vilket är ”fritt översatt” Åttonde huset vid den lilla gården. (8 résidence du clos de la petite ferme). När jag nu fick paketet som är handskrivet, ser det ut som det är en äldre herre med mycket prydlig handstil.

Min slutsats är att det är en äldre herre som bor i ett litet hus långt ut på landet som cyklar (alternativt kör in i någon handvevad Citroen) in varje fredag till banken för att kolla saldot på banken. Då tar det ju följaktligen lite mer tid. Lite kulturella skillnader.

Dessutom har ju mina förutfattade meningar om fransoser har blivit bekräftade. Alltid något.

Så slutet gott allting gott!

Jag vet inte om jag skulle handla utomlands utan Paypals skydd igen, men vem vet jag är ju en ”bra deal junkie”!
1369ceb6-7f53-4d31-a277-337d7847b6bc_zpsd2cd34d6.jpg


bild_zpsefa855cf.jpg


2df0050f-059c-45ef-b5d8-6541f4a7cf9c_zpsc7454c80.jpg


b3dce1ee-bf1e-4113-926c-e5140912bb95_zps1b51458d.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilka kap, gillar storyn nästan lika mycket som klockorna. :)
Jag gillar svart krokopräglat till guldiga boetter...brunt är inte dumt det heller...
Vad sitter det för verk i?
 

KMS

Rolex
Tackar alla.

Ariste skrev:
Vilka kap, gillar storyn nästan lika mycket som klockorna. :)
Jag gillar svart krokopräglat till guldiga boetter...brunt är inte dumt det heller...
Vad sitter det för verk i?

Alihor har ett valjoux 7734 verk.

Fidelius vet jag inte än, blir lite av en överraskning :D , vad jag har sett innan på andra Fidelius, så borde det antingen vara Valjoux eller Landeron.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
KMS skrev:
Tackar alla.

Ariste skrev:
Vilka kap, gillar storyn nästan lika mycket som klockorna. :)
Jag gillar svart krokopräglat till guldiga boetter...brunt är inte dumt det heller...
Vad sitter det för verk i?

Alihor har ett valjoux 7734 verk.

Fidelius vet jag inte än, blir lite av en överraskning :D , vad jag har sett innan på andra Fidelius, så borde det antingen vara Valjoux eller Landeron.
Fun stuff, en surprise...oavsett så är de coola. Fidelius är ett ballt namn...:)
 

KMS

Rolex
Mystiken tätnar...

När jag bytte band såg jag ett märke mellan luggarna. Som ett X , det stod någon liten text men jag hade inget bra förstoringsglas. Fick heller ingen bra bild på det men någon kanske känner igen något liknande?

a04df902-cfe5-46e2-b3cc-f2927a7c0947_zps4702408b.jpg


Som sagt verkligen ingen bra bild, men någon som vet om det är vanligt med tryck/text märke på guldklockor? Ser alldeles för fin för att någon skall ha ristat in något utan det är antingen tryck eller skrivet väldigt "fint".
Kanske är något jättevanligt men jag har inte sett det innan.

Eftersom klockan kommer från Frankrike så är det väl antagligen en mystisk tempelriddare symbol ? :D
Någon som har någon roligare eller mer realistisk förklaring är välkommen.
 

Kson

Patek
2-Faktor
De ser coola ut! Gillar som många andra de bruna banden på guld! Grattis (lite sent) ;)
 
Topp