• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

goodguy/badguy inlägg

billo

Cartier
Hej.

Vad säger ni om att försöka förtydliga goodguy / badguy inläggen. Nån form av ramverk på inlägget.

Det görs en hel del affärer på detta forum allt i från affärer där inga pengar är involverade till väldigt mycket pengar. Jag kan tänka mig att många som mig använder sig av feedback som medlemmarna lämnar på säljarens/köparens goodguy /badguy tråd för att skapa sig en uppfattning inför ett köp/försäljning.

De tråkiga är när det tex bara står "gjort affär med X 100% goodguy" och så följer ytterligare inlägg på samma spår. OK?? vad var det för en affär? vad var värdet på varan? Var de f2f eller diststans. Vad var du nöjd med?

Jag tycker att de skulle gynna oss alla om vi var lite mer tydliga tex:

-Vad var det man köpte " klocka, verktyg, chokladask osv
-Värde på varan: behöver ej gå in på pris det räcker men att skriva modell eller använda sig av lågt, mellan, högt pris, om vi kan enas om nån form av pris intervall för lågt/mellan/högt på forumet.
-Var köpet f2f eller på distans
-Stämde varan med beskrivningen i annonsen.
-Hur var leverans tid.
-Hur var kontakten med säljaren.
-Var varan bra inpackning om den skickades.
-Betalnings sätt


Köparen.

-Betalning tid.
- Hur var Kontakten
Osv


Finns säker annat matnyttigt man bör ha med som jag missat.

Vad tycker ni?
 
Det låter jättebra...
En risk är väl att köpare inte orkar skriva nåt öht med den kravlistan.
Annars kan man ju själv skicka pm till gamla köpare och fråga om affären.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Om jag inte minns fel så har de två första av dina punkter framförts som önskvärda i en annan tråd och det låter inte så dumt. Men de övriga punkterna känns lite överdrivna, tror inte så många orkar skriva en hel recension av köpare/säljare samt att jag tvivlar på att det tillför något. Om något av det du tar upp var dåligt så bör väl det nämnas och var det inget att klaga på så behövs det inte.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hade ju inte varit fel att skriva vad för objekt det handlar om. Skillnaden mellan en Platona och en Seiko har faktiskt betydelse trots att båda två visar tiden.
 

billo

Cartier
Om jag inte minns fel så har de två första av dina punkter framförts som önskvärda i en annan tråd och det låter inte så dumt. Men de övriga punkterna känns lite överdrivna, tror inte så många orkar skriva en hel recension av köpare/säljare samt att jag tvivlar på att det tillför något. Om något av det du tar upp var dåligt så bör väl det nämnas och var det inget att klaga på så behövs det inte.


Jag förstå, det är bara så tråkigt att man ibland skriver så lite i en sån för mig en viktig tråd. Jag kommer framöver vara mycket mer tydligare i min feedback. Men håller helt och hållet med att man inte skall behöver skriva en roman.

Pm till tidigare köpare var en bra idé.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Det är ju trots allt ett entuasiasmforum där alla kan dra nytta av varandra. Allt som oftast skriver väl folk vad det är för typ av affär som har gjorts även om det rör sig om ett band eller en klocka i sig. Om någon som bara skriver goodguy när det rör sig om ett natobamd säger väl mer om köparen när det gäller att dela med sig än att det rör sig om mygel. Annars kan man ju som sagt alltid höra av sig via PM.

Men som sagt, om det rörde sig om uppstaplade regler likt köp och sälj så skulle det så klart vara nyttigt om det inte drog ner aktiviteten på forumdelen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Brukar skriva ungefärligt värde och upplevelse.
Det som skadar forumet mest vad gäller GG/BG är ju att inte att folk skriver slarvigt utan att folk inte skriver om negativa upplevelser.
 
Topp