• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Goodguy/badguy, vart går gränserna?

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Nja det började med att det var fel årgång på klockan. Och som årsklocka så är det viktigt att det blir rätt. Inget ansvar togs av säljaren och jag får skylla mig själv som inte dubbelkollade det. Sedan visade det sig att datumet inte slog om förens vid 03. När jag skickar sms och beskriver att jag tyckte det var dåligt att inte berätta det så fick jag inget svar. Sedan visade det sig även att den går lite fort. I annonsen beskrevs den som felfri och att den höll tiden bra. Nu struntar jag i alla fel klockan hade men jag vill veta om det när jag köper. Sen när man ser ny annons från personen med liknande beskrivning på annan klocka blir man klart frustrerad

Vad för klocka köpte du?
 

Lithium

Cartier
Verkar som annonsen innehöll luddiga beskrivningar. Utifrån var och ens referensramar och objekt (ålder etc) kan uttrycken "håller tiden bra" och "går lite fort" mycket väl falla inom samma värde på gångavvikelse.

Beskriv vad som hände så får var och en bestämma hur det påverkar eventuella nya affärer med säljaren.

Edit: oavsett vems "fel" det är så är det såklart tråkigt att du inte är helt nöjd med din nya klocka. Hoppas att det går att fixa. Årtalet på en årsklocka är ju dock lite svårt att göra något åt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag ansåg att jag gjort fel som inte säkerställde årgången innan jag betalade och jag kommer aldrig kräva häva köp av en privatperson (eftersom jag själv inte skulle gilla det) men det minsta ansvar man som säljare kan ta är väl en enkel ursäkt. Eller åtminstone diskutera hur vi ska gå vidare. Skrev även i första sms:et "Jag hoppas inget annat konstigt dyker upp i framtiden" som svar fick jag "vad skulle det vara? Jag har inte ljugit om något" " Kanske inte, det får tiden visa" och det gjorde den när det visade sig att datumet inte slår om förens 03. Och det är inte så att datumet slår om exakt 03 utan vid midnatt försvinner siffran och en ny framstår vid 03 tiden :)
DET är inget man missar!
När jag skickar mms med bild på klocka utan datum och inte får svar så har det gått nästan en månad så även ifall jag ville häva köpet vid det laget så hade det gått för lång tid
Ok, så det tog dig 1 månad att märka felet vid datumväxling eller påpeka felet för säljaren?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Nja det började med att det var fel årgång på klockan. Och som årsklocka så är det viktigt att det blir rätt. Inget ansvar togs av säljaren och jag får skylla mig själv som inte dubbelkollade det. Sedan visade det sig att datumet inte slog om förens vid 03. När jag skickar sms och beskriver att jag tyckte det var dåligt att inte berätta det så fick jag inget svar. Sedan visade det sig även att den går lite fort. I annonsen beskrevs den som felfri och att den höll tiden bra. Nu struntar jag i alla fel klockan hade men jag vill veta om det när jag köper. Sen när man ser ny annons från personen med liknande beskrivning på annan klocka blir man klart frustrerad

Hmm... Som köpare handlar det om att ställa de frågorna som krävs för att man ska kunna bilda sig en uppfattning... Man ska inte räkna med att en säljare kan svara på de frågor som du inte ställer, säljaren är skyldig att informera men är du som köpare osäker på något så gäller det att fråga. I detta fallet tänker jag:

- Stäm av serienummer mot år i någon av de alla matriser som finns på nätet.
- Beroende på tillverkare och modell så är det inte säkert att en klocka slår om precis vid midnatt, vissa tar längre tid och vissa slår om på sekunden.
- "Håller tiden bra" är en urusel beskrivning och då är det upp till dig som köpare att fråga vidare om hur den går och kanske följdfrågor om den inte håller tiden så bra som just du definierar "bra". Detta kanske leder till frågor angående service och urverkets mående.
 

Joseph

Cartier
Jävligt sniket att köpa en klocka på forumet för ett visst pris och sen någon månad senare slänga upp den 2k (40%) dyrare(!) Ingen nämnd ingen glömd men är inte svårt att lista ut om man tar en snabb koll på K&S..

Kan väl tillägga att det inte har något med TS kommentar att göra, bara flikte in något jag ändå tycker kan klassas som lite "badguy".
Håller jag med om. Flesta är ju här för att vi delar samma intresse. Att då försöka göra profit på det är riktigt lågt...
 

Apansson

Torpare
Goodguy för mig är någon som håller en överenskommelse och sköter betalning/frakt snabbt och smidigt, samt att objektet är som beskrivet. En badguy är nån som t.ex stämmer träff, försöker pruta mer och sen inte fullföljer affären trots att man hade en överenskommelse om pris innan man möttes.
Är allt smidigt som sig bör på KS = goodguy.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Det blir ju rätt tandlöst med en referensavdelning om folk bara vågar skriva om de bra affärerna?

Beskriv sakligt händelseförloppet, och så får var och en avgöra om det är någon man själv vill göra affärer med.

Och det är ju alltid säljaren/köparen fritt att svara i tråden. Så kan man höra bägge sidorna.
 

CLT

Rolex
Om du tycker ditt köp inte gått till som det ska och säljaren inte velat lösa det så är det självklart du ska skriva det i hans tråd!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har du något att säga så ut med det så att det går att bemöta, en tråd där antydningar flyger som här, har vi sett förut, och det är ingen som gagnas av det.
Har du kontaktat säljaren och försökt lösa problemt inom rimlig tid?
Har du en giltig fodran på säljaren, som säljaren inte hörsammar?
Har ni tillsammas gjort vad ni kan för att lösa problemet?

Om så...har man sagt A får man säga B.
Det tjänar inget till att påbörja en diskussion här utan att gå hela vägen och verkligen tala om allt. Det skapar bara en massa lösa spekulationer, som troligtvis skadar mer än det hjälper.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har du något att säga så ut med det så att det går att bemöta, en tråd där antydningar flyger som här, har vi sett förut, och det är ingen som gagnas av det.
Har du kontaktat säljaren och försökt lösa problemt inom rimlig tid?
Har du en giltig fodran på säljaren, som säljaren inte hörsammar?
Har ni tillsammas gjort vad ni kan för att lösa problemet?

Om så...har man sagt A får man säga B.
Det tjänar inget till att påbörja en diskission här utan att gå hela vägen och verkligen tala om allt. Det skapar bara en massa lösa spekulationer, som troligtvis skadar mer än det hjälper.

Bra sagt (skrivet)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nå?! Har säljaren hört av sig nu eller vad händer? Känns lite märkligt att lyfta en fråga med, vad som verkar vara en konkret händelse, och sedan bara lämna... Eller har du skrivit något i den berördes tråd?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nu känns det som det är dags att uppdatera forummedlemmarna om vad som händer, Amme! Annars känns en sån här tråd hyfsat rutten, då andra riskerar att råka ut för liknande tråkigheter! Vill du inte skriva här får du gärna skicka ett PM till mig i alla fall.
 
  • Like
Reactions: CLT

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Äsch, det är bara att prata ur skägget. Skriv vad som hänt och var väldigt transparant så är det för näste man göra bedömningen av hur allvarligt denne uppfattar situationen.

Ett bra exempel (enligt mig ;)) på ett badguy-omdömme som inte bara täcker det uppenbara är när teisd backade ur en affär trots att vi hade bestämt tid och grejer. https://klocksnack.se/threads/teisd.28532/#post-611471

Detta skulle ju inte göra på något sätt att han är en "bad-guy" men likväl så kan det vara av värde för framtida affärer att veta att en överenskommelse tydligen inte är huggen i sten förens affären är genomförd.


Notera att jag inte försöker hänga ut teisd på något sätt, jag hade mycket väl kunnat göra affärer med denne herre i framtiden. Däremot så hade jag kanske hållt mig lite från förbeställa en tågbiljett eller liknande :p
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Det känns som om främst bemötandet varit väldigt luddigt. Jag är inte insatt och tar således inget parti. Men objektivt är det inte kul att bli bemött nonchalant efter en affär, sedan är det skillnad på ett ur för 2.500:- tillika ett på 50.000:-, enligt ovan tidigare talare kanske det är bäst att lägga fram din version och sedan får säljaren bemöta kritiken.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Någon med goodguy status är någon man kan göra en affär med och vara säker på att det kommer lösa sig smidigt om det uppstår problem och att objektet som säljs faktiskt stämmer och är ärligt beskrivet. En badguy är motsatsen, enkelt!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag hade absolut skrivit att det är en badguy, om detta hänt mig.
Att man måste fråga en massa kan kanske vara riktigt, men med den korta beskrivning som Amme skrivit så skulle jag i alla fall vilja läsa om det här.
Jag vill inte göra affär med en sådan person.

Att någon köper en klocka och sedan någon månad senare vill sälja den för 2k/40% mer kan jag nog leva med, och skulle inte klassa den personen för en badguy för det. I sig är det kanske inte så juste att göra affärer på forumkompisar.

Lägger man ut en klocka till ett pris och köparen accepterar det utan att pruta, måst man väl få sälja till vilket pris man vill,eller?
 

Rivalen

Rolex
Säljarens vilja att få en nöjd kund och vilja att rätta till om det går galet avgör var på min skala han hamnar.

Kan bara hålla med Jacob Z - beskriv vad du upplever har hänt och hur du känner för det, så får var och en göra sin bedömning.

Vill du inte hänga ut utanför vår krets så gör namnet svårt att %goo&gla#, men ändå begripligt, så att du ändå kan informera oss om du så vill. Jag har stor respekt för den makt man får på nätet när man postar namn - inte minst på KS som är så aktivt och lätt går i topp på Google.

Sedan kommer man inte ifrån att ibland uppfattar man vad som hänt på olika sätt och det kan vi andra inte bedöma för vi har inte hört och sett allt som hände och sades. Vi kanske bara får mer eller mindre omedvetet tillrättalagda versioner.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Varför är det så jävla jobbigt att de feedback som inte är rosor, champagne & fiolmusik?
Har något skitit sig så skriv för fan det

Och till TS. Du kanske skulle skrivit det som skett i hans tråd, det handlar inte om att rädda dig för att du 6 månader senare inte vill hänga ut någon, det handlar om att upplysa och dela med sig till övriga medlemmar.
 

Jonte73

Audemars
Vi skall ge både ris och ros när vi gjort affär härinne.
Självklart måste all kritik vara saklig och vi skall inte ägna oss åt att hänga ut folk.

Vi är skyldiga varandra detta då vi har en mycket bra marknadsplats som dessutom är gratis.
Det minsta vi kan göra är väl att i tråden berätta vad som gått fel och varför vi tycker så.
Sen får folket bilda sig en egen uppfattning om man vill göra affär med den som fått kritik eller inte.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Apropå att ockra på forum "kamrater" så missade jag häromdagen en gummilänk till Oris som såldes snabbt till ett förmånligt KS pris. Så jag slängde upp en köpesannons på motsvarande ifall någon annan ville släppa sitt gummi till Oris. Blir då erbjuden samma gummi som jag inte var snabb nog att slå till på. Men nu 100% dyrare..... Ingen stil jag uppskattar på klocksnack!
 

Camo00

Patek
Apropå att ockra på forum "kamrater" så missade jag häromdagen en gummilänk till Oris som såldes snabbt till ett förmånligt KS pris. Så jag slängde upp en köpesannons på motsvarande ifall någon annan ville släppa sitt gummi till Oris. Blir då erbjuden samma gummi som jag inte var snabb nog att slå till på. Men nu 100% dyrare..... Ingen stil jag uppskattar på klocksnack!
Kass stil, långt från KS-andan... :(
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Apropå att ockra på forum "kamrater" så missade jag häromdagen en gummilänk till Oris som såldes snabbt till ett förmånligt KS pris. Så jag slängde upp en köpesannons på motsvarande ifall någon annan ville släppa sitt gummi till Oris. Blir då erbjuden samma gummi som jag inte var snabb nog att slå till på. Men nu 100% dyrare..... Ingen stil jag uppskattar på klocksnack!
Håller med. Fri prissättning i all ära men jag klassar det där som ocker. Sälj åtminstone utanför forumet isåfall.
 

joF

Panerai
Apropå att ockra på forum "kamrater" så missade jag häromdagen en gummilänk till Oris som såldes snabbt till ett förmånligt KS pris. Så jag slängde upp en köpesannons på motsvarande ifall någon annan ville släppa sitt gummi till Oris. Blir då erbjuden samma gummi som jag inte var snabb nog att slå till på. Men nu 100% dyrare..... Ingen stil jag uppskattar på klocksnack!
Usch...
 

Rivalen

Rolex
Vad såldes det för och vad blev du erbjuden att köpa det för?
Vad är ett rimligt pris för att hamna inom KS-anda? Vem skall bedöma det?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Apropå att ockra på forum "kamrater" så missade jag häromdagen en gummilänk till Oris som såldes snabbt till ett förmånligt KS pris. Så jag slängde upp en köpesannons på motsvarande ifall någon annan ville släppa sitt gummi till Oris. Blir då erbjuden samma gummi som jag inte var snabb nog att slå till på. Men nu 100% dyrare..... Ingen stil jag uppskattar på klocksnack!
Och vem var säljaren?
 
Topp