• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Goodguy/badguy, vart går gränserna?

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jävligt sniket att köpa en klocka på forumet för ett visst pris och sen någon månad senare slänga upp den 2k (40%) dyrare(!) Ingen nämnd ingen glömd men är inte svårt att lista ut om man tar en snabb koll på K&S..

Kan väl tillägga att det inte har något med TS kommentar att göra, bara flikte in något jag ändå tycker kan klassas som lite "badguy".
Måhända är det sniket men i min bok är det inte något som gör en till "Bad Guy" inte på långa vägar.
Jag kanske sitter tight till och behöver få loss slantar. Går därför ner i pris om jag får ett bud. Köparen kanske har mer is i magen och har tid och råd att vänta ut rätt köpare till ett högre pris.
Kul för honom men det gör honom inte till en fuling för det. Lite sniken kanske men det är allt :)

Men va FAAN!!! Trådjäveln är ju 100 år!!! Det borde vara tvärförbjudet att bumpa på det här sättet!
Är man så gammal som jag kan man ju för faan säga emot sig själv när det går långt mellan inläggen!!!!!!
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
Måhända är det sniket men i min bok är det inte något som gör en till "Bad Guy" inte på långa vägar.
Jag kanske sitter tight till och behöver få loss slantar. Går därför ner i pris om jag får ett bud. Köparen kanske har mer is i magen och har tid och råd att vänta ut rätt köpare till ett högre pris.
Kul för honom men det gör honom inte till en fuling för det. Lite sniken kanske men det är allt :)
Håller med, ändrat ståndpunkt i frågan. Var lite putt och skrev det i affekt. Men tycker fortfarande att det är lite sniket, ungefär som att ge skambud (medvetet). Fullt tillåtet men It's frowned upon som man hade sagt på öarna.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Måhända är det sniket men i min bok är det inte något som gör en till "Bad Guy" inte på långa vägar.
Jag kanske sitter tight till och behöver få loss slantar. Går därför ner i pris om jag får ett bud. Köparen kanske har mer is i magen och har tid och råd att vänta ut rätt köpare till ett högre pris.
Kul för honom men det gör honom inte till en fuling för det. Lite sniken kanske men det är allt :)

Men va FAAN!!! Trådjäveln är ju 100 år!!! Det borde vara tvärförbjudet att bumpa på det här sättet!
Är man så gammal som jag kan man ju för faan säga emot sig själv när det går långt mellan inläggen!!!!!!

Gammelman! På med läsglasögonen!
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Vad såldes det för och vad blev du erbjuden att köpa det för?
Vad är ett rimligt pris för att hamna inom KS-anda? Vem skall bedöma det?

För mig är summan inte relevant. För mig ligger det i principen. Jag skulle inte köpa något (jag så uppenbart inte behöver) på måndag, för att på tisdag försöka sälja det med 100% profit. Såvida det inte är aktier vi pratar om. Däri ligger KS andan för mig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Den ständiga efterfrågan på prisreglering på det här forumet är för mig helt obegripligt. Var och en ansvar för sina egna affärer. Vi är ju alla vuxna här.
En Badguy är något som betett sig bedrägligt, dvs beskrivet något felaktigt, krånglat med betalning, inte levererat osv.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
För mig är summan inte relevant. För mig ligger det i principen. Jag skulle inte köpa något (jag så uppenbart inte behöver) på måndag, för att på tisdag försöka sälja det med 100% profit. Såvida det inte är aktier vi pratar om. Däri ligger KS andan för mig.
Men om man lägger ut varan på Blocket, så är det OK?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Den ständiga efterfrågan på prisreglering på det här forumet är för mig helt obegripligt. Var och en ansvar för sina egna affärer. Vi är ju alla vuxna här.
En Badguy är något som betett sig bedrägligt, dvs beskrivet något felaktigt, krånglat med betalning, inte levererat osv.
Det klagas friskt på skambud men skamlig profilering är okej? Tycker båda är sniket om det sker medvetet faktiskt. Men ja, fri prissättning råder. Hindrar inte att folk reagerar på annonser, jag efterfrågar verkligen ingen reglering, bara lite hyfs.

Det är skillnad på att köpa en klocka som ökar i värde och sen sälja den efter ett marknadsmässigtpris och att köpa ett gummi fast man inte behöver det för att göra sig en hacka. Åtminstone i min bok.
 

Lunkan

Cartier
Gällande tjafset om priser säger jag bara:

Utbud möter efterfrågan och det går upp och ner i priskonjunkturerna. Har sålt flera klockor här som sedan sålts dyrare nån månad senare, inte fan gnäller jag för det?

Exempel: för ca 3-4 år sedan sålde jag en 116710LN här på forumet för under 40k för att finansiera en Hublot. Ska jag nu gå tillbaka när samma klocka säljs för 54k och gnälla över att jag sålde den för billigt?

Har även sålt klockor som en månad senare sålts vidare för 7-8k mer för att de oerhört snabbt blivit populära. Inga konstigheter alls då allt handlar om utbud/efterfrågan.

Gråt inte över spilld mjölk.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det klagas friskt på skambud men skamlig profilering är okej? Tycker båda är sniket om det sker medvetet faktiskt. Men ja, fri prissättning råder. Hindrar inte att folk reagerar på annonser, jag efterfrågar verkligen ingen reglering, bara lite hyfs.

Det är skillnad på att köpa en klocka som ökar i värde och sen sälja den efter ett marknadsmässigtpris och att köpa ett gummi fast man inte behöver det för att göra sig en hacka. Åtminstone i min bok.
@Lunkan s inlägg är identiskt med vad jag tänkte svara. Ironiskt nog även inkluderat en 116710 som jag släppte för 46' för några månader sedan. Motsvarande ligger nu ute på KS fö 54...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
"Det är skillnad på att köpa en klocka som ökar i värde och sen sälja den efter ett marknadsmässigtpris och att köpa ett gummi fast man inte behöver det för att göra sig en hacka. Åtminstone i min bok.[/QUOTE]"

Det är nog rätt så många som har köpt ett gummi utan att behöva det;)
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Gällande tjafset om priser säger jag bara:

Utbud möter efterfrågan och det går upp och ner i priskonjunkturerna. Har sålt flera klockor här som sedan sålts dyrare nån månad senare, inte fan gnäller jag för det?

Exempel: för ca 3-4 år sedan sålde jag en 116710LN här på forumet för under 40k för att finansiera en Hublot. Ska jag nu gå tillbaka när samma klocka säljs för 54k och gnälla över att jag sålde den för billigt?

Har även sålt klockor som en månad senare sålts vidare för 7-8k mer för att de oerhört snabbt blivit populära. Inga konstigheter alls då allt handlar om utbud/efterfrågan.

Gråt inte över spilld mjölk.

Där är vi överens. Naturligtvis måste man följa aktuellt marknadsvärde. Skulle jag oxå göra. Men här pratar vi 24h...
OK, men vad är då KS-anda?

Att inte försöka göra 100% vinst över 24 timmar på en forumkamrat. Trodde det stod klart i mitt första inlägg...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Där är vi överens. Naturligtvis måste man följa aktuellt marknadsvärde. Skulle jag oxå göra. Men här pratar vi 24h...


Att inte försöka göra 100% vinst över 24 timmar på en forumkamrat. Trodde det stod klart i mitt första inlägg...
OK jag förstår vad du menar, men vi är över 7000 medlemmar så alla är inte kamrater.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är förstås närmast straffbart klumpigt att försöka sälja tillbaka till samma kille man köpt av, men det finns ingen "ks-anda" när väl pengar är involverade. Några av de mest krångliga och osympatiska affärer jag gjort har skett här på forumet. På Blocket träffar man på rena drömmare som är lätta att avfärda men här dräller det av utstuderade snåljåpar som varenda gång man säljer något kommer med PM "min buksvågers farbror är klockhandlare i Botswana och jag har har minsann 20% rabatt på alla Rolex så din 1-år gamla klocka är värd max 30% av nypris så därför ska du vara tacksam över att jag bjuder mer än två muffins och ett paket kaffe överhuvudet." Fy fan vilka as jag träffat på här.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det är förstås närmast straffbart klumpigt att försöka sälja tillbaka till samma kille man köpt av, men det finns ingen "ks-anda" när väl pengar är involverade. Några av de mest krångliga och osympatiska affärer jag gjort har skett här på forumet. På Blocket träffar man på rena drömmare som är lätta att avfärda men här dräller det av utstuderade snåljåpar som varenda gång man säljer något kommer med PM "min buksvågers farbror är klockhandlare i Botswana och jag har har minsann 20% rabatt på alla Rolex så din 1-år gamla klocka är värd max 30% av nypris så därför ska du vara tacksam över att jag bjuder mer än två muffins och ett paket kaffe överhuvudet." Fy fan vilka as jag träffat på här.
Hmm tråkigt att höra.
 

manekin

Omega
Jag förstår inte prissättningsdiskussionen överhuvudtaget. Ingen tvingen en att sälja en klocka till ett visst pris, ingen tvingar någon att sälja en klocka överhuvudtaget. Om jag köper något så är det mitt för ök. pris, ser jag att efterfrågan är högre och känner att vinsten är värd en försäljning så är rätten att sälja klockan/tillbehöret på min sida.
KS-andan (och jag har inte så många inlägg) är för mig, hjäpsamhet, ärlighet och utbyte kring information av gemensat intresse. Om någon behöver kränga sin Rolle för att frugan måste köpa en ny handväska och inte har is i magen att vänta på rätt pris kan ju knappast vara köparens problem?
Vill man sen inte ha en massa prutmail så får man nog skriva det klart i annonsen. Väljer någon att ändå PM-a och vara gnidig kan dom dra åt helvete.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ingen har ju argumenterat emot marknadsmässiga priser. Det klagas en hel del på skamlös prutning dock, jag lägger det iallafall i samma fack som blatant profitering likt gummi fallet ovan. Men det är bara min åsikt/ tyckande :)
 

Bolio

Panerai
Ursäkta men nu har väll tråden dragit iväg åt fel håll!
Vilket pris man sätter på det man vill sälja oavsett vart eller när det är köpt spelar väll ingen som helst roll. Och det har absolut inget med goodguy eller badguy att göra.

Jag har sålt och köpt en hel del här, och om personen som köpt nått av mig får mer betalt i ett senare skede är väll i såfall bara kul för honom. Mig veteligen är både köpare och säljare nöjda när man kommit överrens om ett pris och sedan slutför affären.
Kan nog med säkerhet säga att alla ur jag sålt här gått iväg dyrare när de lämnat min inköpare. Och då är det ur i spannet 30k-80k och pågrund av det ska jag hänga ut någon som badguy, lägg av!
Ang armbandet ovan, inga priser har det talats om så om fallet var detta. Bandet kostar nytt 15k och säljs för 1k av en köpare som dagen efter är villig att sälja det för 1400 kr är han snål och sniken då?

Ber om ursäkt om jag blev långrandig och lite sur.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Förs
Ang armbandet ovan, inga priser har det talats om så om fallet var detta. Bandet kostar nytt 15k och säljs för 1k av en köpare som dagen efter är villig att sälja det för 1400 kr är han snål och sniken då?
.
Förstår inte riktigt har du köpt ett 15000kr armband för 1000kr och vill sälja det dagen efter för 1400kr? Det är sniket, men du är inte en badguy, bara sniken

Själv köpte jag en klocka här på forumet och jag hade sett annonsen på blocket också, ringde för att se den i verkligheten, prutade vid träffen och köpte....gav bort den till dottern som la den i lådan då hon tyckte den var för stor, och där ligger den än.

Jag tycker absolut att man måste få pruta eller snarare tala om vad man tycker något är värt, vill säljaren inte sälja på den nivån är det väl bara att tacka nej.
Varför skulle alla forumpriser vara oprutbara, bara för att man inte vill vara badguy?
 

Rivalen

Rolex
För mig avpeglas inte KS-anda i första hand i priset. Alla måste ha rätt att göra en bra affär, eller en sämre.. Om priset är rimligt går oftast att kontrollera i förväg. Om varan är korrekt beskriven och om säljaren avser göra rätt för sig om nåt går galet - samma för köparen - där behövs en KS-anda, för det kan du inte veta i förväg om det inte är en väl känd säljare/köpare.
 

Rivalen

Rolex
Vilket pris man sätter på det man vill sälja oavsett vart eller när det är köpt spelar väll ingen som helst roll. Och det har absolut inget med goodguy eller badguy att göra.

Ang armbandet ovan, inga priser har det talats om så om fallet var detta. Bandet kostar nytt 15k och säljs för 1k av en köpare som dagen efter är villig att sälja det för 1400 kr är han snål och sniken då?
.

Citerar valda delar av ditt inlägg och håller med 100 om inledningen och tycker att från 1000 till 1400 är inte värt att orda om.

Som sagt - vem skall dra upp gränsen för ett pris i KS-anda? Omöjligt. Att begära nåt sånt är att gå för långt.
 

Bolio

Panerai
Förs

Förstår inte riktigt har du köpt ett 15000kr armband för 1000kr och vill sälja det dagen efter för 1400kr? Det är sniket, men du är inte en badguy, bara sniken

Själv köpte jag en klocka här på forumet och jag hade sett annonsen på blocket också, ringde för att se den i verkligheten, prutade vid träffen och köpte....gav bort den till dottern som la den i lådan då hon tyckte den var för stor, och där ligger den än.

Jag tycker absolut att man måste få pruta eller snarare tala om vad man tycker något är värt, vill säljaren inte sälja på den nivån är det väl bara att tacka nej.
Varför skulle alla forumpriser vara oprutbara, bara för att man inte vill vara badguy?

Hej Bjrn

Tror du missförstod mig lite. Om du läser hela tråden så kommer det upp en diskussion om ett armband. I det fallet var det en person som köpte ett armband dag ett och svarade dag två på en köpes annons där han var villig att sälja samma armband för 40% mer än han givit dagen innan.
Jag ser inget fel i detta om det blir en affär dag två med den nya köparen.
Och om man i ett sånt fall skulle kalla säljaren för badguy då har man absolut inte förstått varför KS har en ref sida på personer som man köpt och sålt till.

När du tar upp prutning på KS köp och sälj så tycker jag att det är väll helt ok om det sköts på rätt sätt. Alla som lagt ut ett ur på blocket vet ju hur mail boxen ser ut då. Själv har jag blivit erbjuden byten mot ett antal cyklar, korvkiosker, lösvikts godis och tomma aktiebolag. Det slipper man här och det kommer nog aldrig hända här heller.
Tycker att vi har en otroligt bra köp och sälj del här på KS och admin jobbar hårt för att den så ska förbli.
Mvh
Bolio
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Den ständiga efterfrågan på prisreglering på det här forumet är för mig helt obegripligt. Var och en ansvar för sina egna affärer. Vi är ju alla vuxna här.
En Badguy är något som betett sig bedrägligt, dvs beskrivet något felaktigt, krånglat med betalning, inte levererat osv.
Precis. Det jag tycker är dålig stil, ja t.o.m. oförskämt är när självutnämnda företrädare av "KS-andan" ifrågasätter annonser där man säljer nästan nya klockor långt under AD-pris för att en liknande låg ute för 50% av marknadsvärdet året innan. Get a life....
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Precis. Det jag tycker är dålig stil, ja t.o.m. oförskämt är när självutnämnda företrädare av "KS-andan" ifrågasätter annonser där man säljer nästan nya klockor långt under AD-pris för att en liknande låg ute för 50% av marknadsvärdet året innan. Get a life....
Exempel på det?
Tror ingen är så urbota korkad att man sitter och jämför med klockor som sålts för ett år sedan och använder det som argument för att pruta.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Exempel på det?
Tror ingen är så urbota korkad att man sitter och jämför med klockor som sålts för ett år sedan och använder det som argument för att pruta.
Tycker det är onödigt att hänga ut folk men har stött på den inställningen här. Klockor som sålts på kort tid så helt galen prissättning var det inte.
Jag har stor respekt för forumet och för goodguy/badguy-filosofin men retar mig på att man alltid förväntas sälja till ett lägre pris än man själv gett. Jag ser inte problemet med att någon tycker att ett pris är bra oavsett vad säljaren gett vid sitt köp. Klockintresset är ju för övrigt knappast någon vinstgenererande verksamhet som vi alla vet, särskilt inte för oss som flippar ofta.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Och så finns det dem som köper en klocka här på KS för 26k, som sedan försöker flippa den vidare för 35k. Detta inom loppet av ett par dagar...

Rätt? Fel?
Visst, fri prissättning osv osv, men... De flesta visste ju vems klockan var från början, plus att säljaren återanvände den förra ägarens bilder.

Kändes väldigt olustigt, i min värld...
 

Cyklisten

Cartier
Detta är ett hobbyforum och ändå tycker vissa att deras hobby inte ska få kosta något utan snarare att de ska tjäna pengar på klockorna. Otroligt löjlig inställning!
 
Topp