• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Googla på säljarens bild före köp?

Rivalen

Rolex
Det kom upp som ett förslag på ett av många sätt att försöka försäkra sig om att en säljare är seriös - hittar inte vem som skrev om detta. Eller snarare upptäcka att han kan vara oseriös. Jag prövade på en ebay-bild, men vart inte så mycket klokare.

Inte säker att jag gjorde rätt. Hur gör man och när skall jag se upp? Hur skall svaret på Google se ut för att man skall dra öronen åt sig?
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Om du hittar exakt samma bild på någon annan sida (blogg, Blocket, KS etc.) så är det ett tecken på att bilden är stulen och säljaren inte har objektet, utan bara försöker dra in lite lätta pengar.
 

Hardy

Thug
Frågar alltid om 5 nytagna bilder när jag inte litar till 100% på säljaren. Och begär att få bilder tagna på ett specifikt sätt. Tex med dagens tidning
 
U

urinvånaren

Guest
Testade precis och det funkar! tack för tipset, men nu känner jag mig så smutsig, vågar jag googla en bild på min fru?:)
 
C

China

Guest
Om du hittar exakt samma bild på någon annan sida (blogg, Blocket, KS etc.) så är det ett tecken på att bilden är stulen och säljaren inte har objektet, utan bara försöker dra in lite lätta pengar.

Eller så handlar det om att säljaren är aktiv under olika alias på auktioner/annons sidor. Det är ganska vanligt att en bildsök på google ger flera träffar. Det behöver inte handla om stulna bilder, gråhandlarna brukar vara ganska aktiva.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Eller så handlar det om att säljaren är aktiv under olika alias på auktioner/annons sidor. Det är ganska vanligt att en bildsök på google ger flera träffar. Det behöver inte handla om stulna bilder, gråhandlarna brukar vara ganska aktiva.

Ja, självklart är det så. Om man är osäker så kan man ju skicka meddelanden till alla aliasen och fråga om det är denna person eller en bedragare som har lagt upp annonserna.
 

Rivalen

Rolex
Kan man släpa in bilden i sökfältet? Så man behöver in klistra in länken? Kanske korkad fråga. Måste prova mig fram antar jag. Att hitta bilden på flera ställen är alltså inte per automatik tecken på ett "fel" från säljaren sida?

Att ligga med olika alias på olika sidor - uppfattas det som suspekt eller är det Ok?
 
Topp