• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GP expertis efterlyses!

Har förvärvat en riktig skönhet, 50-talare, men jag skulle vilja veta exakt vilket år den är tillverkad.
Hittar inga års-tabeller på internet (har varvat google).
Någon som sitter inne på en tabell eller har en liknande klocka?

FullSizeRender.jpg

IMG_1530.JPG

IMG_1540.JPG

Vänligen,
Nils
 
Fick precis svar från GP;

Hello,

The ref. 6189 has been produced from 1949 to 1952, in a series of 750 units. The case was gold plated with stainless steel back. The caliber GP 39 is based on an AS 1291 ebauche. I could not fin the original price from that time, but it should have been around 300 Swiss Francs.


Regards.

Undra vad den kan vara värd idag? Kan ju inte finnas jääättemånga ex. kvar :rolleyes:
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Fick precis svar från GP;

Hello,

The ref. 6189 has been produced from 1949 to 1952, in a series of 750 units. The case was gold plated with stainless steel back. The caliber GP 39 is based on an AS 1291 ebauche. I could not fin the original price from that time, but it should have been around 300 Swiss Francs.


Regards.

Undra vad den kan vara värd idag? Kan ju inte finnas jääättemånga ex. kvar :rolleyes:
Det var inte så många! Coolt!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har förvärvat en riktig skönhet, 50-talare, men jag skulle vilja veta exakt vilket år den är tillverkad.
Hittar inga års-tabeller på internet (har varvat google).
Någon som sitter inne på en tabell eller har en liknande klocka?

FullSizeRender.jpg

IMG_1530.JPG

IMG_1540.JPG

Vänligen,
Nils
Är du säker på 50-tal?
Jag skulle gissat på 40-tal med tanke på att verket saknar stötskydd.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nej, inte det.. tyckte bara det luktade 50-tal. Girard Perregaux support mailade mig och skrev att denna modell tillverkades mellan 1949-52, så du kan ha rätt!
Kan ju hända att de hade en anledning till att inte ha stötskydd? Annars tycker jag oftast man ser klockor utan stötskydd fram till ungefär mitten av 40-talet. Mer exklusiva tillverkare gick också oftast över till stötskydd tidigare än hos billigare tillverkare...
 
Topp