• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

gps-klocka till vardags -- seriöst behov av pimphjälp

Förutom att jag är en klocknerd är jag också sjukligt intresserad av att röra mig på allsköns sätt. Hittills har dessa två sjukdomstillstånd levt separata liv, men jag har nu bestämt mig för att seriöst testa att faktiskt bära en riktig ultrasportklocka till vardags, så att den ska kunna mäta varje liten rörelse i det oändliga. Det handlar om en Fenix 5, Garmins senaste handledsapparat fullastad med mätare av alla de slag. Problemet är att den estetiskt inte lever upp till den nivå av skönhet jag vant mig 'ens' med min Seiko Marinemaster, vilket med sina 44 mm är den hittills mest bulliga klocka i min ägo.

Såhär ser Fenix 5:an typiskt ut (47 mm diameter):

cf-lg.jpg



Som ni kan förstå behöver jag hjälp med att pimpa upp klockan. Det finns två saker att 'pimpa' här: armbandet och urtavlan.

1) Armband: Det snyggaste 'officiella' armbandet som Garmin säljer till modellen är helt klart denna:

garmin-fenix-10.jpg


Jag älskar brunt läder, så det är helt klart rätt håll för mig. Men kanske finns det ännu grövre varianter som passar den (i min värld) enorma modellen bättre? Eller helt andra förslag. What say you?

2) Urtavla: De 240 x 240 pixlarna står den resursstarke fritt att blanda som hen vill, så här är fältet fritt i princip. Kanske för fritt. Men frihet är ju härligt: vilken urtavla skulle ni personligen välja till ett sånthär monster? Gärna i kombo med (1) ovan, förstås.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den info jag hittat gör gällande att den finns i tre storlekar. 5s=42mm 5=47mm 5X=51mm. Jag hittar ingen info om bredd på banden? Om det var jag skulle jag titta på något av Hirsch banden med aligatormönster på ovansidan och gummi på insidan, så den fortfarande är badbar
Garmin-fenix-5S-AA-1-840x560.jpg

Här är den mindre 5s med något band i gummi. Det verkar finnas en hel del originalband att välja på.
 
Ja förlåt jag gav kanske lite för lite info. Fenix 5, den aktuella klockan, passar med 22mm-band. Här följer lite general specs (jag besparar er de miljoner funktioner som stöder etc).

Edit: Äsch så fult det blev med bifogad fil, här kommer de direkt istället (ful-paste):

Lens Material
glass or sapphire crystal

Bezel Material
stainless steel

Case material
fiber-reinforced polymer

QuickFit™ watch bands

yes (22 mm)

Strap material
silicone or steel

Physical size
47 x 47 x 15.5 mm

Weight
silicone band: 85 g
metal band: 156 g

Water rating 10 ATM
Battery type rechargeable lithium-ion
Display type sunlight-visible, transflective memory-in-pixel (MIP)
Display size 1.2” (30.4 mm) diameter
Display resolution 240 x 240 pixels
Color display
Battery life
Smart mode: Up to 2 weeks
GPS/HR mode: Up to 24 hours
UltraTrac™ mode: Up to 60 hours without wrist heart rate
Memory/history 64 MB
 

Bilagor

  • Fenix 5 general specs.jpg
    Fenix 5 general specs.jpg
    55.7 KB · Visningar: 49
Läderarmband på en träningsklocka? o_O
Ja det där är en specialfeature de har med modellen, en "QuickFit"-mekanism som gör att man supersnabbt kan knäppa på/av banden, så att man kan byta band till silikon när man svett- eller vattensportar med den. Mycket smart, men samtidigt är man hänvisad till vad de erbjuder (mkt begränsat, estetiskt sett).
 
Topp