• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gråtonat glas med antireflex?

Nasutoba

Omega
Hej KS,
en av mina mest använda vardagsbeaters är en Fossil CH2473, svart IP med kromade visare och vita detaljer på tavlan.
Jag gjorde på prov en enkel moddning med solfilm (!!!) som har förblivit permanent under en följd av år. Förutom att göra klockan till ett mycket mörkt stealthur så skyddar såklart plasten glaset. Jag har försökt att ta bilder men har inte lyckats ta någon som gör resultatet rättvisa.

Denna redneckmoddning har egentligen bara två nackdelar:
1) Det är omöjligt att göra en perfekt rund rondell av solfilmen, så man ser ojämnhet mot boetten
2) Ljuset behöver falla rätt för att inte den plana ytan ska fungera som en spegel

Därför har jag av och till funderat på om det finns tonade mineralglas med antireflexbehandling som skulle kunna användas för en elegantare lösning.
Säkert en dum fråga av en okunnig noob men Hilfe bitte!
upload_2017-10-28_10-37-30.png
 

Nasutoba

Omega
Min drömbild är en stealthklocka där inte bara tavlan och visarna är helt matta och mörka, utan även glaset är så gott som osynligt.
En riktigt bra antireflexbehandling på glas (syntetisk safir vet jag nada om) släpper igenom långt över 99% av ljuset per passerad yta.
Den återstående bråkdelen av procenten reflekteras och har då ofta en ickevit nyans, t ex grönt eller magenta. Hur den ser ut beror på tillverkarens val.
I teorin skulle man kunna ta ett fotografiskt ND-filter med en god antireflex, men jag har inte en susning om hur tjocklekarna på glasen relaterar till varandra. Sedan ska man kanske inte lägga för mycket krut på en sån klocka, men den har ändå tjänat mig väl och jag har ändå inte sett några stealthklockor i original som lever upp till mina önskemål.
Med ett undantag: Eone Bradley som kan läsas i totalt mörker.
 
Topp