• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grön tavla på 116713

RobVintage

Panerai
Tjena!
Jag såg en bild på en 116713 med grön tavla vilket var väldigt snyggt i mitt tycke, är det någon som vet vart man kan få tag på en sådan tavla? Alternativet är att köpa en 116718 med grön tavla men det har jag inte ekonomi till så det är iof inget alternativ :)
Någon på forumet som bytt till grön tavla?
image.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Även om kombinationen är snygg så är det lite vanskligt med rolex-franken-klockor. Känns nästan som om man nästa tigger om att få sin klocka misstänkt som plagiat/kopia :eek:
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Riktigt fint! Kör på, så länge det är en originaltavla så är det grönt i min värld. Inte värre än att byta ut grejer på bilen sin.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det tror jag? Ska erkänna att jag inte är så insatt i det juridiska, finns det någon lag som hindrar en?
Finns givetvis inga lagar. Men beroende på vad man gör för frankenmodifikationer så kan det bli problem när klockan ska in på service eller andra ingrepp. Finns många rapporterade exempel på rolex service centers som avböjt/ångrat sälja reservdelar som inte matchar modellbetäckningen som matchar boettens serienummer, detta gäller allt från länkdelar till tavlor, visare, osv...
 
Lagligt sett är det okej, men Rolex kommer hugga dig om de får reda på det. Om det är en AD som säljer delarna löst och byter så är risken stor att de blir av med Rolex. (Ja, de är så hårda.)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Finns givetvis inga lagar. Men beroende på vad man gör för frankenmodifikationer så kan det bli problem när klockan ska in på service eller andra ingrepp. Finns många rapporterade exempel på rolex service centers som avböjt/ångrat sälja reservdelar som inte matchar modellbetäckningen som matchar boettens serienummer, detta gäller allt från länkdelar till tavlor, visare, osv...

Absolut, Det är en viktig poäng och du har helt rätt. Men, jag tycker också att man bör få göra vad man vill med sin Rolex, förhoppningsvis har man ovan i beaktning och respekt nog att aldrig försöka sälja den som något annat än vad den är. Då ser jag inget problem ö.h.t.
 

Psykel

Patek
Lagligt sett är det okej, men Rolex kommer hugga dig om de får reda på det. Om det är en AD som säljer delarna löst och byter så är risken stor att de blir av med Rolex. (Ja, de är så hårda.)
Antar att det inte är lika farligt inom samma ref, typ Exp2 eller DJ? Med tanke på hur vanligt det verkar vara med tavelbyte där...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Absolut, Det är en viktig poäng och du har helt rätt. Men, jag tycker också att man bör få göra vad man vill med sin Rolex, förhoppningsvis har man ovan i beaktning och respekt nog att aldrig försöka sälja den som något annat än vad den är. Då ser jag inget problem ö.h.t.
Nej exakt, faktum är att jag själv är sugen att göra en frankenmodd som jag nämnde ovan i form av mercedes-visare på min 166000.

Off-topic: Mitt 1000-inlägg!
 

Edin

Panerai
Jag tycker personligen att man får göra som man vill men att man då även sk aha förståelse för att AD kan sätta sig på tvären då man vill köpa en tavla (som i detta fall) till sin klocka som inte tilltänkt denna. Lyckas man få tag på en tavla och får någon att montera den är det ju trevligt men att klaga på en urmakare som säger nej till ett sådant ingrepp pga direktiv från Rolex får man finna sig i det. Tror även det kan bli lite tjurigt vid en framtida service men jag spekulerar bara.

Om man tänker ett steg längre och sitter i sitsen att man har en hulk från Rolex och sen en TT i svart och då köper en ny/till tavla till hulken och man sen får den monterad på TTn, Då kan vell knappast Rolex säga något då allt gått rätt till sånär som på att tavlan sitter i "fel" klocka? Jag menar på att Rolex kan ju aldrig motsätta sig vad man som privatperson gör med sin egen egendom/klocka?
 
Antar att det inte är lika farligt inom samma ref, typ Exp2 eller DJ? Med tanke på hur vanligt det verkar vara med tavelbyte där...

Dessa är gjorda för att man ska kunna byta tavla. Har det referensnumret endast EN tavla, så är det endast EN tavla som gäller!
116200/116234 har väldigt många olika tavlor från fabrik och kan därmed bytas.
116619LB t ex. har endast en tavla från fabrik och får således INTE bytas.
216570 (EXP2) har två tavlor, svart och vit = Får bytas mellan dessa.
 

Psykel

Patek
Dessa är gjorda för att man ska kunna byta tavla. Har det referensnumret endast EN tavla, så är det endast EN tavla som gäller!
116200/116234 har väldigt många olika tavlor från fabrik och kan därmed bytas.
116619LB t ex. har endast en tavla från fabrik och får således INTE bytas.
216570 (EXP2) har två tavlor, svart och vit = Får bytas mellan dessa.
Som jag trodde då. Tack för förklaringen!
 
Topp