• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Graal eller icke graal?

ZQT

The Banker
2-Faktor
Frågan är värd att lyfta ibland! Det finns säkert massa trådar om detta men jag startar en ny.

Graal ska vara något som är i princip omöjligt att nå i klockväg. Oavsett vad man har för ekonomisk ställning är inte detta en graal:

3612d1302643256-seiko-skx007-skx007.jpg


Och inte detta heller...
ncis_anthony_tony_dinozzo_montre_rolex_submariner_date_noir_1375736884.jpeg


Däremot är detta möjligvis en graal, finns ett gäng strax under miljonen SEK på Chrono24.
Patek+Philippe+5270G.jpg




Detta är definitivt en graal, price upon request :D

Patek5970_01.jpg


Patek5970_02.jpg


Patek5970_03.jpg



Sen finns det ju olika typer av graaler, men detta är ett subjektivt exempel för att tydliggöra begreppet graal. Graal ska, i min mening, innebära att det ska vara extremt svårt att kunna få vantarna på en klocka. Antingen är den är dyr eller så är den svårtillgänglig, få exemplar osv... Finns säkert fler förklaringar!

Ingen behöver känna sig träffad utan detta är menat som information innan man slänger sig med begrepp!

/ Jakob
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Vad som är en graal tror jag förändras över tid i och med att man lär sig mer och får upp ögonen för nya objekt.

När jag började intressera mig för klockor var en 1675 Pepsi det absolut coolaste jag sett och aldrig i helsicke att jag skulle kunna köpa en någon gång.

Trodde jag.

Gillar inte uttrycket men för mig var den då en graal. Idag kan jag köpa en men jag är inte så överdrivet jättesugen.

Idag är väl motsvarande ouppnåeliga dröm en 5510 och en sån är jag idag helt säker på att jag aldrig kommer att kunna köpa.

Tror jag.

En 16610 kan vara en graal för den som har begränsat med ekonomiska resurser och inte ser nån anledning till att det kommer att förändras inom överskådlig framtid.

Håller dock med om att man kanske ska tänka sig för lite innan man använder ordet graal. Ska man tro Indiana Jones så ska det innebära en fara för livet för att få tag i en graal ;)
 

frere

Audemars
2-Faktor
För min del räcker det inte ens med att det bara ska vara skitdyrt. Det behövs dessutom proveniens. Det ska vara någon form av unikum. Möjligen duger den här:
0

5512 "no chronometer dial" som tillhörde Per Edwin Fälting, "head diver" vid bärgningen av regalskeppet Wasa. Möjligen.
grail12.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
För min del räcker det inte ens med att det bara ska vara skitdyrt. Det behövs dessutom proveniens. Det ska vara någon form av unikum. Möjligen duger den här:
0

5512 "no chronometer dial" som tillhörde Per Edwin Fälting, "head diver" vid bärgningen av regalskeppet Wasa. Möjligen.
grail12.jpg

Du har förstås helt rätt i att begreppet används alltför lättvindigt.

Men Patek 5970 är ju en dussinklocka jämfört med t.ex.




RPR_IMG_4872.jpg

RPR_IMG_6622.jpg

Ni har fattat :cigar:
 

Mr Chance

Kalmar
Om man ska vara seriös, och det ska man ju, är väl egentligen endast klockor som den vittavlade gmt:n och andra mytomspunnna (men ej bekräftade) klockor graaler? Då den heliga graalen är den bägare som Jesus och hans lärjungar ska ha druckit ur vid den sista måltiden. Och varken Jesus, hans lärjungar, bägaren eller vinet är väl bekräftade vad jag vet.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ska man hårddra det så ska väl en graal nästan inte finnas och då är väl en vittavlad GMT kanske inte riktigt en graal. Eller?
 

Sputniq

Panerai
Nja, att en graal måste kosta som en mindre ville i någon liten stad håller jag inte med om. Finns nog rätt många personer i Sverige som skulle kalla en helt ny sub för "graal" då det skulle kräva flera års sparande. Men dessa personer är å andra sidan troligtvis inte så klockintresserade...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vilket gnäll!! Klart en Graal kan både ändra skepnad och variera beroende på individen.
Just nu är min Graal en stor kall öl på en uteservering. Den är just nu out of reach pga av tråkjobb:-/
 
Jag tycker inte diskussioner om graaler är så intressant, om graal ska ha betydelsen något ouppnåeligt.

Diskuterar då hellre "drömklockor" (eller vad man nu ska kalla det), en klocka som kanske ändå ligger inom räckhåll efter ett flertal år i hobbyn. Känns mer jordnära och spännande med något som i alla fall är teoretiskt möjligt. Det skulle kunna vara en Nautilus, kanske en vintage Daytona, en Corum Golden Bridge eller något annat, beror ju helt på person, smak och ekonomiska förutsättningar.

Tror många använder ordet graal för denna typ av "drömklocka") även om det semantiskt kanske inte är helt korrekt (om det nu överhuvudtaget finns någon konsensus kring graalbegreppet...).
 

JesperO

Rolex
härligt med subjektiva pekpinnar...
Om jag inte missminner mig så kommer väl från början graal från franskan på 11-1200 talet och betydde typ bägare/fat... sedan behövdes mer mytbildning och hittepå och det blev något mer och något mera.... så att med pekpinnar tala om vad graal är känns lite konstigt...:confused:
är väl härligt att graal betyder olika för olika människor
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
För min del räcker det inte ens med att det bara ska vara skitdyrt. Det behövs dessutom proveniens. Det ska vara någon form av unikum. Möjligen duger den här:
0

5512 "no chronometer dial" som tillhörde Per Edwin Fälting, "head diver" vid bärgningen av regalskeppet Wasa. Möjligen.

Den där har fantastisk proveniens. Men var ju till salu för bara något år sen, på ett lättillgängligt ställe, och för i sammanhanget inte ens vansinniga pengar. Så är den verkligen en graal? Kanske? Jag personligen skulle förmodligen hellre ha den där än en Patek för en mille.

Men jag håller med om att det troligtvis också finns en ekonomisk aspekt på det hela, eller att det iaf. är en aspekt som folk som använder begreppt lite för lättvindigt lägger in i begreppet. Jag tror att många tänker att om man, med sina innevarande ekonomiska resurser, tycker att en klocka är svindyr, men man vill ändå ha den, så är den automatiskt en graal. För oss klocknördar, med dålig koll på begreppet graal, förändras därmed graalen ständigt i takt med att toleransen för hur mycket pengar vi tycker det är okej att lägga på klockor ökar.

Men en äkta graal borde rimligtvis ha mer med ouppnålighet att göra än med ekonomiskt värde.

Och för övrigt: jag är sjukt trött på uttrycket. Sjuuuuuukt trött. 'Vi' använder det hela tiden, alldeles för mycket.... 'Tredje graalen landade idag' - nej, det gjorde den faktiskt inte!
 

Johanw

Cartier
Min definition av graal i klockvärlden.
Inte en klocka man kan köpa för pengar för då kan man alltid (nästan) på något sett köpa sig en. Belåna ditt hus med 100.000:- och köp en. Inte ouppnåeligt? Men en Speedmaster som en astronaut haft på månen skulle för mig vara en graal.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
...dyrt kan väl inte räcka för att det ska vara en graal, då hade ju tempelriddarna bara kunnat sala ihop... ...o sen gå in på Rob o köpa den? ...larv...

...det måste ju va svårt som f-n att hitta ...sen spelar värdet mindre roll, om du letar efter just den där tredje serien av Nivadas 7733-kronograf från 1972 med bakvänd dykring och orange kronosekund, och har letat i tio år... ...då är det en graal... :D

...min fickurseglartimer var en graal, till dags dato, under 15år, har jag sett 4 exemplar, varav jag äger en!

http://www.blur.se/2009/09/21/regattakronografernas-heliga-graal/

regattakrkrono00.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
...dyrt kan väl inte räcka för att det ska vara en graal, då hade ju tempelriddarna bara kunnat sala ihop... ...o sen gå in på Rob o köpa den? ...larv...

...det måste ju va svårt som f-n att hitta ...sen spelar värdet mindre roll, om du letar efter just den där tredje serien av Nivadas 7733-kronograf från 1972 med bakvänd dykring och orange kronosekund, och har letat i tio år... ...då är det en graal... :D

...min fickurseglartimer var en graal, till dags dato, under 15år, har jag sett 4 exemplar, varav jag äger en!

http://www.blur.se/2009/09/21/regattakronografernas-heliga-graal/

regattakrkrono00.jpg


Håller med dig, en graal måste vara i princip otillgänglig. Sen finns det olika faktorer som leder till hög grad av otillgänglighet där tillgång givetvis är en av dessa.
 

Mattan

Panerai
Ganska uttjatat begrepp. I min värld möjligen en klocka som man eftertraktar såpass mycket att när man väl har den så är man nöjd, köper och säljer aldrig något mer, lägger ner allt vad klockor heter förutom den här enda. Någon sådan kan jag med gott samvete inte se att det finns för mig just nu(vad jag vet), kanske en sub som användes av Connery i en bondfilm:cool:
 
Topp