• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Graal eller icke graal?

Urtur

Cartier
En "Graal" är nog ett begrepp som vi aldrig kommer att uppnå, möjligtvis för stunden!? Det kommer alltid något annat som pockar på och känns lite mer intressant...

Mao är det jakten efter det perfekta som gör att vi fortsätter att söka efter det ouppnåeliga, precis som riddarna kring det runda bordet som aldrig hittade Graalen, trots sitt idoga sökande!

Sedan är vi ju alla olika, tack och lov...
 

hejo

Panerai
En "Graal" är nog ett begrepp som vi aldrig kommer att uppnå, möjligtvis för stunden!? Det kommer alltid något annat som pockar på och känns lite mer intressant...

Mao är det jakten efter det perfekta som gör att vi fortsätter att söka efter det ouppnåeliga, precis som riddarna kring det runda bordet som aldrig hittade Graalen, trots sitt idoga sökande!

Sedan är vi ju alla olika, tack och lov...


Som alltid är du vidsynt min vän, har saknat dig och dina kloka ord och kloka tankar.
Du har ju som bekant gjort dig av med en som för oss många skulle betrakta som en Graal...
Bara för att hålla på med bilar helt plötsligt.... min fru brukar säga att jag har asberger "light" pga av mitt
intresse för speedyn och rymden, fan vet inte om du har asberger "full" :)
Hoppas du är tillbaka i gammal TTT anda....
 

Kson

Patek
2-Faktor
Kan man någonsin få äga sin graal då många här menar att den är för svårt att köpa...?

För MIG är en graal en klocka där letandet samt sparandet är avgörande, spara på och leta efter en och samma klocka i många år det är en graal för mig..

:)
 

Yo-han

Troll probationary
För mig stämmer inte det med begreppet graal.
Eftersom det är som du säger så att många medel eller höginkomstagare kan spara ihop till såväl en Patek som en Paul Newman är det för mig inte tillräckligt för att klassas som graal. Man KAN ju faktiskt som någon skivit belåna sitt hus även om ja inte skulle rekommendera det.

För mig är en graal något som man inte automatiskt kan köpa bara för att man är ekonomiskt oberoende. En vittavlad GMT eller exp1, Goldbergers Daytonas och andra modeller som må vara dyra men även begränsade av andra aspekter.

Ett annat exempel på graal för mig är Patek Nautilus 5711P. Mer eller mindre identisk med den "vanliga" Nautilusen men i platina istället för stål. Producerades i minimal upplaga och gick inte att köpa från Patek oavsett hur mycket pengar man har utan erbjöds till trogna kunder som redan ägde en handfull Grande complications och som inte är ute efter att sälja vidare.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Yo-han

Troll probationary
För mig stämmer inte det med begreppet graal.
Eftersom det är som du säger så att många medel eller höginkomstagare kan spara ihop till såväl en Patek som en Paul Newman är det för mig inte tillräckligt för att klassas som graal. Man KAN ju faktiskt som någon skivit belåna sitt hus även om ja inte skulle rekommendera det.

För mig är en graal något som man inte automatiskt kan köpa bara för att man är ekonomiskt oberoende. En vittavlad GMT eller exp1, Goldbergers Daytonas och andra modeller som må vara dyra men även begränsade av andra aspekter.

Ett annat exempel på graal för mig är Patek Nautilus 5711P. Mer eller mindre identisk med den "vanliga" Nautilusen men i platina istället för stål. Producerades i minimal upplaga och gick inte att köpa från Patek oavsett hur mycket pengar man har utan erbjöds till trogna kunder som redan ägde en handfull Grande complications och som inte är ute efter att sälja vidare.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jaja, du jobbar på king, pappa betalar, du är inte direkt representativ..
 

Galaxy

Rolex
Jaja, du jobbar på king, pappa betalar, du är inte direkt representativ..

Men lägg av, vad är det med din taskiga attityd mot allt och alla? Jag kan garantera att min far inte kommer betala en enda av mina klockor (och det tror jag inte att Wheddas far gör heller.), men precis som han säger bör en graal (enligt) vara någonting extremt extremt ovanligt som är näst intill omöjligt att finna.
 

Whedda

Rolex
Jaja, du jobbar på king, pappa betalar, du är inte direkt representativ..

Hahaha! Du har ingen aning om hur fel du har...

Min pappa är grundskolelärare i matematik och gymnastik och tjänar mindre än genomsnittet. Uppvuxen i biskopsgården i Göteborg.

Men det hade du säkert koll på stjärnan.

Om du tror att jag bara jobbar med det har du ännu sämre insikt än vad jag trodde.

Jävla amatör...
 

Whedda

Rolex
Jaja, du jobbar på king, pappa betalar, du är inte direkt representativ..

Kanske bör nämna att han inte heller betalat en enda klocka jag äger...

Vet faktiskt inte varför du skulle vara dryg från första början? Jag skrev bara vad som definierar graal för mig likt många andra i tråden. Att det kan vara en billigare men väldigt svår klocka att få tag i. Vad i det gör mig inte representativ?

Det är ju å andra sidan inte första gången du uttalar dig om saker du inte vet något om. PM:a gärna om du har något du vill säga annars kan du sluta spekulera och sätta dig ner i båten...
 

Yo-han

Troll probationary
Hahaha! Du har ingen aning om hur fel du har...

Min pappa är grundskolelärare i matematik och gymnastik och tjänar mindre än genomsnittet. Uppvuxen i biskopsgården i Göteborg.

Men det hade du säkert koll på stjärnan.

Om du tror att jag bara jobbar med det har du ännu sämre insikt än vad jag trodde.

Jävla amatör...
Mmmm.. Jag en amatör, och du hade en tuff uppväxt i biskopsgården med en pappa som var lågavlönad mattelärare. Det är kul med folk som jobbar sig upp från rags to riches utan att ha det förspänt, du är inte en av dom. Poängen var att en graal kan vara väldigt olika från person till person beroende på hur förspänt dom har det, du har det väldigt förspänt så sluta larva dig.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Mmmm.. Jag en amatör, och du hade en tuff uppväxt i biskopsgården med en pappa som var lågavlönad mattelärare. Det är kul med folk som jobbar sig upp från rags to riches utan att ha det förspänt, du är inte en av dom. Poängen var att en graal kan vara väldigt olika från person till person beroende på hur förspänt dom har det, du har det väldigt förspänt så sluta larva dig.
:facepalm:
 

Boris Balkan

Fark you!
Mmmm.. Jag en amatör, och du hade en tuff uppväxt i biskopsgården med en pappa som var lågavlönad mattelärare. Det är kul med folk som jobbar sig upp från rags to riches utan att ha det förspänt, du är inte en av dom. Poängen var att en graal kan vara väldigt olika från person till person beroende på hur förspänt dom har det, du har det väldigt förspänt så sluta larva dig.

Du är bajskorv!
 

Whedda

Rolex
Mmmm.. Jag en amatör, och du hade en tuff uppväxt i biskopsgården med en pappa som var lågavlönad mattelärare. Det är kul med folk som jobbar sig upp från rags to riches utan att ha det förspänt, du är inte en av dom. Poängen var att en graal kan vara väldigt olika från person till person beroende på hur förspänt dom har det, du har det väldigt förspänt så sluta larva dig.

Haha! Och jag antar att du känner till min bakgrund bättre än jag (och de som känner mig på forumet) gör? Även kul att du som något jävla forumtroll skulle ha rätt att döma mig baserat på detta.

Det roliga är att oavsett om du kommer från pengar eller jobbat sig till upp så har man väl fortfarande samma rätt att uttala sig om vad som är en graal för den personen?

Allt jag skrivet är sant men du får tro vad du vill.

Det är ju du som skriver att det endast har med ekonomiska förutsättningar att göra. Jag hävdar att en graal för MIG kan vara en issued CWC SBS som dyker upp en gång om året på specifika klockforum men inte behöver kosta över 10k.

När det kommer till Goldberger kan jag säga att det inte direkt går någon nöd på honom ekonomiskt men det finns folk med större plånbok än så som velat åt de klockorna men det räcker inte för det.

Sen vad folk väljer att kalla graal är väl upp till dem. Det enda ja skrev var att jag inte håller med och det är du som börjar blanda in jobb, någon farsa som skall ha betalat och att jag inte är representativ. Därav amatör....

Håll dig till sak och skall man blanda in bakgrund och inkomst bör man ha koll på vad man snackar om.

Återigen är du välkommen att PM:a eller varför inte maila om du har några fler synpunkter på vad jag gör och kommer från.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Graal, 250 GTO + någon skön vintage dinka som hänger ut
1964_ferrari_250_gto-pic-626246518265740510.jpeg

Okej, Series II-karossen är inte lila snygg som Series I, men s*tan vad dom låter fantastiskt:


Vill inget hellre än varva ur den där ner mot Mjölbykurvan.
 
Frågan är värd att lyfta ibland! Det finns säkert massa trådar om detta men jag startar en ny.

Graal ska vara något som är i princip omöjligt att nå i klockväg. Oavsett vad man har för ekonomisk ställning är inte detta en graal:

3612d1302643256-seiko-skx007-skx007.jpg


Och inte detta heller...
ncis_anthony_tony_dinozzo_montre_rolex_submariner_date_noir_1375736884.jpeg


Däremot är detta möjligvis en graal, finns ett gäng strax under miljonen SEK på Chrono24.
Patek+Philippe+5270G.jpg




Detta är definitivt en graal, price upon request :D

Patek5970_01.jpg


Patek5970_02.jpg


Patek5970_03.jpg



Sen finns det ju olika typer av graaler, men detta är ett subjektivt exempel för att tydliggöra begreppet graal. Graal ska, i min mening, innebära att det ska vara extremt svårt att kunna få vantarna på en klocka. Antingen är den är dyr eller så är den svårtillgänglig, få exemplar osv... Finns säkert fler förklaringar!

Ingen behöver känna sig träffad utan detta är menat som information innan man slänger sig med begrepp!

/ Jakob
Jävligt snävt perspektiv. Dessa jävla pengar...
Graalen är klockan du inte får tag i. Får du tag i vad du trodde var din graal så visar det sig snart att det inte var det.
Det är en symbol för förhoppningen om att bli botad från denna hang-up. Lika realistisk som alla noll-visioner och tankevurpan the war to end all...




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Alla här har olika definitioner av klocktermen "graal". Egentligen spelar det ingen roll vad ni tycker, det enda som räknas är hur termen används. På klockforum är den absolut vanligaste användningen ungefär "en klocka jag VÄLDIGT gärna vill ha"...
Folk kan tycka vad dom vill men det är så termen används och då är det den korrekta betydelsen.

Någon kan med en dåres envishet hävda att "gay" egentligen betyder glad men det spelar ingen roll, för det betyder bög...
 
Topp