• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Graal tänk - a.k.a. Klocknirvana

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Just pratet angående graalar eller klockor man önskar mest av allt att köpa.

Självklart finns det en graal för alla klocksamlare och ingen graal kan vara "fel"

Men ( lite norrländsk pessimism här )

Är det inte lite Shangri-la stämning över det hela, när har man uppnått klocknirvana så man är tillräckligt nöjd med det man har?

När jag satt i de mörka skogarna uppe i norr så hade jag en drömklocka (visste självklart inte att det kallades graal då)
Nu en del klockor efter vägen senare så sitter jag på min graal ( min graal för 6-7 år sedan ja)
Fast nu har man en ny graal i sikte, när ska det ta slut? när uppnår man klocknirvana?

Klocksamlandet i min värld nu har bytt bana mer mot det sociala i samlandet, alla dessa gtgs som jag varit på, alla nya bekantskaper man skaffat sig. Ett årsträffen för KS kommer vara en sådan höjdpunkt, en chans att få ett ansikte samt möta personen bakom ett "nick".

Era tankar och synpunkter på graaltänket tack
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Redan köpt och hunnit sälja min "graal". Problemet är att jag inte har någon ny i sikte och det känns lite tomt.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kul att se dig igen! Graal är väl något som är nästintill onåbart för individen... En graal för min del skulle då kunna vara IWC Portuguise Perpetual Calender...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mig är en graal en klocka som är ouppnåelig just nu. Att man längre fram kan hitta den eller ha råd med den gör ju att graalstatusen försvinner. Det innebär ju dock inte att den inte var en graal innan man införskaffade klockan. Man måste ju inte ha samma graal i hela sitt liv liksom. Att däremot kalla en klocka man kan köpa om några få veckor för graal känns urvattnat.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Antingen är "graalen" så pass dyr att man aldrig kommer köpa den eller så har man redan köpt den och hittat en ny, eller så planerar man köpa den och när man väl har den får man in siktet på en ny.. Nästan en myt, en legend om den klockan som kommer passa en perfekt och man aldrig kommer tröttna på eller vilja byta ut..
 
D

Deleted member 1265

Guest
Den bästa tiden med en graal är när du inte hunnit köpa den utan mest existerar i tanken!
Instämmer således med ts!
 

Mr Chance

Kalmar
Håller ganska mycket med dig Jokkmokkswe, gillar också det sociala mer och mer.

Jag har svårt för det där graal-tänket men vet inte riktigt varför. Kanske just för att när jag då köpt min graal, vad händer då? Att en klocka är ouppnåelig just nu är inte detsamma som graal för mig. Jag har däremot konstant en vilken-blir-min-nästa-klocka-diskussion med mig själv som gör att vissa klockor ligger längre fram i tiden än andra på grund av inköpspris och mina ekonomiska muskler för tillfället.

Om man ska relatera till den ursprungliga "heliga graalen" så blir det ju en klocka som nästan kanske inte finns och för att då relatera ytterligare till verkligheten kanske det är en klocka som ligger i en sådan prisklass att jag aldrig kommer att ha råd med den. Och då tycker jag det är ganska meningslöst att sukta efter den.

Imho.

:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Håller ganska mycket med dig Jokkmokkswe, gillar också det sociala mer och mer.

Jag har svårt för det där graal-tänket men vet inte riktigt varför. Kanske just för att när jag då köpt min graal, vad händer då? Att en klocka är ouppnåelig just nu är inte detsamma som graal för mig. Jag har däremot konstant en vilken-blir-min-nästa-klocka-diskussion med mig själv som gör att vissa klockor ligger längre fram i tiden än andra på grund av inköpspris och mina ekonomiska muskler för tillfället.

Om man ska relatera till den ursprungliga "heliga graalen" så blir det ju en klocka som nästan kanske inte finns och för att då relatera ytterligare till verkligheten kanske det är en klocka som ligger i en sådan prisklass att jag aldrig kommer att ha råd med den. Och då tycker jag det är ganska meningslöst att sukta efter den.

Imho.

:)
Många vettiga poänger där! Det enda jag inte alls håller med om är att det är meningslöst att sukta. Att ha begär är en drivkraft som i bästa fall kan leda till handling och fortsatt utveckling.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Johan M

Cartier
Graal används för slarvigt. Min graal är en Speedmaster Soyouz, den första modellen som tillverkades 1975 i 500 exemplar. Jag kommer förmodligen aldrig att stöta på en, DET är en graal!
 

Mattan

Panerai
Har många drömklockor men ingen graal. Det finns väl bara en graal, och det vet inte jag vilken det är för mig iaf. Men drömklockan(för tillfället) är en rolex PN.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jo, Samtalet mellan klockkollegor och allt ljug är det som ger extra krydda åt samlandet.
Vi äger ju inga klockor, vi är bara förvaltare och beskyddare för nästa entusiaster.

Nästa stora gtg är ett måste!
 
Topp