• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grand seiko 9sa5 urverk

Petta

Basic
Har läst en hel del om att det nya high end urverket från grand seiko 9sa5 går alldeles för fort.

Det går enligt en hel del klart utanför spec.

Det är tydligen svårt att rucka dem pga det nya systemet av gång.

Time graphen kan inte alltid registrera gången på det.

Är det någon här på forumet som har detta urverk på sin GS och har noterat hur den går?

Det är detta som dödat GS för mig.
-1/+8 är spec på handleden för hi-beat. Jag har haft en handfull hi-beat GSar och alla höll +7spd vilket är rätt kass i denna prisklass.

Varesig din lokala urmakare kan rycka eller inte spelar ju egentligen ingen roll, finns nog ingen AD som vill rucka en GS ändå, även om de kan.

Ja det var starka ord det!

Jag vet att du haft en del GS så du borde ha koll på dem:)

Men jag håller med om att det är dåligt att de inte håller tiden bättre. Speciellt när det gäller ett urverk som deras nya high end verk.

Kul med nya idéer men de måste ju funka också:)

Har klockor med ete 2824-2 som går i stort sett +/- 0 sek per dygn:)

Vad tycker du om GS springdrive då?

Springdrive är super! De brukar hålla +-3 sekunder/mån.

Jag tänker dock inte köpa fler GS eftersom Klockmaster inte är ADs längre. Finns inga officiella servicepriser vilket gör det för osäkert för mig.

Springdrive är super! De brukar hålla +-3 sekunder/mån.

Jag tänker dock inte köpa fler GS eftersom Klockmaster inte är ADs längre. Finns inga officiella servicepriser vilket gör det för osäkert för mig.
Och just för springdrive blir väl service problematiken ytterligare lite högre kanske?

Jo jag tänker också att om den ändå skall skickas så kan man ju lika gärna skicka själv.
En fördel med att promenera in hos en fysisk butik/servicepartner och lämna in klockan personligen, även om klockan sedan skickas till tillverkarens verkstad, är att man själv inte tar någon risk avseende frakten.

Risken att något händer är visserligen inte stor, och många av oss har både skickat och tagit emot dyra klockor via post utan problem, men risken är inte noll.

Jag har själv drabbats av att en färdigservad klocka försvann/blev stulen i samband med frakten tillbaka till min lokala uris. Tillverkaren tog sitt ansvar och gav mig en helt ny klocka. Det hade de säkert gjort även om frakten gått direkt till mig, men jag upplevde det som extra tryggt att den felande frakten var mellan tillverkaren och den lokala servicepartnern, och inte i närheten av mitt ansvar. I det här fallet var värdet över 100 000 kronor, vilket är över beloppsgränsen för de försäkringar som jag känner till att jag som privatperson kan köpa i samband med frakt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp