• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grand Seiko chronometer

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jaja, jag vet, ett jäkla tjötande om Seiko, men denna är riktigt cool!

Kort historik:
Under 60-talet vann Seiko COSCs årliga tävling lite för många gånger vilket ledde till att COSC ändrade reglerna så alla icke Schweiziska märken bannades från COSC. Därmed säljs det inte idag några Seikos med chronometer certifiering. Nämnas bör dock att Grand Seiko har högre krav under sina tester än vad COSC har. Kraven är följande:

COSC (Auto): Tested for fifteen days, in five positions, at three different temperatures. Average daily rate: -4/+6
Grand Seiko (Auto): Tested for 17 days, in six positions, at three different temperatures. Average daily rate: -2/+4

Den sjätte positionen som Grand Seikos testas under är dessutom den "svåraste". Hur som helst. Det finns några få Grand Seikos kvar med chronometer-texten på urtavlan. Checka in denna:

http://www.ebay.co.uk/itm/Super-Rare-2n ... 4abdcdc03b

6600645-1.jpg

6600645-2.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag har träffat min överman i Seiko fanatism - jag bleknar bort... :shock: annars är det en jäkligt cool modell
 
Härligt!
Seiko har en fin historia och har tillverkat/tillverkar många goa klockor.
Har en farbror som hade 2 King Seiko chronometrar, de gav han till min kusin nu i julas.
Kusinen ringde, det första jag fick i örat var ett mycket nöjt gapflabb..... :(
 
Topp