• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Wow. Det lÄter verkligen som det kan vara förklaringen. Pressas glaset dit? Om sÄ Àr fallet kan det ju vara oerhört svÄrt att fÄ det helt perfekt vid första försöket varje gÄng, och desto trassligare att ta bort och göra om utan att ska sa nÄgot, tÀnker jag.

VÀntar fortfarande pÄ officiellt svar frÄn GS men har hÀmtat tillbaka klockan. Stör mig mindre pÄ glipan för varje dag som gÄr och misstÀnker att jag snart inte ser den lÀngre alls. :)
 

nept

Panerai
Wow. Det lÄter verkligen som det kan vara förklaringen. Pressas glaset dit? Om sÄ Àr fallet kan det ju vara oerhört svÄrt att fÄ det helt perfekt vid första försöket varje gÄng, och desto trassligare att ta bort och göra om utan att ska sa nÄgot, tÀnker jag.

VÀntar fortfarande pÄ officiellt svar frÄn GS men har hÀmtat tillbaka klockan. Stör mig mindre pÄ glipan för varje dag som gÄr och misstÀnker att jag snart inte ser den lÀngre alls. :)

Det Àr bara intala sig att Japansk estetik ÀndÄ handlar om att acceptera att fysiska föremÄl Àr imperfekta och blir slitna med tiden :rolleyes:
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Nu kanske de flesta slĂ€ppt "glipan" mellan urtavla och rehaut som @hugget gjorde oss uppmĂ€rksam pĂ„. SjĂ€lv Ă€r jag nyfiken och vetgirig, vill gĂ€rna veta/förstĂ„ hur saker fungerar. Även om jag inte Ă€r nĂ„gon universallösning pĂ„ spĂ„ret tror jag att jag hittat en tĂ€nkbar förklaring till varför glipan finns. Frontmatningen... Jag har inte riktigt tĂ€nkt pĂ„ det förrns detta kom pĂ„ tal. Är alla GS frontmatade eller Ă€r det bara 9f?
5334d4d08166b7131faa30c1de7efa08.jpg
Jag lÄnar en bild dÄ jag inte har nÄgon egen med boettlocket avskruvat. Sbgv009/011
Det som ser ut som en metallring som hÄller urverket pÄ plats Àr alltsÄ ingen lös urverkshÄllare utan en del av boetten. Urverk och tavla med visare slÀpps ner ifrÄn glassidan. Det betyder att det Àr den inre rehautringen tillsammans med glaset som hÄller nere tavlan/urverket. Det i sin tur bör betyda att det finns en packning mellan rehaut och tavla. En packning som kan hamna snett eller i klÀm. Borde man kolla detta vid montering? Borde man anpassa packningen efter höjd och eventuell ojÀmn tjocklek pÄ urverket? Det finns sÀkert frÄgor och ideér pÄ hur man löser detta, men jag tror i alla fall att det Àr svaret pÄ varför det finns en glipa ifrÄn början :)
grand-seiko-quartz-calibre-9f82.jpg

Sbgv205
Bra luskat!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Nu kanske de flesta slĂ€ppt "glipan" mellan urtavla och rehaut som @hugget gjorde oss uppmĂ€rksam pĂ„. SjĂ€lv Ă€r jag nyfiken och vetgirig, vill gĂ€rna veta/förstĂ„ hur saker fungerar. Även om jag inte Ă€r nĂ„gon universallösning pĂ„ spĂ„ret tror jag att jag hittat en tĂ€nkbar förklaring till varför glipan finns. Frontmatningen... Jag har inte riktigt tĂ€nkt pĂ„ det förrns detta kom pĂ„ tal. Är alla GS frontmatade eller Ă€r det bara 9f?
5334d4d08166b7131faa30c1de7efa08.jpg
Jag lÄnar en bild dÄ jag inte har nÄgon egen med boettlocket avskruvat. Sbgv009/011
Det som ser ut som en metallring som hÄller urverket pÄ plats Àr alltsÄ ingen lös urverkshÄllare utan en del av boetten. Urverk och tavla med visare slÀpps ner ifrÄn glassidan. Det betyder att det Àr den inre rehautringen tillsammans med glaset som hÄller nere tavlan/urverket. Det i sin tur bör betyda att det finns en packning mellan rehaut och tavla. En packning som kan hamna snett eller i klÀm. Borde man kolla detta vid montering? Borde man anpassa packningen efter höjd och eventuell ojÀmn tjocklek pÄ urverket? Det finns sÀkert frÄgor och ideér pÄ hur man löser detta, men jag tror i alla fall att det Àr svaret pÄ varför det finns en glipa ifrÄn början :)
grand-seiko-quartz-calibre-9f82.jpg

Sbgv205
Det Àr ocksÄ vÀrt att notera att tavelbenet Àr precis vid 1:30 (och 7:30), sÄ rimligtvis Àr tavlans lÀgsta punkter dÀr om det sitter en fjÀderbricka pÄ tim-hjulet.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det Àr ocksÄ vÀrt att notera att tavelbenet Àr precis vid 1:30 (och 7:30), sÄ rimligtvis Àr tavlans lÀgsta punkter dÀr om det sitter en fjÀderbricka pÄ tim-hjulet.
du menar mellan 1-2 och 7-8? Jag vet inte hur tavlan monteras, men som du sÀger sÄ brukar det ju ocksÄ ligga en tunn bricka under visarcentrum. Men jag tror inte att tavlan Àr extra nedtryckt med benen, eller sitter lÀgre, dÀremot Àr den sÀkert styvare just dÀr om man lÀgger tryck runt kanten ovanifrÄn. Det blir spÀnnande att höra vad @hugget fÄr för svar vad tiden lider. Det Àr ju inte hela vÀrlden oavsett vad som kommer fram, men GS som den frÀmsta nÀr det gÀller finish fÄr sig en törn om det visar sig att man inte sjÀlva upptÀckt fenomenet...
 

Vinterdykarn

KS Explorers Club
Bra frÄga - den Àr sÀllan sÀrskilt rosa - det Àr nÀstan sÄ man letar efter det rosa inslaget (vÀldigt sÀllan man lyckas fÄnga det pÄ bild). Precis som du sÀger, det Àr ju den dÀr lilla antydan till rosa som jag tycker gör hela tavlan - skiftningen vitt, grÄtt och silver Àr grym men det blir liksom en dimension till nÀr den ibland poppar med lite rosa.
Sedan Àr ju boetten ocksÄ jÀkligt bra och dÀrtill i titan sÄ vÀldigt komfortabel att bÀra - jag tycker den Àr optimal i stort sett.
Kan bara, som ”körsbĂ€rsbroder” instĂ€mma. Man behöver inte vara rĂ€dd för att den ska bli för rosa. Den Ă€r magiskt bra helt enkelt.
50E42C54-F015-4AE8-A469-99DCCD1564A0.jpeg
19F370F1-AA3D-4EF8-A886-C47B7327952C.jpeg
 

kuma-kun

Audemars
Nu kanske de flesta slĂ€ppt "glipan" mellan urtavla och rehaut som @hugget gjorde oss uppmĂ€rksam pĂ„. SjĂ€lv Ă€r jag nyfiken och vetgirig, vill gĂ€rna veta/förstĂ„ hur saker fungerar. Även om jag inte Ă€r nĂ„gon universallösning pĂ„ spĂ„ret tror jag att jag hittat en tĂ€nkbar förklaring till varför glipan finns. Frontmatningen... Jag har inte riktigt tĂ€nkt pĂ„ det förrns detta kom pĂ„ tal. Är alla GS frontmatade eller Ă€r det bara 9f?
5334d4d08166b7131faa30c1de7efa08.jpg
Jag lÄnar en bild dÄ jag inte har nÄgon egen med boettlocket avskruvat. Sbgv009/011
Det som ser ut som en metallring som hÄller urverket pÄ plats Àr alltsÄ ingen lös urverkshÄllare utan en del av boetten. Urverk och tavla med visare slÀpps ner ifrÄn glassidan. Det betyder att det Àr den inre rehautringen tillsammans med glaset som hÄller nere tavlan/urverket. Det i sin tur bör betyda att det finns en packning mellan rehaut och tavla. En packning som kan hamna snett eller i klÀm. Borde man kolla detta vid montering? Borde man anpassa packningen efter höjd och eventuell ojÀmn tjocklek pÄ urverket? Det finns sÀkert frÄgor och ideér pÄ hur man löser detta, men jag tror i alla fall att det Àr svaret pÄ varför det finns en glipa ifrÄn början :)
grand-seiko-quartz-calibre-9f82.jpg

Sbgv205

Nej, det som hÄller fast verk och tavla I boetten Àr skruvarna med blecken 12 och 6.
Precis samma som mÄnga Àldre som man ochsÄ plockar ur uppifrÄn och som dÄ ochsÄ har 2 st skruvar som hÄller fast verket.
Bifogar en bild pÄ min 9F antimagnetisk och en gammal Liner frÄn 63.
BADBDA14-843A-4C9C-9415-3555A429383E.jpeg
27EE18BE-9C01-4195-A746-C58756E864D0.jpeg
 

kuma-kun

Audemars
Wow. Det lÄter verkligen som det kan vara förklaringen. Pressas glaset dit? Om sÄ Àr fallet kan det ju vara oerhört svÄrt att fÄ det helt perfekt vid första försöket varje gÄng, och desto trassligare att ta bort och göra om utan att ska sa nÄgot, tÀnker jag.

VÀntar fortfarande pÄ officiellt svar frÄn GS men har hÀmtat tillbaka klockan. Stör mig mindre pÄ glipan för varje dag som gÄr och misstÀnker att jag snart inte ser den lÀngre alls. :)

Tror inte det Àr svÄrt att pressa dit glaset och ringen rakt.
Dom pressas ju inte dit tills det tar stopp mot tavlan utan i steg boetten.
SÄ det borde bli rakt varje gÄng.
Mer troligt att tavlan inte sitter perfekt rakt eller Àr helt flat.
 

frere

Audemars
2-Faktor
6FD2FB4F-B882-4276-B1A1-555EBBC43B99.jpeg
FFE43E01-A9AE-4DBF-96CF-0161629AF240.jpeg
Sgbn003 buren som beater (eller snarare typ 90% av all handledstid) i elva mÄnader. KÀnns lagom punkigt att ha en gs som anvÀnts till allt (inkl trÀdgÄrdsarbete, trÀning, semestrar, mtb, byggprojekt etc) och modellen Àr noga utvald för att kunna Äldras och patineras vÀrdigt, men det Àr ÀndÄ lite kluvet att se dings och repor i ljuset vid fönstret...
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
6FD2FB4F-B882-4276-B1A1-555EBBC43B99.jpeg
FFE43E01-A9AE-4DBF-96CF-0161629AF240.jpeg
Sgbn003 buren som beater (eller snarare typ 90% av all handledstid) i elva mÄnader. KÀnns lagom punkigt att ha en gs som anvÀnts till allt (inkl trÀdgÄrdsarbete, trÀning, semestrar, mtb, byggprojekt etc) och modellen Àr noga utvald för att kunna Äldras och patineras vÀrdigt, men det Àr ÀndÄ lite kluvet att se dings och repor i ljuset vid fönstret...
Jag kÀnner likadant, men eftersom det Àr safirglas kommer tavla och visare alltid vara som nya. DÄ blir det nÀstan bara hÀrligt att den Àr anvÀnd utvÀndigt.
 
Topp