• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

ahola

Omega
Vad Àr egentligen skillnaden mellan SBGW231 och SBGW235 utöver lÀnken?
Vad jag har förstĂ„tt sĂ„ har SBGW005/035/235 en tydligare krĂ€mfĂ€rgad tavla medan SBGW001/031/231 Ă€r en ljusare off white eller typ ”lemon”. Men BoR-lĂ€nken och den blĂ„ sekundvisaren hos 235 Ă€r vĂ€l det mest utmĂ€rkande.
 
Senast Àndrad:

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Vad jag har förstĂ„tt sĂ„ har SBGW005/035/235 en tydligare krĂ€mfĂ€rgad tavla medan SBGW001/031/231 Ă€r en ljusare off white eller typ ”lemon”. Men BoR-lĂ€nken och den blĂ„ sekundvisaren hos 235 Ă€r vĂ€l det mest utmĂ€rkande.
001 och 005 har dessutom 'Grand Seiko' pÄ tavlan applicerat (övriga har tryckt) samt tÀckt baklock. Enda nackdelen med de Àldre Àr ett Àldre verk med lÀgre PR.
 

ahola

Omega
Vilka Grand Seiko-modeller har egentligen kommit pÄ BoR-lÀnk utöver SBGW005/035/235? SBGT001 och SBGT241 har jag sett. Och ser den ibland pÄ vintage-GS men har ingen koll pÄ om de Àr original. NÄgon intressant modell jag missat?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
20201002_110823.jpg
UpptÀckte mer slarv pÄ min klocka nu(se det rödmarkerade omrÄdet), fÄr la skicka in den för 6:e gÄngen dÄ :D men ska njuta lite av den innan det blir dags igen.
Ett nytt exemplar eller pengarna tillbaka hade varit pÄ sin plats. Jaha ska GS tappa greppet nu?
Högmod gÄr före fall... damn
 

nept

Panerai
En tanke: gÄr det att ta bort en armbandslÀnk som Àr en av de "fasta" bitarna, dvs inte en av de skruvade bitarna? NÄn som testat eller hört om nÄn som testat?
 
Hej allihopa,
NÄgon som har erfarenhet av SBGA229/231 och kan dela med sig lite efter anvÀndande? Tycker att modellen ser riktigt fet ut och jag kÀnner att det ser riktigt bra ut med spring drive movement.. Vad tycker ni som haft denna klocka?
 

Derix

Patek
2-Faktor
TyvÀrr betyder det inte med nÄgon sjÀlvklarhet att det Àr lÀttsÄlt, bara att mÄnga vill prova GS (men inte vill betala vad en kostar i butik). Jag noterar ibland att man ser mÄnga köpes-annonser pÄ billiga G-shock som finns i butik, vad handlar det om?
Folk Àr vÀldigt selektiva i sina köpesannonser. Det ska gÀrna vara nyskick och halva marknadspriset.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
TyvÀrr betyder det inte med nÄgon sjÀlvklarhet att det Àr lÀttsÄlt, bara att mÄnga vill prova GS (men inte vill betala vad en kostar i butik). Jag noterar ibland att man ser mÄnga köpes-annonser pÄ billiga G-shock som finns i butik, vad handlar det om?
Sant förvisso. Och kanske speciellt med GS dÀr det finns en lite större oro för andrahandsvÀrdet. Beroende pÄ hur viktig nya loggan Àr tycker jag 063 borde vara lÀttsÄld, men GMT och dykare har kanske bredare appeal.
 

JesperO

Rolex
TyvÀrr betyder det inte med nÄgon sjÀlvklarhet att det Àr lÀttsÄlt, bara att mÄnga vill prova GS (men inte vill betala vad en kostar i butik). Jag noterar ibland att man ser mÄnga köpes-annonser pÄ billiga G-shock som finns i butik, vad handlar det om?

kÀnns lite som mÄnga anvÀnder köpes för att visa sitt intresse, inte nödvÀndigtvis att de bestÀmt att de vill köpa just sagda klocka eller ha pengar klara för den delen - har nÀstan slutat kolla pÄ den delen.
Med det sagt finns det trevliga undantag och jag hÄller precis pÄ med en rekorderlig medlem som anvÀnt köpesannons pÄ rÀtt sÀtt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sant förvisso. Och kanske speciellt med GS dÀr det finns en lite större oro för andrahandsvÀrdet. Beroende pÄ hur viktig nya loggan Àr tycker jag 063 borde vara lÀttsÄld, men GMT och dykare har kanske bredare appeal.
Nu har ju frun en 063, sÄ det finns en i hushÄllet med gamla loggan. Men jag har Ängrat att jag sÄlde min 061 för att nu landat i en 261. Inget fel pÄ 261, speciellt eftersom den Àr en tidig -17 med nya layouten och alltsÄ första generationen nya GS. Men jag tycker kombinationen av Seiko pÄ tavlan ihop med den strama allsidiga designen pÄ sbgx 061 verkligen definierar GS för mig. Det ska se lite enkelt ut, men vÀlgjort. Bara Àgaren vet vad han bÀr, och han bÀr den inte för att skylta utan för att han vill ha det bÀsta. Typ ;)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Nu har ju frun en 063, sÄ det finns en i hushÄllet med gamla loggan. Men jag har Ängrat att jag sÄlde min 061 för att nu landat i en 261. Inget fel pÄ 261, speciellt eftersom den Àr en tidig -17 med nya layouten och alltsÄ första generationen nya GS. Men jag tycker kombinationen av Seiko pÄ tavlan ihop med den strama allsidiga designen pÄ sbgx 061 verkligen definierar GS för mig. Det ska se lite enkelt ut, men vÀlgjort. Bara Àgaren vet vad han bÀr, och han bÀr den inte för att skylta utan för att han vill ha det bÀsta. Typ ;)
Jag hÄller helt med! 261/263 Àr kul för att tavlan Àr sÄ ren (till skillnad frÄn andra Àngsligare tillverkare som mÄste ha bÄde boettkonstruktion, verktyp, ATT den har datum, modellnamn, vattentÀthet, superlative chronometer, och att den Àr certifierad som sÄdan pÄ tavlan), men jag föredrar de Àldre som vid en snabb anblick av en icke insatt skulle kunna vara en 500-kronors ur&penn klocka. Skulle jag köpa en till GS skulle jag vilja ha en 063.
 

nept

Panerai
Nu har ju frun en 063, sÄ det finns en i hushÄllet med gamla loggan. Men jag har Ängrat att jag sÄlde min 061 för att nu landat i en 261. Inget fel pÄ 261, speciellt eftersom den Àr en tidig -17 med nya layouten och alltsÄ första generationen nya GS. Men jag tycker kombinationen av Seiko pÄ tavlan ihop med den strama allsidiga designen pÄ sbgx 061 verkligen definierar GS för mig. Det ska se lite enkelt ut, men vÀlgjort. Bara Àgaren vet vad han bÀr, och han bÀr den inte för att skylta utan för att han vill ha det bÀsta. Typ ;)
Jag hÄller med, 061/261 Àr mycket bra. Storleken Àr grym och det Àr lite trÄkigt att alla andra GS verkar vara 40+ mm nuförtiden. NÄn gÄng nÀr jag har pengar över skulle jag kunna tÀnka mig att köpa en sÄn.
 
Topp