• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

SalvadorDali

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
En kollega pÄ jobbet trodde detta var en datejust! kÀnner mig lite krÀnkt!:)
5E176706-3DCB-4353-9836-DAA08FA5943B.jpeg
I ett sĂ„nt lĂ€ge Ă€r det nĂ€stan dags att byta jobb đŸ€Ł
 

hiro

Cartier
Den har vart i NederlÀnderna 5 gÄnger, nu sista gÄngen nÀr tavlan byttes ut sÄ var den japan 4 mÄnader :D
Nu vill jag inte vara sÄdan, men du vet att tavlan ska vara blÄ va för att det ska vara helt rÀtt? Dags för en till runda till Japan?

SkÀmt Äsido, lite trÄkigt att klockan mÄste ivÀg för att man ska kunna göra sÄdana bedömningar. Det blir ganska mÄnga mÄnader under garantin som klockan Àr ute och reser istÀllet för att sitta pÄ din/min handled.

Men men, klart bÀttre Àn att inte fÄ nÄgot ÄtgÀrdat.

Vill till sist ocksÄ ge en lite guldstjÀrna till Klockmaster i FÀltöversten som: 1. Varnade om och var ganska duktiga pÄ att estimera hur lÄng tid det skulle ta att fÄ min klocka ÄtgÀrdad. 2. Hade kontakt med Japan/Seiko för uppdatera status pÄ Àrendet. 3: Ringde mig sekunden klockan kom tillbaka till Sverige.
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Nu vill jag inte vara sÄdan, men du vet att tavlan ska vara blÄ va för att det ska vara helt rÀtt? Dags för en till runda till Japan?

SkÀmt Äsido, lite trÄkigt att klockan mÄste ivÀg för att man ska kunna göra sÄdana bedömningar. Det blir ganska mÄnga mÄnader under garantin som klockan Àr ute och reser istÀllet för att sitta pÄ din/min handled.

Men men, klart bÀttre Àn att inte fÄ nÄgot ÄtgÀrdat.

Vill till sist ocksÄ ge en lite guldstjÀrna till Klockmaster i FÀltöversten som: 1. Varnade om och var ganska duktiga pÄ att estimera hur lÄng tid det skulle ta att fÄ min klocka ÄtgÀrdad. 2. Hade kontakt med Japan/Seiko för uppdatera status pÄ Àrendet. 3: Ringde mig sekunden klockan kom tillbaka till Sverige.
Jag har ocksÄ haft med FÀltöversten att göra, de har varit kanon hela vÀgen.
 

ogge81

Omega
Ni fÄr ha överseende med en novis med en stor förkÀrlek till Seiko.
Historiken fascinerar mig Àven om jag sÄ hÀr lÄngt finner allt mycket rörigt! StrÀcklyssnar urbildningsradion för att lÀra mig sÄ mycket som möjligt och spenderar orimligt med tid hÀr pÄ KS. Har alltid sett Grand Seiko som det ultimata slutmÄlet, men trott att det handlar om 50k och uppÄt (vilket de sÀkerligen gör i mÄnga fall)

Har med en viss besatthet börjat surfa chrono24 dÀr jag hittar modeller frÄn 10k och uppÄt, vad Àr det jag tittar pÄ? Och kan ni peka mig i rÀtt riktning? Vad Àr en bra instegs GS? Och kan man köpa en GS för mellan 10-15k, i sÄ fall Àr nÀmligen min dröm inom ett rimligt rÀckhÄll.

VÀl mött! (Passar dessa frÄgor inte hÀr, tar jag sÄklart bort detta)
 
Senast Àndrad:

seikodiverr

KS Explorers Club
Ni fÄr ha överseende med en stor förkÀrlek till Seiko.
Historiken fascinerar mig Àven om jag sÄ hÀr lÄngt finner allt mycket rörigt! StrÀcklyssnar urbildningsradion för att lÀra mig sÄ mycket som möjligt och spenderar orimligt med tid hÀr pÄ ja. Har alltid sett Grand Seiko som det ultimata slutmÄlet, men trott att det handlar om 50k och uppÄt (vilket de sÀkerligen gör i mÄnga fall)

Har med en viss besatthet börjat surfa chrono24 dÀr jag hittar modeller frÄn 10k och uppÄt, vad Àr det jag tittar pÄ? Och kan ni peka mig i rÀtt riktning? Vad Àr en bra instegs GS? Och kan man köpa en GS för mellan 10-15k, i sÄ fall Àr nÀmligen min dröm inom ett rimligt rÀckhÄll.

VÀl mött! (Passar dessa frÄgor inte hÀr, tar jag sÄklart bort detta)
Det Àr klart att frÄgan platsar hÀr :)
SBGX061/063 ligger mitt i ditt 10–15k-segment. Jag tror att det Ă€r den billigaste och mest tillgĂ€ngliga GS som du kan fĂ„ tag pĂ„ hĂ€r. Om du vill ha Ă€nnu billigare/ovanligare + en lite mer spĂ€nnande köpprocess, kan du alltid kolla yahoo.jp. Förslagsvis med hjĂ€lp av nĂ„gon proxytjĂ€nst.
 

ogge81

Omega
Det Àr klart att frÄgan platsar hÀr :)
SBGX061/063 ligger mitt i ditt 10–15k-segment. Jag tror att det Ă€r den billigaste och mest tillgĂ€ngliga GS som du kan fĂ„ tag pĂ„ hĂ€r. Om du vill ha Ă€nnu billigare/ovanligare + en lite mer spĂ€nnande köpprocess, kan du alltid kolla yahoo.jp. Förslagsvis med hjĂ€lp av nĂ„gon proxytjĂ€nst.
Stort tack! Ytterligare en grej att börja lĂ€sa pĂ„ om 😅
Att nĂ„n gĂ„ng importera nĂ„t frĂ„n Japan skulle bara addera till upplevelsen. Det gör mig inget om det Ă€r lite slitet, Ă€r nĂ€rmast rĂ€dd för saker i mint condition. Bara rĂ€dd för att bli blĂ„st, men ja förutsĂ€tter att kompetensen finns hĂ€r för att verifiera klockorna? 😀
 
Stort tack! Ytterligare en grej att börja lĂ€sa pĂ„ om 😅
Att nĂ„n gĂ„ng importera nĂ„t frĂ„n Japan skulle bara addera till upplevelsen. Det gör mig inget om det Ă€r lite slitet, Ă€r nĂ€rmast rĂ€dd för saker i mint condition. Bara rĂ€dd för att bli blĂ„st, men ja förutsĂ€tter att kompetensen finns hĂ€r för att verifiera klockorna? 😀
Jag har köpt flertalet gs direkt frÄn Japan, bara att höra vad dig om du har frÄgor
 

hiro

Cartier
Det Àr klart att frÄgan platsar hÀr :)
SBGX061/063 ligger mitt i ditt 10–15k-segment. Jag tror att det Ă€r den billigaste och mest tillgĂ€ngliga GS som du kan fĂ„ tag pĂ„ hĂ€r. Om du vill ha Ă€nnu billigare/ovanligare + en lite mer spĂ€nnande köpprocess, kan du alltid kolla yahoo.jp. Förslagsvis med hjĂ€lp av nĂ„gon proxytjĂ€nst.
Jag har ju kontakter i Japan som lÀtt skulle kunna plocka hem nÄgot Ät mig, men jag förstÄr inte helt hur/vad jag bör söka pÄ för att se utbudet.. Orkar du skirva nÄgra rader om var man bör klicka och hur man bör söka?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Ni fÄr ha överseende med en novis med en stor förkÀrlek till Seiko.
Historiken fascinerar mig Àven om jag sÄ hÀr lÄngt finner allt mycket rörigt! StrÀcklyssnar urbildningsradion för att lÀra mig sÄ mycket som möjligt och spenderar orimligt med tid hÀr pÄ KS. Har alltid sett Grand Seiko som det ultimata slutmÄlet, men trott att det handlar om 50k och uppÄt (vilket de sÀkerligen gör i mÄnga fall)

Har med en viss besatthet börjat surfa chrono24 dÀr jag hittar modeller frÄn 10k och uppÄt, vad Àr det jag tittar pÄ? Och kan ni peka mig i rÀtt riktning? Vad Àr en bra instegs GS? Och kan man köpa en GS för mellan 10-15k, i sÄ fall Àr nÀmligen min dröm inom ett rimligt rÀckhÄll.

VÀl mött! (Passar dessa frÄgor inte hÀr, tar jag sÄklart bort detta)
Kolla Àven SBGX261/263. Samma klocka med "nya" (2017-) tavlan. Det ligger vÀl en 061 pÄ K&S nu?
 
Topp