• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gravel bike/MTB/hybrid

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Nu är det äntligen dax igen!

Trampade på mycket förr, lite MTB men främst racer. Kört en del rundor som Vättern, men sen hände något. Intresset svalnade, skaffade barn och hus och cyklar såldes till förmån för annat som behövs när hus renoveras och barn uppfostras. Men såhär i Coronatider och arbete hemifrån så kan dagarna planeras annorlunda så fick feeling och köpte en barnsits till cykeln och knäppte på den på ett gammalt ruckel som frugan gömt undan i garaget. Nu när jag fått smak för det igen så är det dax att köpa något nytt för att få det att smaka ännu bättre. Det mesta blir ju roligare om man har bra grejer...

Men nu upptäckte jag nästa problem, cykelutbudet har ju utökats våldsamt sedan jag sist köpte cykel vilket var 15 år sedan, hur väljer man?

Iom att huset alltid skall förnyas, resor skall göras, barn skall ha nya saker så finns det bara utrymme till en ny cykel för ca 6-10k (vilket jag förstått när jag flitigt googlat runt är i tightaste laget, men så får det vara, annars måste jag sälja klockor säger frugan och där går gränsen till vad jag är bered datt göra för stunden)

Kommer främst köra asfalt och grusväg, eventuellt någon stig, men inget klättrande i berg eller över rötter stora som elefantben.

Är det en gravel bike, en MTB XC eller en hybrid man skall ge sig på?

Dämpning: Heldämpat känns ju uteslutet men fram, strunta i dämpning för att hålla ner vikten då jag ändå inte kör så hårt?
Bromsar: Är det hydrauliska skivbromsar som gäller? Skillnad mot mekaniska?
Växlar: Förr vill jag minnas att alla skulle ha 27 på sina MTB, men så verkar det inte vara längre. Vad gäller? Hur skall jag tänka?
Övrigt: Vad mer är viktigt att tänka på?

Två andra frågor:
  1. Om man skall ha med den lille bak i barnsits när man inte får möjlighet att köra själv, har ni någon stol att rekommendera som väger lite, är lätt att ta av/på?
  2. Cykelvagn, är det Thules grejer som gäller om man är sugen på någon längre tur och vill ha med sig familjen? Eller har ni andra tips på vagnar?


Tack för er hjälp! :)
 

marw

Panerai
2-Faktor
Tveklöst en gravel, du kommer ha absolut roligast med den om det är landsväg och grusväg och ngn lättare Stig. Vidare kan du faktiskt hitta ngt helt ok begagnat inom budget vilket du inte kan om vi börjar titta på xc MTB med dämpning. Jag kör både landsväg, gravel och mtb samt har cyklat lite CX tidigare. Jag skulle i ditt fall absolut inte köpa nytt med den tajta budgeten. Spana in happyride.se och läs deras forum men inte minst börja bevaka köp och sälj. Du ska kunna hitta en begagnad gravel med aluminiumram, kolfibergaffel, rival eller apex grupp för sub 10k om du har lite tålamod. I dessa grupper Hydrauliska bromsar. Inget fel på lite finare mekaniska skivbromsar men de kräver ofta mer underhåll och kan krångla i kyla. Dessa grupper går på singelklinga 1x11 och det blir smidigt för din typ av cykling. Skulle absolut välja det. Du minskar vikt men inte minst krångel. Din cykling blir roligare. Om du ska ligga och nöta asfalt mil efter mil så vill du ha två klingor fram för att kunna ha en kassett bak med tightare steg mellan växlarna. Hittar du en prisvärd CX kan det absolut vara ett alternativ. Skillnad mellan gravel och CX är geometrin på ramen där en gravel är byggd mer som en landsvägshoj och du ska ha stabilitet och driv framåt, du är liksom lite i cykeln. CX är byggda för korta race på lerig bana med hinder som ska cyklas eller springas över med cykeln på axeln, du är mer på cykeln. Jag har själv cyklat CX på asfalt och Stig och det går så klart alldeles utmärkt.
 

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Tveklöst en gravel, du kommer ha absolut roligast med den om det är landsväg och grusväg och ngn lättare Stig. Vidare kan du faktiskt hitta ngt helt ok begagnat inom budget vilket du inte kan om vi börjar titta på xc MTB med dämpning. Jag kör både landsväg, gravel och mtb samt har cyklat lite CX tidigare. Jag skulle i ditt fall absolut inte köpa nytt med den tajta budgeten. Spana in happyride.se och läs deras forum men inte minst börja bevaka köp och sälj. Du ska kunna hitta en begagnad gravel med aluminiumram, kolfibergaffel, rival eller apex grupp för sub 10k om du har lite tålamod. I dessa grupper Hydrauliska bromsar. Inget fel på lite finare mekaniska skivbromsar men de kräver ofta mer underhåll och kan krångla i kyla. Dessa grupper går på singelklinga 1x11 och det blir smidigt för din typ av cykling. Skulle absolut välja det. Du minskar vikt men inte minst krångel. Din cykling blir roligare. Om du ska ligga och nöta asfalt mil efter mil så vill du ha två klingor fram för att kunna ha en kassett bak med tightare steg mellan växlarna. Hittar du en prisvärd CX kan det absolut vara ett alternativ. Skillnad mellan gravel och CX är geometrin på ramen där en gravel är byggd mer som en landsvägshoj och du ska ha stabilitet och driv framåt, du är liksom lite i cykeln. CX är byggda för korta race på lerig bana med hinder som ska cyklas eller springas över med cykeln på axeln, du är mer på cykeln. Jag har själv cyklat CX på asfalt och Stig och det går så klart alldeles utmärkt.

Tack för utförligt svar och konkreta tips på vad jag skall leta efter. Vart inne o kikat lite tidigare på happyride men skall bevaka det mer frekvent, såg även att de har rätt många trådar med liknande min frågeställning.

Är lite småsugen på cykelvasan, såg att några kört med gravel men de flesta kör ju MTB. Har dålig koll på hur banan ser ut, är det något som går att köra med en gravel?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Ska man köra cykelvasan så är det xc mtb som gäller. Nuförtiden så brukar eliten köra heldämpat även på Vasan men det är ju för att tekniken gått framåt. Många kör dock hardtail. Går såklart att sätta på lite fetare däck på en gravel eller cx och köra cykelvasan. Finns dock en massa roliga lopp på underbara grusvägar som är gjorda för gravel så att köra ett lopp kan du göra i vilket fall. Jag skulle inte anmäla mig till cykelvasan med en gravel även om det skulle fungera. Saken är den att du får inte en bra och rolig xc mtb för din budget. Du kan dock få en både rolig och helt ok gravel/cx där det inte är cykeln sätter begränsningarna utan enbart din fysik och teknik. Är det primärt asfalt och grusväg så är valet enkelt. Inte heller ngr problem med Stig så länge rötterna inte blir stora dvs att rulla ngn typ av ren Stig. En bra jämförelse är väl att går det rimligt ok att köra en barnvagn på stigen så går det också att cykla gravel/cx på stigen.
 

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Ska man köra cykelvasan så är det xc mtb som gäller. Nuförtiden så brukar eliten köra heldämpat även på Vasan men det är ju för att tekniken gått framåt. Många kör dock hardtail. Går såklart att sätta på lite fetare däck på en gravel eller cx och köra cykelvasan. Finns dock en massa roliga lopp på underbara grusvägar som är gjorda för gravel så att köra ett lopp kan du göra i vilket fall. Jag skulle inte anmäla mig till cykelvasan med en gravel även om det skulle fungera. Saken är den att du får inte en bra och rolig xc mtb för din budget. Du kan dock få en både rolig och helt ok gravel/cx där det inte är cykeln sätter begränsningarna utan enbart din fysik och teknik. Är det primärt asfalt och grusväg så är valet enkelt. Inte heller ngr problem med Stig så länge rötterna inte blir stora dvs att rulla ngn typ av ren Stig. En bra jämförelse är väl att går det rimligt ok att köra en barnvagn på stigen så går det också att cykla gravel/cx på stigen.

tackar för input. Då är det bara att jaga en gravel :)
 
Topp