• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gravering Rolex 16610

Bulten

Breitling
Hej,

Har nyligen köpt min första 16610 av Luxury Watches på Östermalm.
Hittade en liten liten gravering imorse..

Dum fråga mest troligt, men är det någon här på forumet som kan koppla siffrorna till nått rörande klockan ?

Tack på förhand.

bild 1.PNG
 

wojtecki

Cartier
Köpte en Omega i butik för ca. 20år sedan och den hade också sådana siffror inristade. Upptäckte då att det var samma nummer som det var på en försäkring som ingick i köpet.
 

Bulten

Breitling
Jag har en liknande gravering på min OQ som jag skapade en tråd om. Har inte fått någon riktig klarhet i vad den betyder tyvärr. Här är tråden:
https://klocksnack.se/threads/en-fråga-om-cert-och-serienr-på-min-oysterquartz.25498/

Edit: du har inte cert på klockan eller vet om den är köpt från Bayer i Tyskland?

Den är köpt från bergströms ur (kvitto finns)
En ägare enligt Luxury Watches samt att box och cert följde med.

Dom sa att klockan hade varit på service för 2 år sedan men inga kvitton på det finns. Mejlade Luxury Watches nu och bad dom kolla med säljaren. Är relativt skevt enligt mig att dom som servar klockan skulle dra en ful gravering..
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har liknande gravering på min TH grand carrera. Datumväxlingen jävlades lite i början när klockan var ny, lämnade in den, fick tillbaka den tokpolerad, blev arg, lämnade in den igen, fick tillbaka den 3 månader senare och då var där ristat. Tror det har med service/utbytesdelar att göra. Urmakare fick ta det på sin försäkring men föreslog först att vi skulle ta det på min hemförsäkring.... Men icke! ;-)
 

Bulten

Breitling
Numret 1359 är Bergströms i Uppsalas medlemmsnummer i förteckning över urmakare jag har kopia på. Det andra numret kan jag ej svara på.

Svaret fick jag typ när jag ringde Bergströms ur i Uppsala. För 7-8 år sen ristade dom in vid service tydligen. Men sökte dom på mitt serienummer K12XXXX hittade dom inget.

Aja jag nöjer mig med det svaret, och skönt att dom slutat med det!
 

V

Cartier
Svaret fick jag typ när jag ringde Bergströms ur i Uppsala. För 7-8 år sen ristade dom in vid service tydligen. Men sökte dom på mitt serienummer K12XXXX hittade dom inget.

Aja jag nöjer mig med det svaret, och skönt att dom slutat med det!

Talar inte kvalitén på graveringen mot att det är gjort hos urmakare?
Ser ut som något vilken klåpare som helst med en märkpenna skulle klara av att göra. Det plus placeringen borde tala för att det är en privat stöldmärkning med någon typ av försäkringsnummer.

EDIT: Jag var lite ouppmärksam och såg Nicke L:s inlägg om Bergströms medlemsnummer först efter att jag postat. Då kanske det talar för urmakaren trots allt, men jag hade gått bananas om jag fått tillbaka en inlämnad klocka i det skicket.
 

Bulten

Breitling
Luxury watches har pratat med säljaren och han köpte klockan av Bergströms Urs-ägare Johan Bergström, som tydligen ristat in siffrorna och det gjordes för hand. Fick även kontaktuppgifter till Johan av Bergströms Ur så jag kan få reda på vad siffrorna betyder.

En solskenshistoria med lite krokiga siffror på en trevlig klocka!

Tack för alla trevliga och även vissa dryga svar!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Luxury watches har pratat med säljaren och han köpte klockan av Bergströms Urs-ägare Johan Bergström, som tydligen ristat in siffrorna och det gjordes för hand. Fick även kontaktuppgifter till Johan av Bergströms Ur så jag kan få reda på vad siffrorna betyder.

En solskenshistoria med lite krokiga siffror på en trevlig klocka!

Tack för alla trevliga och även vissa dryga svar!


Helt obegripligt tycker jag, måste påverka värdet negativt en hel del.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tror inte det påverkar värdet nämnvärt. Graveringen sitter ju inte synligt då man bär klockan och får man reda på förklaringen till den och att en urmakare gjort den är det väl bara lite kul kuriosa. Fast lite slarvigt gjord är den ju.
 
Topp