• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gravering Stockholm

Hej,

Undrar om någon har tips på duktiga graverare i Stockholmsområdet? Har en plan på att gravera baksidan av min Rolexklocka. Graveringen är tämlingen komplex och vill uppenbarligen inte se annat än ett perfekt resultat.

Tack på förhand!

Hej,

Undrar om någon har tips på duktiga graverare i Stockholmsområdet? Har en plan på att gravera baksidan av min Rolexklocka. Graveringen är tämlingen komplex och vill uppenbarligen inte se annat än ett perfekt resultat.

Tack på förhand!

Låt bli det, du kommer inte bli nöjd och kommer få svårt att sälja den.

Tack för input Hasselnöten! Resultatet är vad som oroar mig, men klockan ska inte säljas så det är inte ett problem!

Man brukar tänka så, men blir oftast inte så. Något företag med god resume som använder laser är väl att föredra. Vet dock inte hur djup gravyren blir. Skulle aldrig lite på någon som kör för han.

Edit: med lasergravyr verkar det inte bli ett djup i graveringen.

Bara en tanke och kanske en dyr sådan. Kan du inte på något sätt inhandla ett boettlock till din klocka och gravera det. Sen spara det som tillhör klockan ifall du står där om 10år och undrar vad du tänkte med. Inte så längesedan tribaltatueringar var populärt, de hade nog tänkt om idag.:)

Kolla med Rob Engström. De har kontakt med en bra gravör.
hqdefault.jpg

Hittade en bild på honom "in action". :D

IMG_1672.PNG
Vad är det för gravering? Text?
Se bild! Mormors farfars far som hade samma initialer som jag:s klocka.

Kolla med Rob Engström. De har kontakt med en bra gravör.
Tack! Det skall jag göra, hoppas på han har några referenser.

Bara en tanke och kanske en dyr sådan. Kan du inte på något sätt inhandla ett boettlock till din klocka och gravera det. Sen spara det som tillhör klockan ifall du står där om 10år och undrar vad du tänkte med. Inte så längesedan tribaltatueringar var populärt, de hade nog tänkt om idag.:)
Jag gillar tanken! Dock har jag förtroende för idén, i värsta fall får jag köpa en reservboett 2027!

Använd snubben som gjorde @P-A avatar. Han har ett begränsat register men är sjukt duktig på det han gör. :D
Lite modernistiskt för min smak men uppenbarligen har han talang!

Michiko verkar riktigt duktig, jag har kollade upp henne för 7 år sedan för en gravyr inför min och frugans bröllop, blev dock ingen gravyr men Michiko verkade grymt skicklig, men dyr. Tänk på att Rolex använder 904L stål vilket är riktigt hårt och därmed mycket svårare för personen som utför gravyren. Läs: http://www.ablogtowatch.com/rolex-milgauss-116400-engraved-madeworn-watch-review/
(Millgausen är lite av min favorit)

Michiko verkar riktigt duktig, jag har kollade upp henne för 7 år sedan för en gravyr inför min och frugans bröllop, blev dock ingen gravyr men Michiko verkade grymt skicklig, men dyr. Tänk på att Rolex använder 904L stål vilket är riktigt hårt och därmed mycket svårare för personen som utför gravyren. Läs: http://www.ablogtowatch.com/rolex-milgauss-116400-engraved-madeworn-watch-review/
(Millgausen är lite av min favorit)

904L har nästan samma hårdhet som 316L, är främst halten av nickel som skiljer.

Enligt artikeln så nämns det "Let me once again remind you that Rolex uses the very tough 904L alloy of steel which is particularly difficult to cut."

Rolex uses the very tough 904L alloy of steel which is particularly difficult to cut. Most engraved things are done in softer metals such as brass or gold.

Rolex 904L ligger på cirka 490 vickers och andra märken som använder 316L ligger på cirka 400 vickers. Finns andra/olika typer av 316 som även är mjukare på 190 vickers (används inte i klockor idag) men även är hårdare t.ex marine grade vilket christopher ward använder. Debatten angående varför Rolex använder 904L är pga dess motstånd mot kemikalier, korrision och dylikt. Sen finns det andra som använder härdat stål på 800 vickers t.ex damasko och dagaz. Tror artikeln menar att det är betydligt svårare att garvera i stål än i guld/mässing. Detta är iaf vad jag läst mig till när jag letade en repfri klocka.

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=42919

Ok, jag ger mig... min hänvisning var till artikeln och hur gravören och artikel skrivaren uttrycker sig: "Modern Rolex timepieces use a very hard form of steel which is an alloy called 904L. In addition to being very corrosion resistant 904L steel is very difficult to machine [...] Blaine did respond that the engravers offered a lot of complaints about the difficulty of engraving each watch."

Ok, jag ger mig... min hänvisning var till artikeln och hur gravören och artikel skrivaren uttrycker sig: "Modern Rolex timepieces use a very hard form of steel which is an alloy called 904L. In addition to being very corrosion resistant 904L steel is very difficult to machine [...] Blaine did respond that the engravers offered a lot of complaints about the difficulty of engraving each watch."

Det är en djungel då alla ska vinkla fakta. Läser man på forum får man fram allt från 190 vickers till 400 vickers för 316L. Lite OT men synd att damasko tog patent på sin metod att härda klockor i stål, annars skulle vi ha betydligt med repfria klockor. Sen finns ju Sinn men de är inte härdade rakt igenom...

Tillbaka
Topp