• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gravyr på Boetten, den bildade mannens tatuering?

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Ärade Klocksnackare!

Hur är det med Gravyr på boetten, försvann det för hundra år sedan eller är det något man kan applicera än idag? Vart gör man isf lämpligast detta, är det något Rob grejjar? Vad kostar det? Hur påverkar det värdet på klockan och framförallt vad anser ni om det hela? Totalt vansinne eller en trevlig detalj?
 

Kairo

Panerai
Klart det görs idag... Angående värdet kan du köpa till en separat backsida, som du byter tillbaka till om du ska sälja den. Men då blir du iofs kvar med ett boettlock som inte passar till en klocka du har. Enligt mig en mycket trevlig detalj, så länge det är något betydelsefullt.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Klart det görs idag... Angående värdet kan du köpa till en separat backsida, som du byter tillbaka till om du ska sälja den. Men då blir du iofs kvar med ett boettlock som inte passar till en klocka du har. Enligt mig en mycket trevlig detalj, så länge det är något betydelsefullt.
Separat baksida alltså, vad ligger en sådan på till en sub? Trodde kanske att det stod något slags serienr eller liknande på baksidan och att det därför inte var bra att byta ut den. Tanken är ju såklart att det skall vara en keeper, annars hade jag inte funderat på det, men man vet ju aldrig hur morgondagen ser ut.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Separat baksida alltså, vad ligger en sådan på till en sub? Trodde kanske att det stod något slags serienr eller liknande på baksidan och att det därför inte var bra att byta ut den. Tanken är ju såklart att det skall vara en keeper, annars hade jag inte funderat på det, men man vet ju aldrig hur morgondagen ser ut.
Finns rätt många casebacks till salu på eBay annars. kostar 2-3k ungefär gissar jag på.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har graverat och gett bort någon vintageklocka till folk jag vet gillar ur. En fin present, men man bör ju veta att det blir rätt...
Gravera till sig själv? Nja, jag tycker det känns lite knas. Kanske i samband med promovering eller liknande?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det är bara sjömän och kåkfarare som har graverade klockor.
giphy.gif
 

Kairo

Panerai
Separat baksida alltså, vad ligger en sådan på till en sub? Trodde kanske att det stod något slags serienr eller liknande på baksidan och att det därför inte var bra att byta ut den. Tanken är ju såklart att det skall vara en keeper, annars hade jag inte funderat på det, men man vet ju aldrig hur morgondagen ser ut.
Vet inte. Ring AD och fråga.
 

meo_swe

Audemars
"Tatuering finnes hos vagabonder, prostituerade, habituella fästningsfångar och sjömän, eller i allmänhet hos personer, som under en längre tid föra ett sysslolöst liv och i sedligt avseende stå på en låg ståndpunkt." Gustav Von Von Düben, 1886

Med det sagt så är jag både tatuerad och planerar att gravera minst en klocka:D
 

Babinus

Cartier
Jag har en klocka som är graverad med ett datum och ett namn på en person jag inte har en susning om vem det är/var. Skulle gärna sluppit den, men eftersom ingen ser den när jag bär den spelar det ingen roll. Då tänker jag att det omvända gäller om jag skulle gravera en egen. Ingen ser den och hur mycket betyder det för mig att veta att det ingen ser finns? Eftersom jag inbillar mig att det minskar försäljningsvärdet så avstår jag. Såvida jag inte vore en superkändis.
 

Greven

Audemars
Är det en keeper? Gör det!
Annars, skippa.

Jag är inte sugen på att köpa en klocka med gravyr, det är klockornas tramp-stamp :D

+1 på den. Jag skulle själv ha väldigt svårt att köpa en klocka med gravyr.
En keeper kan dock ha en gravyr om det har något meningsfullt som markerar en händelse eller något annat viktigt. Exempel på keeper är min Omega som jag fått i arv efter min morfar har gravyr som bara har värde för oss i familjen.

 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Handgraverade ur är charmigt. Förr ogillade jag det på begagnade ur men tycker nu att det är mysigt iom att det är en del av urets historia. Hade jag haft ett vettigt motiv eller någon speciell anledning hade jag graverat en reverso eller en boettsida. Har sett en sub med namngravyr på boettsidan, såg riktigt koolt ut.
 

sjodan

Omega
Jag har då och då hittat klockor på loppis som varit intressanta men varit graverade med namn. Jag har avstått köp, känns lite som man kliver in i någons privata sfär och jag känner mig generad. Men... skulle man hitta en Rolex graverad med 'Fidel Castro' eller 'Jim Morrison' skulle jag inte tveka. Sådan dubbelnatur är jag.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar tanken med gravyr för att göra sin klocka lite mer unik. Om man gör en lasergravyr så går den att polera bort enkelt i framtiden om man skulle vilja det.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
När jag säger gravyr handlar det såklart inte om något slags motiv utan mitt namn och kanske non strof typ "carpe diem" som betyder mkt för mig. Har som sagt inte för avsikt att flippa klockan och kommer förmodligen göra en rejäl förlust om jag ändå säljer den. Att ingen ser det men att det ändå finns där är ju precis det som är grejjen. Har inget behov av bekräftelse från andra än mig själv.
 

Sten

Cartier
Graverade min Sub med mina initialer och med årtal. Jag köpte den som examenspresent åt mig själv, det var även året min mor (allt för tidigt) dog och hon hade samma initialer som mig så tanken med gravyren var även som en "hyllning" till henne. Valde dock nån slags relativt ytlig gravering som vid behov lätt kan slipas bort.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Graverade min Sub med mina initialer och med årtal. Jag köpte den som examenspresent åt mig själv, det var även året min mor (allt för tidigt) dog och hon hade samma initialer som mig så tanken med gravyren var även som en "hyllning" till henne. Valde dock nån slags relativt ytlig gravering som vid behov lätt kan slipas bort.
Tänker mig mitt namn och kanske någon väl vald mening. Eventuellt kortar jag ned namnet till initialerna. Hur kan det va fel? Skräddaren sätter ju tex. alltid mina inititaler i kostymerna och på skjortorna och det ser jag enbart som något positivt. Tänker att det borde vara samma sak med uret.. Är vi överens? Eller finns det någon som tycker det är vansinnigt att gravera sitt verk?
 
Topp