• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gravyr!

B

Borttagen

Guest
Gravyr på finare presentklocka. Var någonstans om någonstans alls???
Lägre andrahandsvärde? - Roligare minne??
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
UlfArnold skrev:
Gravyr på finare presentklocka. Var någonstans om någonstans alls???
Lägre andrahandsvärde? - Roligare minne??

Vad är det för material på klockan?

Andrahandsvärde sämre...hm...beror nog på vad det är för klocka och om den som ska få den är/kommer bli känd.

Roligare minne...definitivt! Det blir ju en mycket mer personlig present. :)
 
B

Borttagen

Guest
Klockan ligger i prisklassen 20´och har glasbaksida...
Kan man ha gravyren på boetten, motsatt sida av kronan?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
UlfArnold skrev:
Klockan ligger i prisklassen 20´och har glasbaksida...
Kan man ha gravyren på boetten, motsatt sida av kronan?

Nu är jag ingen expert på gravyr, men om det är en klocka i stål så är ju materialet rätt hårt och jag vet att inte alla gravörer kan fixa det. Mitt tips är att kolla runt lite och höra dig för med olika gravörer.

Gällande andrahandsvärdet tror jag det sjunker rätt hårt om du graverar på sidan av boetten. Om det inte är en kändis som ska få klockan eller om det är en känd konstnär som graverar (för då blir det konst...)... :D
 
Jag hade kört på gravyr om 1. Jag visste att detta var spot-on klockan för recipienten, keeper to the bitter... 2. Jag visste att recipienten var en keepter to the bitter... 3. Den som utför arbetet gör det på tom boett.
Då kommer detta vara en höjdare till present. Jag hade personligen varit sjukt imponerad om jag fick en Lagunare Big Nine av min fru med fräckt graverad boett. Bara det går i stil med klockan i övrigt.
 
B

Borttagen

Guest
Ja, det bär emot att gravera på sidan... Hade den haft länk så hade det ju varit enkelt, då hade det blivit på låset.
Ett annat alternativ är väl rotorn men den är redan full..
Det är inte bara fördelar med glasbaksidor!
 
B

Borttagen

Guest
Tack Eric för synpunkten!
Klockan är till tokigt klockintresserade sonen. Med tanke på intresset lär han väl införskaffa ytterligare klockor..
Fast det är klart.. Farsans favvo smäller nog högt..
Hoppas hustrun läser ditt inlägg! :D
 

David

Bödeln
UlfArnold skrev:
Gravyr på finare presentklocka. Var någonstans om någonstans alls???
Lägre andrahandsvärde? - Roligare minne??

Helt klart ja! En presentklocka är inte en presentklocka utan gravyr! Svårare med glaslock, det får medges.
 

wwjbd

Omega
UlfArnold skrev:
Ja, det bär emot att gravera på sidan... Hade den haft länk så hade det ju varit enkelt, då hade det blivit på låset.
Ett annat alternativ är väl rotorn men den är redan full..
Det är inte bara fördelar med glasbaksidor!
Om det inte är aktuellt med en annan klocka som är mer gravyr lämplig. Så borde det väl gå att gravera på glaset?
Vet dock inte hur lätt det är men det är ju inte helt ovanligt med gravyr på kristallvaser och liknande...

Jag hade nog inte valt att gravera på sidan av boetten iaf. :?
 
B

Borttagen

Guest
Tack alla för värdefulla synpunkter.
Känner att följande mer o mer känns som en bra lösning;
Jag kommer INTE att gravera något (vi pratar alltså namn o datum) på själva klockan.
Däremot kommer den att bäras med läderband som ju har två "bandhållare". Den ena är ju alltid fastsydd medans den andra oftast är lös. Den lösa kan då bytas ut mot en i någon metall som då kan graveras! En bra guld/silversmed borde kunna lösa detta till en rimlig kostnad.
Har jag uppfunnit hjulet än en gång eller rent av kommit på ngt bra :?: :!:
 
UlfArnold skrev:
Tack Eric för synpunkten!
Klockan är till tokigt klockintresserade sonen. Med tanke på intresset lär han väl införskaffa ytterligare klockor..
Fast det är klart.. Farsans favvo smäller nog högt..
Hoppas hustrun läser ditt inlägg! :D

Inte en chans. Klocksnack har samma status som en hypotetisk älskarinna. I hennes (mycket vackra) ögon förslösad kärlek och energi.
 
Topp