• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Greubel Forsey

maeestroo

Basic
Har någon hört talas, har åsikter eller till och med äger en av dessa?

Verkar ju vara ett ganska dyrt märke med komplikationer som tourbillon osv. Anser själv att dem kan ha lite för mycket grejer på tavlan som sabbar helhetsintrycket av klockan.
(Bilder från Google)
B0CD7FE5-F7F7-416A-B12D-3607F65EEABF.jpeg
C320EBB5-4488-49F3-AF5B-F13DA5D4DE73.jpeg

Har någon hört talas, har åsikter eller till och med äger en av dessa?

Verkar ju vara ett ganska dyrt märke med komplikationer som tourbillon osv. Anser själv att dem kan ha lite för mycket grejer på tavlan som sabbar helhetsintrycket av klockan.

”Ganska dyrt” haha. Som att kalla Usain Bolt ganska snabb. Deras billigaste är väl en time-only i stål med msrp på typ 1,8 miljoner kr.

https://www.hodinkee.com/articles/the-greubel-forsey-signature-1-2

Hela segmentet ”vräk-ur för miljardärer” kännetecknas väl inte direkt av minimalism utan av plotter, glitter och teknisk “over-engineering” vilket känns lite som hela poängen, dvs man måste mäta dem efter en annan måttstock eller så gillar man inte stuket överhuvudtaget och då kan man ju fälla en tår över vad man istället ska bränna sina miljoner på...

Oavsett vad man tycker om formspråket så kan man inte göra annat än beundra aktörer som har målbilden att man ska göra något så bra som det bara går inom sitt segment. Precis som andra märken vars mål är att göra en ”tool” klocka så bra som det bara går. Jag säger hatten av. Kudos

Var på besök på G-F förra sommaren och fick en rundvandring med Stephen Forsay. Har inte riktigt koll nu men om jag minns rätt är man ungefär 100 personer som gör knappt 100 ur per år. Handfinisheringen är fantastisk och otiet blir därefter. Designen kan man tycka olika om. Och nej - jag äger ingen...

Tillbaka
Topp