• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

herr_raev

Omega
2-Faktor
Värmen är absolut inget problem förutsatt att du har rätt kol för ändamålet. Jag använder generellt två sorters kol beroende på vad jag ska laga. Ett kubakol som det heter för lownslow (från marabubusken, finns inget bättre kol för långa bbq körningar) Sen brukar jag variera med olika typer för riktigt heta körningar. Har ett grymt kol just nu som heter getred. Fullt öppna spjäll och en full laddning med den så kommer jag utan problem upp i ca 500c. Så ja, värmen räcker gott i en kamado för pizza.
Ah, nice! Såklart att det finns olika typer :D
Tack för alla tips, får se vart det landar initialt :)
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Ah, nice! Såklart att det finns olika typer :D
Tack för alla tips, får se vart det landar initialt :)

Jag kan bara hålla med i vad Burnman skriver. Köpte också en Primo XL efter att ha kollat runt (och läst den här tråden och Burnmans inlägg). Suveränt nöjd! Det enda jag har att tillägga är att en ok kött-termometer och ett par rejäla grillvantar är bra att ha.

Skulle du slå till på en Primo så har jag deflektorplattor med hållare och divider oanvänt nya i kartong till en XL 400. Fått dubbelt i present så jag har redan de jag behöver. Kan sälja för 1/2 priset mot nytt om du är intresserad trots mitt skamlösa inlägg 😁.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Jag kan bara hålla med i vad Burnman skriver. Köpte också en Primo XL efter att ha kollat runt (och läst den här tråden och Burnmans inlägg). Suveränt nöjd! Det enda jag har att tillägga är att en ok kött-termometer och ett par rejäla grillvantar är bra att ha.

Skulle du slå till på en Primo så har jag deflektorplattor med hållare och divider oanvänt nya i kartong till en XL 400. Fått dubbelt i present så jag har redan de jag behöver. Kan sälja för 1/2 priset mot nytt om du är intresserad trots mitt skamlösa inlägg 😁.
Det blir troligen inte en Primo riktigt än, men har du kvar det senare så absolut :)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag kan bara hålla med i vad Burnman skriver. Köpte också en Primo XL efter att ha kollat runt (och läst den här tråden och Burnmans inlägg). Suveränt nöjd! Det enda jag har att tillägga är att en ok kött-termometer och ett par rejäla grillvantar är bra att ha.

Skulle du slå till på en Primo så har jag deflektorplattor med hållare och divider oanvänt nya i kartong till en XL 400. Fått dubbelt i present så jag har redan de jag behöver. Kan sälja för 1/2 priset mot nytt om du är intresserad trots mitt skamlösa inlägg 😁.
Helt rätt! Bra termometer är kritiskt, det glömde jag påtala så bra att du hoppar in @Cuban8

Men det gäller egentligen oavsett vad för typ av grill du köper @herr_raev
En direktavläsande thermapen eller liknande till 90% av all matlagning, fläskfilé, entrecote, kyckling, lax osv. Sen en trådlös med separat enhet för avlösning till långkörarna. Typ julskinkor, pulled pork, brosket osv.

Riktigt generöst erbjudande på dina plattor och dividern. Nästan så man skulle köpa en 400 till bara för att 😉
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Helt rätt! Bra termometer är kritiskt, det glömde jag påtala så bra att du hoppar in @Cuban8

Men det gäller egentligen oavsett vad för typ av grill du köper @herr_raev
En direktavläsande thermapen eller liknande till 90% av all matlagning, fläskfilé, entrecote, kyckling, lax osv. Sen en trådlös med separat enhet för avlösning till långkörarna. Typ julskinkor, pulled pork, brosket osv.

Riktigt generöst erbjudande på dina plattor och dividern. Nästan så man skulle köpa en 400 till bara för att 😉

Haha, tro mig - jag har övervägt att köpa en kruka till bara för att jag ju redan hade tillbehören. 😂

Man får vara lite försiktig, det är en slippery slope av rang. Just nu lurar jag på om det är kul att skaffa någon slags stekhäll typ Pit Boss Plancha att komplettera uppsättningen på altanen med. Hur många saker behöver man? 🤷‍♂️😂
 
Senast ändrad:

herr_raev

Omega
2-Faktor
Haha, tro mig - jag har övervägt att köpa en kruka till bara för att jag ju redan hade tillbehören. 😂

Man får vara lite försiktig, det är en slippery slope av rang. Just nu lurar jag på om det är kul att skaffa någon slags stekhäll typ Pit Boss Plancha att komplettera uppsättningen på altanen med. Hur många saker behöver man? 🤷‍♂️😂
Plancha såg ju trevligt ut det med. Antar att slopen börjar när man inser att man har plats :D
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
IMG_3693.jpeg

Blir den portabla ”båtgrillen” dessa dagar.
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Dåligt drag i tråden, så kan vi inte ha det. Inte ok.

Själv väntar jag på att karrén ska bli redo att bli pulled pork. Kommit förbi ”The stall” och måltemp 90-95 grader är inte så långt bort.

Dålig planering gjorde att jag var tvungen att åka till närmaste butik och handla kol. Trots skräpkol är Primon tvärstabil i temperatur och en halv påse har räckt hela dagen.

IMG_9863.jpeg
IMG_9862.jpeg
 
Senast ändrad:

herr_raev

Omega
2-Faktor
Efter tidigare diskussioner om kol i tråden så är frågan vad jag ska prova om jag hade velat ha lite högre temperatur, saknar lite lite yta ibland. Har tidigare kört stormarknadernas billiga grejer och nu senast en påse från Weber, bara det kändes som ett stor lyft i framförallt brinntid vilket oroar mig :D
Så, vad rekommenderas?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Efter tidigare diskussioner om kol i tråden så är frågan vad jag ska prova om jag hade velat ha lite högre temperatur, saknar lite lite yta ibland. Har tidigare kört stormarknadernas billiga grejer och nu senast en påse från Weber, bara det kändes som ett stor lyft i framförallt brinntid vilket oroar mig :D
Så, vad rekommenderas?

Cuba kol.
Eller annan valfri kol härifrån.

 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Efter tidigare diskussioner om kol i tråden så är frågan vad jag ska prova om jag hade velat ha lite högre temperatur, saknar lite lite yta ibland. Har tidigare kört stormarknadernas billiga grejer och nu senast en påse från Weber, bara det kändes som ett stor lyft i framförallt brinntid vilket oroar mig :D
Så, vad rekommenderas?
Vet inte om de säljs i Sverige men Jealous Devil eller Royal Oak Hardwood Lump brinner med väldigt hög temperatur.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Efter tidigare diskussioner om kol i tråden så är frågan vad jag ska prova om jag hade velat ha lite högre temperatur, saknar lite lite yta ibland. Har tidigare kört stormarknadernas billiga grejer och nu senast en påse från Weber, bara det kändes som ett stor lyft i framförallt brinntid vilket oroar mig :D
Så, vad rekommenderas?
Vart i landet bor du? Jag själv kör mest med get red nuförtiden för de heta körningarna. Finns ju typ rena björkol osv men de ger ju ren mordorhetta som är överkill och brinner ut relativt snabbt. Så jag rekommenderar som sagt get red när du ska ha schysst yta. Jag själv köper den på SouthSideBBQ i Älvsjö som @SWC länkar till nedan. Däremot delar jag inte hans uppfattning om Cuba för hetta. Jag kör nog cuba till 80% av mina körningar och har så gjort i 7 år. För low’n’slow finns inget bättre men för hot’n’fast gör det det
Cuba kol.
Eller annan valfri kol härifrån.

 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vart i landet bor du? Jag själv kör mest med get red nuförtiden för de heta körningarna. Finns ju typ rena björkol osv men de ger ju ren mordorhetta som är överkill och brinner ut relativt snabbt. Så jag rekommenderar som sagt get red när du ska ha schysst yta. Jag själv köper den på SouthSideBBQ i Älvsjö som @SWC länkar till nedan. Däremot delar jag inte hans uppfattning om Cuba för hetta. Jag kör nog cuba till 80% av mina körningar och har så gjort i 7 år. För low’n’slow finns inget bättre men för hot’n’fast gör det det

Både längre brinntid och mer hetta än det @herr_raev köpt tidigare på stormarknaden ;)
Kör själv mest low´n slow men använder samma kol för slut sear.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Både längre brinntid och mer hetta än det @herr_raev köpt tidigare på stormarknaden ;)
Kör själv mest low´n slow men använder samma kol för slut sear.
Ja men absolut funkar det. Och som du skriver bättre än vad @herr_raev kör med idag. Men det finns bättre för ändamålet. Imho ”måste” man ha åtminstone 2 olika typer av kol. Har man inte det utan endast ska ha ett ja då är det cuba som gäller. Påminner mig om att jag måste fylla på. Har nog bara 3 säckar kvar och det är ju snart low’n’slow säsongen drar igång på allvar 😬
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Topp