Brahms
Basic
Hej! Jag är alldeles alldeles ny här och alldeles ny i klockornas värld. För ett par månader sen upptäckte jag att jag älskar klockor (vid 52 års ålder). Hade inte haft klocka sen tonåren och så plötsligt smällde det bara till (skulle klä upp mig för en tillställning, men det var som att nånting fattades... en klocka!). Är redan djupt nere i träsket, ebay etc, intresserad av äldre klockor, inte så mycket av nya (även om det finns en och annan jag inte skulle tacka nej till). Är dessutom tämligen fattig, blir ingen Omega här på ett tag. Men det finns ju underbarheter i alla prisklasser, har jag upptäckt. Som, till exempel, ämnet för detta inlägg.
Och min fråga är följande (för jag har nämligen en fråga): sitter någon här på forumet möjligtvis inne med lite kunskap om Grovanas historia?
Vad jag vet om Grovana är i princip bara det som står att läsa på företagets hemsida, vilket är följande:
1970 - Werner Bitterli takes over Hans Gröflin AG and the name is changed to Grovana Uhrenfabrik AG.
1971 - The production of watch movements is gradually being reduced whilst the development of the company’s own collection simultaneously starts under the name of ‘Grovana’.
Min Grovana ser dock väldigt 60-tal ut (även om den förstås skulle kunna vara tidigt 70-tal också). Vet någon om Hans Gröflin AG tillverkade klockor med namnet Grovana före 70-talet (alltså före företagets namnbyte)?
Okej, det här är nog väldigt esoteriskt. Men jag är nyfiken. Jag har inte öppnat klockan, eftersom jag varken har verktyg eller stressboll (och förmodligen borde jag låta ett proffs göra det, är som sagt total novis). Vet alltså inte ev serienummer. Har dammsugit nätet efter liknande eller likadana modeller och bara hittat en (på ett spanskspråkigt forum), med vit urtavla (eller kanske pärlemor/silver?) och helt annan boett. Ingen info om tillverkningsår där. Däremot kunde jag konstatera att mitt urverk tycks vara identiskt med det på den spanska sajten (jämförde med min ebay-säljares bilder). Och som synes på bilderna så har min klocka ingen logga (som senare Grovanor) utan bara namnet.
Mina ytterst okvalificerade gissningar angående min Grovana är att boett och krona inte är original, att urtavlan är ommålad eller åtminstone påbättrad (det finns lite guldkladd i det svarta vid typ tjugo över två (men varför bemöda sig, på en Grovana???)), men att urverk, bakboett och förmodligen visare är original.
Och tack vare den spanska sajten vet jag att urverket lystrar till det vackra namnet EB-8021N.
Men när är den lilla rackaren tillverkad? Fanns det så att säga Grovanor före Grovana?
(Vidare kan jag berätta att det lilla underverket mäter 34mm utan krona och 18mm mellan skänklarna och att det numera samlever med en tysk vid namn Di-Modell Jumbo.)