• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grunder inom bandtillverkning

Galaxy

Rolex
Tjena!

Hittar ingen liknande tråd, men upplys mig gärna om någon liknande existerar.

Jag tänkte ge mig på lite bandtillverkning. Till och börja med endast band till mig själv mest för skojs skull. Jag tänkte därför höra efter lite med er erfarna här i denna forumdel. Till och börja med, vilka verktyg ska man ha? Jag har sett många som använder en kniv som liknar en halvmåne, men vet inte namnet på denna. Sedan antar jag att fler verktyg krävs, vilka då?

Och nästa steg, läder. Var handlas detta? Något speciellt man ska tänka på angående lädret i allmänhet? Något särskilt material/djur som är enklare att börja med?

Mottager tacksamt alla möjliga sorters tips, och även länkar eller videor som ni som redan kan detta kanske lärt er av.

Mvh
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En bra kniv att skära läder med, köpte precis en på slöjdaffären i Stockholm ( har näthandel också)

Satsa på en flingkniv/hyvel för att tunna ut lädret. Gissar att den halvmåneformade kniven har samma funktion.

Kolla mycket på youtube om sadelstygn

Köp verktyget som ser ut som en gaffel hellre än en enskild syl. Du får lite mer avlånga hål och lättare att få sadelstygnen raka. Finns trissor som märker ut hålen men tycker det funkar kasst.

Hålpipor eller håltång, specialare om du vill ha avlånga hål.

Sen är du nog igång... Glöm inte att göra ett armband till den du bor ihop med emellanåt så slipper du sura miner vid köksbordet.
 

orre

Cartier
Beställde själv ett litet startpaket för bandslöjdande igår. Beställde från laederiet.dk men annars finns slöjd-detaljer. Jag köpte det, som jag förstått, är det nödvändigaste, dvs: Vaxad lintråd(alt. lintråd + bivax), syl, sadelmakarnålar, rullkniv, hålpipor, lim, flingkniv och gaffelmejsel. Kan ha glömt något men om du bläddrar lite här i hemslöjddelen finns det lite tutorials och paketöppningar med läderverktyg. :)

Som jag har förstått det används "halvmånekniven" till att polera/fixa kanterna och är inte supernödvändig i början iaf.

Lånar tråden lite.. Kan någon posta en mall i skala 1:1 för ett 18mm band. :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad gäller läder så har de flest någon påse med restbitar i olika färg och tjocklek, jag brukar gå på slöjd detaljer i Stockholm, enda nackdelen är att du får med en massa bitar som är för tjocka. Det beror iofs på vilken typ av band du ska göra, men ska du göra med läder i två lager så behöver du ned till 1,5 mm tjocklek. Jag köpte på eBay efter tips här, tror jag delade det vidare här på någon tråd för inte så länge sedan. Jag har dessutom läst något inlägg om olika skinns egenskaper, tror det var Ernesto som skrev den.
 

orre

Cartier
Vad gäller läder så har de flest någon påse med restbitar i olika färg och tjocklek, jag brukar gå på slöjd detaljer i Stockholm, enda nackdelen är att du får med en massa bitar som är för tjocka. Det beror iofs på vilken typ av band du ska göra, men ska du göra med läder i två lager så behöver du ned till 1,5 mm tjocklek. Jag köpte på eBay efter tips här, tror jag delade det vidare här på någon tråd för inte så länge sedan. Jag har dessutom läst något inlägg om olika skinns egenskaper, tror det var Ernesto som skrev den.


Om man kör endast läder, endast 1 lager. Hur tjockt läder brukar man använda sig av då? 3mm?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Om man kör endast läder, endast 1 lager. Hur tjockt läder brukar man använda sig av då? 3mm?
1,5 räcker. Beror på vad du vill göra för band. Feta till Panerai el till vintage? Får hyvla ner en del för spänne å vid bandstift om det är 3mm tjockt. Nedan är ca 1,5mm.
image.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle gå på 2,5-3mm på band till en dykare i 40-42mm men om det är ett 18 mm band så kanske 1,5-2mm funkar/ser bättre ut.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Vintage. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Man får testa lite, alla skinn är olika hårda, styva och en del känns för sladdriga. Har slaktat gamla bälten, läderdojjor och väskor. Knalla förbid slöjddetaljer på Mästersamuelsgatan då och då och kolla i deras slaskhink där de har spillbitar som de säljer i lösvikt.
 

orre

Cartier
Man får testa lite, alla skinn är olika hårda, styva och en del känns för sladdriga. Har slaktat gamla bälten, läderdojjor och väskor. Knalla förbid slöjddetaljer på Mästersamuelsgatan då och då och kolla i deras slaskhink där de har spillbitar som de säljer i lösvikt.

I samband med min beställning av verktyg från laederiet.dk beställde jag lite läder. 1kg 3mm rester. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Okej, tänkte mer på hur långa banden är och var du sätter hålen. :)

Du ska väl göra till din handled å inte min ;) Gör jag till mig själv så sätter jag bara ett hål och det är det sista jag gör efter spännet är på. Mät omkretsen på armen, lägg till för tänkt klocka och lagom flärp som sticker ut från keepern så får du ett som passar dig.
 

orre

Cartier
Du ska väl göra till din handled å inte min ;) Gör jag till mig själv så sätter jag bara ett hål och det är det sista jag gör efter spännet är på. Mät omkretsen på armen, lägg till för tänkt klocka och lagom flärp som sticker ut från keepern så får du ett som passar dig.


Det har du rätt i. Tack! :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag brukar ta ett NATO och lägga ovanpå för att markera hålen, längden ska du som sagt anpassa så du får spännet där det känns bäst. Längden på "flärpen" kan du ju justera i slutet om du vill förutsatt att du kör enkelt läder
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Gjorde ett 19/16mm till min Rolex av 1 mm fårskinn ( mjukt, fett) dubbelt plus att jag la in ett lager till där banden är som bredast. Jag kommer välja ett styvare skinn nästa gång men rolexen är ganska lätt så det funkar bra och är väldigt skönt att bära. Försökte med samma skinn göra ett 22mm till min seiko, blev sladdrigt och inget vidare bra

image.jpg
 
Topp