• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

grym doldis på lauritz idag, iwc vintage aquatimer

poormans

Rolex
svårt att få en vettig prisbild på dem,
jag har sett den något äldre moedllen med bla röd och turkos/grön tavla gå för ca 40k och uppåt men de som finns på chrono24 ligger på 80k+

grym klocka oavsett
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lysmassa i visare påverkar inte mycket, bara att sätta i ny.


Ok, jag trodde det var en dealbreaker/rejält avdrag på priset i den prisklassen (kommer ihåg någon Rolex där det syntes på baksidan att de var relumade).

Jag håller mig ju till billigt mögel där sådant knappt påverkar priset... :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, jag trodde det var en dealbreaker/rejält avdrag på priset i den prisklassen (kommer ihåg någon Rolex där det syntes på baksidan att de var relumade).

Jag håller mig ju till billigt mögel där sådant knappt påverkar priset... :)

Finns de som är tillräckligt bra på att lägga ny lysmassa. Många av de finuren vi ser är fixade, det är iaf min teori. Är man uppe i de högre klassen använder man gammal återanvänd lysmassa. Radium om det så krävs.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns de som är tillräckligt bra på att lägga ny lysmassa. Många av de finuren vi ser är fixade, det är iaf min teori. Är man uppe i de högre klassen använder man gammal återanvänd lysmassa. Radium om det så krävs.


Intressant (eller obehagligt att veta att det troligtvis förekommer), har länge funderat om någon gjorde sådant. Tror du de köper upp billiga gamla ur för att skrapa radium/tritium materia från tavlor etc. (För att få en åldrad lume)?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ok, jag trodde det var en dealbreaker/rejält avdrag på priset i den prisklassen (kommer ihåg någon Rolex där det syntes på baksidan att de var relumade).

Jag håller mig ju till billigt mögel där sådant knappt påverkar priset... :)
Överlag så är inte ommålade visare en dealbreaker på vintage-rolex heller om resten är bra. Visare är snudd på förbrukningsvara och i värsta fall så går de som sagt att måla om. Tavla är alltid prio ett, sen case osv... Visare är lättbytt eller åtgärdade. Sällan man hittar perfekta klockor efter 40-50 år.
 
Topp