• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GS eller SEIKO "kl 12"? POLL

Vilken tavelgeneration föredrar du?

  • Gamla: SEIKO kl 12

    Röster: 88 46.6%
  • Nya: GS kl 12

    Röster: 93 49.2%
  • Spelar ingen roll

    Röster: 8 4.2%

  • Totala väljare
    189

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_2653.JPG

Nu reder vi ut detta en gång för alla! Inget "det beror på modell-tjafs", fatta ett beslut! :D
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Tycker GS loggan är mer estetiskt tilltalande än Seikologgan faktiskt. Tycker inte att de hör ihop på tavlan så gillar den nya bättre.

#yonsson&mollekommerslåihjälmig
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ska ärligt säga att jag vant mig rent estetiskt, men röstar ändå på alternativ 1, därför att jag tycker att det är lite "sellout" att droppa Seiko loggan för att man vill bli mer kommersiella utanför Japan. Man har ju på sätt och vis köpt en GS just för att den är ifrån Japan...
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Ska ärligt säga att jag vant mig rent estetiskt, men röstar ändå på alternativ 1, därför att jag tycker att det är lite "sellout" att droppa Seiko loggan för att man vill bli mer kommersiella utanför Japan. Man har ju på sätt och vis köpt en GS just för att den är ifrån Japan...
Precis, tycker att det avviker lite från att det är en exklusivare ”serie” som jag upplevt det tidigare. Och det är väl egentligen precis vad som har hänt, att det blivit ett eget varumärke på ett mer definierat sätt. Så för mig, SEIKO kl 12 :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Intressanta svar! Sell out tänker jag också, för att blida USA-marknaden. Jag tycker uppdateringen är snygg visuellt men eftersom jag vet bakgrunden tycker jag att det känns lite smutsigt. Folk har ju tjatat om detta i mer än 5 år så det känns ju logiskt ur det perspektivet.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Lite svårt detta.
Jag är i grund och botten förtjust i tavlor med så lite text som möjligt, men gillar ändå Seikologgan högst upp.
Kan bero på att jag inte gillar typsnittet på "Grand Seiko" och det hamnar inte i fokus på samma sätt om det är en del av all text som finns klockan 6.
 

Geparden

Audemars
Röstar gammalt då jag är konservativ och verkligen gillar det japanska stolta tänket "allt under samma tak"
Endast "Grand Seiko" kl 12 hade jag accepterat bättre som förändring.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ska ärligt säga att jag vant mig rent estetiskt, men röstar ändå på alternativ 1, därför att jag tycker att det är lite "sellout" att droppa Seiko loggan för att man vill bli mer kommersiella utanför Japan. Man har ju på sätt och vis köpt en GS just för att den är ifrån Japan...

Jag håller med om att beslutet är märkligt. Känns som att de inte riktigt kunde bestämma sig om de ville dölja namnet SEIKO eller inte.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Intressanta svar! Sell out tänker jag också, för att blida USA-marknaden. Jag tycker uppdateringen är snygg visuellt men eftersom jag vet bakgrunden tycker jag att det känns lite smutsigt. Folk har ju tjatat om detta i mer än 5 år så det känns ju logiskt ur det perspektivet.
Fast det är ju ett konstigt resonemang (även om jag är medveten om att mycket med klockintresset är baserat på det känslomässiga). Om du får en tavla som enligt dig är snyggare visuellt, varför klaga...? Le och se glad ut!:) Eller?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Röstade på gamla, dels för att jag (är partisk) tycker det är coolt då det flyger lite under radarn, samtidigt som de äldre tavlorna ofta har en mer välbalanserad layout. Men det beror faktiskt lite på modell :D Sen tycker jag att det makes more sense att bara ha GS där uppe, så jag är för både gamla och nya layouten, men det faller på gamla tror jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast det är ju ett konstigt resonemang (även om jag är medveten om att mycket med klockintresset är baserat på det känslomässiga). Om du får en tavla som enligt dig är snyggare visuellt, varför klaga...? Le och se glad ut!:) Eller?
Ja, men Rolexmaffian har gnällt på SEIKO on top och nu när SEIKO ändrat så fick ju maffian som de ville, det hatar jag. :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som Seikofantast tycker du (om jag förstått det rätt) att det blev en snyggare klocka...
Fast snyggt eller inte snyggt är bara halva grejen.

För att förklara lite hur jag tänker:
Sedan 2010 då GS gick globalt har diskussionerna på olika forum handlat om ifall GS är så bra som fanboysen säger eller inte. På de flesta forumen var det folk från USA (såklart) och andra skeptiker som hävdade att en SEIKO är alltid en SEIKO oavsett prisklass. Man vill alltså inte betala mer än några 100, kanske max 1000 USD för en SEIKO.

Ett nutida exempel på detta är "Federico" som håller på och videobloggar och skriver om det mesta som har att göra med klockor. För några veckor sedan postade han en Q&A video där han i princip sa:

Alla swiss made märken har historik, det har inte SEIKO. En SEIKO är alltid en SEIKO oavsett hur bra den är, därför kommer jag aldrig köpa en GS.
Med andra ord; han kan inte ett skit om SEIKO och en dyr SEIKO är bara en dyr SEIKO.

Det är denna typen av folk som tjatat om att SEIKO ska försvinna från tavlan eftersom SEIKO inte associeras med någrot bra. Denna åsikt har jag alltid motsatt mig.

Så ja, det blev snyggare men nu fick ju alla oinvigda som de ville, därför är beslutet "fel".
På helt nya modeller spelar det ju ingen roll men på modeller som funnits med båda tavlorna känns den äldre versionen bättre rent filosofiskt.

Jag har däremot pendlat lite i vad jag tycker gällande detta, när de annonserade förändringen tyckte jag det var kanon.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fast snyggt eller inte snyggt är bara halva grejen.

För att förklara lite hur jag tänker:
Sedan 2010 då GS gick globalt har diskussionerna på olika forum handlat om ifall GS är så bra som fanboysen säger eller inte. På de flesta forumen var det folk från USA (såklart) och andra skeptiker som hävdade att en SEIKO är alltid en SEIKO oavsett prisklass. Man vill alltså inte betala mer än några 100, kanske max 1000 USD för en SEIKO.

Ett nutida exempel på detta är "Federico" som håller på och videobloggar och skriver om det mesta som har att göra med klockor. För några veckor sedan postade han en Q&A video där han i princip sa:

Alla swiss made märken har historik, det har inte SEIKO. En SEIKO är alltid en SEIKO oavsett hur bra den är, därför kommer jag aldrig köpa en GS.
Med andra ord; han kan inte ett skit om SEIKO och en dyr SEIKO är bara en dyr SEIKO.

Det är denna typen av folk som tjatat om att SEIKO ska försvinna från tavlan eftersom SEIKO inte associeras med någrot bra. Denna åsikt har jag alltid motsatt mig.

Så ja, det blev snyggare men nu fick ju alla oinvigda som de ville, därför är beslutet "fel".
På helt nya modeller spelar det ju ingen roll men på modeller som funnits med båda tavlorna känns den äldre versionen bättre rent filosofiskt.

Jag har däremot pendlat lite i vad jag tycker gällande detta, när de annonserade förändringen tyckte jag det var kanon.
Jag förstår hur du resonerar, men det viktigaste måste väl ändå vara vad DU tycker är snyggt? Dvs det viktiga med en klocka kan ju ändå inte vara vad diverse oinsatta på ett forum (eller andra plattformar) som man aldrig kommer att träffa tycker, utan att man är nöjd med utseendet på den tidvisare man har på handleden.
Att Seiko ev. har lyssnat på dessa förändrar väl inte det viktigaste, att klockan för dig blev snyggare?
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Föregångaren upplever jag som mer balanserad men rösten faller ändå på GS, klockan är ju faktiskt ingen Seiko det är ju en Grand Seiko :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag förstår hur du resonerar, men det viktigaste måste väl ändå vara vad DU tycker är snyggt? Dvs det viktiga med en klocka kan ju ändå inte vara vad diverse oinsatta på ett forum (eller andra plattformar) som man aldrig kommer att träffa tycker, utan att man är nöjd med utseendet på den tidvisare man har på handleden.
Att Seiko ev. har lyssnat på dessa förändrar väl inte det viktigaste, att klockan för dig blev snyggare?
Estetik är inte allt. Får man reda på bakgrundshistorien till varför ett visst beslut fattats så kan man såklart ändra uppfattning.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Nya är tydligare och mer logiskt, dock är gs typsnittet och loggan fulare än den klassiska seikologgan. Jag får lite tribalvibb.

Hur som helst tycker jag att det hade varit mer najs att ha gs som ett tydligt undermärke istället för en total frikoppling som det verkar vara nu där man vill differentiera sig mot de lite smutsiga billiga seikosarna. Det blir som en diss mot det vanliga seikomärket. Dvs sell out.

Tl/Dr gamla, designa om gs loggan
 

Gasparo

Cartier
2-Faktor
För mig är det enkelt. De nya tavlorna är obalanserade och fula. De gamla är balanserade och snygga.

Mycket av attraktionen med GS är för mig att en oinsatt slänger ett öga på tavlan, ser SEIKO och tänker inte mer på det. Those who know, know...

Vill man köpa en klocka för att imponera på andra kan man köpa ett annat märke. Och med tanke på SEIKOS status i Japan så rear man ut sin själ lite grann när man skippar SEIKO-loggan.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Är det inte så att med GS på toppen av urtavlan så går Seiko verkligen tillbaka till sina rötter och att SEIKO på toppen bara var en mellanlandning? Först tyckte jag inte om den nya urtavlan men för mig har den vuxit. Jag tycker att det är absolut viktigast att det står japan made och inte swiss made i botten på urtavlan.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag förstår hur du resonerar, men det viktigaste måste väl ändå vara vad DU tycker är snyggt? Dvs det viktiga med en klocka kan ju ändå inte vara vad diverse oinsatta på ett forum (eller andra plattformar) som man aldrig kommer att träffa tycker, utan att man är nöjd med utseendet på den tidvisare man har på handleden.
Att Seiko ev. har lyssnat på dessa förändrar väl inte det viktigaste, att klockan för dig blev snyggare?
Du har rätt i att man skall vara tillfreds själv och inte bry sig så mycket om vad andra tycker. Men... nu har ju just Seiko visat att dom bryr sig om vad "andra" tycker. Loggan må vara en lite detalj i sammanhanget, jag hoppas bara att det inte blir ett märke där allt som släpps är ltd och ädelmetaller för att hålla höga priser. En del av charmen har ju varit att man kan köpa världens bästa kvartsur, eller en handgjord klocka i super finish, till priser som motsvarar mellansegmentet av "swiss made" klockor. Kanske kan man misstänka att det i framtiden (om det nu ska premium nischas) kommer att finnas en viss del som ändå förbehålls den Japanska marknaden, där dom gamla värderingarna styr. Jag tror tyvärr inte att dom man försökt locka genom att slopa Seiko loggan kommer att betala "Rolex pengar" även om Seiko loggan är borta. Framtiden får utvisa...
 
Tycker tavlorna som är helt rena klockan 6 lider av obalans. Ekar tomt. Då blir det ju typ en fråga om man föredrar quartz eller mekaniskt.

Får väl säga Seiko klockan 12.
 
Topp