• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gucci? Behöver lite hjälp med att avgöra äkthet.

Vanja

Basic
Hej! Helt ny i forumet. Har en klocka sedan många år. Den har dykt upp i dödsbo och jag undrar nu om den här ett ekonomiskt värde i tillägg till det rent känslomässiga.
Markeringar bak är stämplade/ristade. I urverket står swissmade och woo jewlery och nåt annat. Är d någon som kan hjälpa mej?

Bilagor

• Screenshot_20200610-112321_Facebook.jpg
    Screenshot_20200610-112321_Facebook.jpg
    161.8 KB · Visningar: 45
  • Screenshot_20200610-112224_Facebook.jpg
    Screenshot_20200610-112224_Facebook.jpg
    198.5 KB · Visningar: 48
  • Screenshot_20200610-112306_Facebook.jpg
    Screenshot_20200610-112306_Facebook.jpg
    167.7 KB · Visningar: 51
  • Screenshot_20200610-112234_Facebook.jpg
    Screenshot_20200610-112234_Facebook.jpg
    153.7 KB · Visningar: 47
  • Screenshot_20200610-112245_Facebook.jpg
    Screenshot_20200610-112245_Facebook.jpg
    105 KB · Visningar: 42
Hej! Helt ny i forumet. Har en klocka sedan många år. Den har dykt upp i dödsbo och jag undrar nu om den här ett ekonomiskt värde i tillägg till det rent känslomässiga.
Markeringar bak är stämplade/ristade. I urverket står swissmade och woo jewlery och nåt annat. Är d någon som kan hjälpa mej?
Skulle helt klart gissa på fake. Alla Gucciklockor håller inte så hög kvalitet men denna ser verkligen billig ut.

Ja, jag kan ju gissa också , men jag undrar om någon av er VET om det kan vara äkta. Var kan jag få information? Jag bor en bra bit från urmakare så det här var mitt första försök :) den är riktigt tung så förfalskaren har gjort gott jobb där i alla fall. Jag har ägt flera billiga klockor men denna väger avgjort mer. Ingen som vet om de producerat en sådan här modell?

Håller med föregående talare... jag är långt ifrån expert på Gucci men jag hade utgått från att den inte var äkta

Ja, jag kan ju gissa också , men jag undrar om någon av er VET om det kan vara äkta. Var kan jag få information? Jag bor en bra bit från urmakare så det här var mitt första försök :) den är riktigt tung så förfalskaren har gjort gott jobb där i alla fall. Jag har ägt flera billiga klockor men denna väger avgjort mer. Ingen som vet om de producerat en sådan här modell?
Hej Vanja,
Jag tror tyvärr inte heller att den är riktig. Dålig finish tillsammans med billiga urverket talar inte för det. Sedan försökte jag snabbt leta efter liknande klocka men kunde inte hitta någon. Svårt att bestämt hävda falsk när man inte hittar några referensobjekt att jämföra med. Titta sedan på andra kvartsurverk (batteri-urverk) eller boettlock från Gucci och inget liknar detta. Att klockan sedan är tung har inget med kvalité att göra.
Gucci har aldrig varit någon stor tillverkare av kvalitetsur utan mest sålt sk modeur. Min fru har en sådan faktiskt, men den har betydligt bättre finish än denna.
Nej, allt talar för att klockan är falsk tyvärr.

ja det står eta på batteriet, men det står på ett annat ställe också tycker jag. Ja det om absolut vara no 0 jewels.

Bilagor

• 20200610_143614.jpg
    20200610_143614.jpg
    304.2 KB · Visningar: 41
  • 20200610_141839.jpg
    20200610_141839.jpg
    358.9 KB · Visningar: 39
Det står väl ändå NO 0 jewels?
Alltså, den enklaste formen av quartzverk.
Precis, jag höll just på att skriva samma sak.

Att det står ETA på batteriet är säkert för att det kommer från tillverkaren av urverk ETA. Det står även på urverket ser jag. Tydligen så har ETA (känd schweizisk urverkstillverkare) även tillverkning i Kina av billigare urverk avsedd för den asiatiska marknaden. Dessa kostar från 1 dollar urverket ink batteri.
Källa: https://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=1701&rid=2

Jag har en människa som vill köpa för 400kr. Då ska jag nog slå till och sälja för det jag som trodde jag hade stora värden i lådan

Jag har en människa som vill köpa för 400kr. Då ska jag nog slå till och sälja för det jag som trodde jag hade stora värden i lådan
Kostade förmodligen under hundralappen ny i Thailand eller var den nu är införskaffad..
Dels förbjudet att handla med kopior samt att du känner inte att du kommer lura "människan"? En sådan klocka bör skrotas om du frågar oss klocknördar. Men behålla den för de känslomässiga värdet du påpekade i inledningen?

Javisst kan DU gissa om den är äkta eller inte, tyvärr tyder din inlägg på att du har väldigt lite kunskap om kvalitet och klockor. Så varsågod för hjälpen från nordens kunskapsbank för armbandsur.

ja det är klart, tänkte inte så långt :/ den har väl gett mej ett känslomässigt band eftesom jag flyttat på den hit och dit i alla evigheter och trott det varit det stoooooora arvet :D Jag har ju naturligtvis skrivit att jag inte vet om den är äkta i annonsen och jag kommer naturligtvis skriva att enligt undersökningar så är den oäkta. Och det är inte i sverige jag säljer den. Där jag säljer den är kopior tillåtet för privat bruk :) tack för hjälpen.

Javisst kan DU gissa om den är äkta eller inte, tyvärr tyder din inlägg på att du har väldigt lite kunskap om kvalitet och klockor. Så varsågod för hjälpen från nordens kunskapsbank för armbandsur.
Jag har inte en jävla aning om klockor och därför frågar jag. Och jag vill heller inte lära mej om klockor om det betyder att jag måste vara på såna höga hästar? Om du skulle fråga mej om sjukvårdsrelaterade saker så får du ett vänligare svar tänker jag. Tack för hjälpen. Har för övrigt fler klockor från min pappa som samlade klockor men jag ska verkligen inte fråga här :)

Jag har inte en jävla aning om klockor och därför frågar jag. Och jag vill heller inte lära mej om klockor om det betyder att jag måste vara på såna höga hästar? Om du skulle fråga mej om sjukvårdsrelaterade saker så får du ett vänligare svar tänker jag. Tack för hjälpen. Har för övrigt fler klockor från min pappa som samlade klockor men jag ska verkligen inte fråga här :)
Du fick ett svar i samma ton som det du skrev om du inte noterade det.

Om vi drar detta ett steg längre så finns det tusentals olika klockmodeller och det blir fler för varje dag. Hur någon då ska kunna ge dig ett 100% svar är lite oklart för Gucci kan ha tillverkat en kort serie lokalt i Mexico för att kringgå de tuffa importtullarna på 90-talet... Du ser hur snabbt det blir omöjligt att svara med 100% säkerhet? Det man då kan förlita sig på är de gissningar folk med erfarenhet gör. Samma sak med de flesta äldre ting, typ som på antikrundan.

Tillbaka
Topp