• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gud vad klockor är tråkiga!

Ronnie

Silver
Har spatserat runt på Fredmans, Nymans, Bergström, Krons och NK och klockorna är så trista! De ser ut som ingenting av nåt som helst värde.
Låt mig balansera upp tyckandet en liten aning bara:

Klockor som fick mitt hjärta att bulta snabbare
-En GMT Master Pepsi av nåt slag. (Krons?) Ooooh!
-Den enklaste Bregueten utan datum (Berggren) Ack! Suck! Mitt hierta!

Klockor som helt klart ser ut som någonting substansiellt utan att kännas som stor konst
-Rolex Milgauss, den vita. Snygg! (Berggren?)
-Bulgari Octo i rödguld (NK). Mums!
-En beige eller brun Victorinox Inox med armband i samma färg (Krons) ser substansiell ut och ren design.
-Rolex Oyster Perpetual med blå 3-6-9-tavla (36mm? 39?) (Berggren)
Diverse worldtimers med kart-tavla. Roliga!

Honourable mentions
- Piaget Altiplano, Duo nånting va? Den med en skum halv(?) tavla vid kl 10? (NK)
- Piaget Polo S (den med blå tavla såklart) (NK)
- Omega Aqua Terra Kvarts. En vit lite mindre modell 39? 36? (Krons)
-Sån där jätte-IWC annual calendar. (NK)

Överraskande sömnpiller, som man lätt dreglar över online innan man möter dem IRL:
Alla Patek i Nymans skyltfönster
Alla Lange(!) hos Berggrens
Frank Muller (Fredmans)
Panerai (här och där)
Vacheron Constantin

Och.. diverse osorterade tankar
-Vad liten smurfen är!
-En blå Pelagos är tooligare än väntat. Så mattborstad!
-Cartier Tank Kvarts med länk är rätt snygg.
-Jaegers nya blå tavlor på ultrathinnarna är vansinnigt härligt blå, men de är inte jättesnygga. De flesta JLC ser ut som ingenting speciellt.
-Royal Oakarna på Berggren ser ut som tråk. Hade gärna sett en i bara stål dock. Offshore lite roligare.
-varför såg jag inte en enda Explorer I eller svart submariner i någon av butikerna? Jubelikoniska ju...
-IWC tråk
-(Tag) Heuer tråk
-Omega tråk (men inte en enda klassisk speedmaster framme i nån enda butik heller faktiskt! Skandalöst! :) Enkla Aqua Terror okej dock!
-Hade velat se: nya Air King. Blå Bulgari Octo. Breguet Type XX. Radiomir med Wire Lugs.

Blir ni lika desillusionerade och gnälliga när ni går ut på klockspaning?

Senast ändrad:
Lite varmlänkning av foton på nämnda klockor då:

rolex-gmt-masterii-whitegold-pepsi-116719blro-k-jpg.jpg

image61746.jpg

4.jpg

VBV00961-1.png

inox%20green.1.JPG

op_today-jpg.11656

Replica-Jaeger-LeCoultre-Geophysic-Universal-Time-Steel-And-Rose-Gold.jpg

g0a33112-front-wb_new_1_688x688.jpg

67818-v8.jpg

f152fa7663696124847b4e01930b8ea2.jpg

iwc_portugieser_annual_calendar_IW503501_8.jpg

P.S.
Tudor ser ut som ingenting (viss respekt för Pelagos dock)
Bucherer är tråkiga med nåt tveksamt undantag
Breitling ser ut som ingenting (en blå Superocean Heritage är dock inte fel. Såg ingen idag). Okej.. Aero.. vad heter den.. Aero...kvartsklockan ser okej ut. Iallafall med vit tavla.

Problemt är ju att man inte kan bedöma klockan innan man har köpt den. Ibland blir det ingen gnista oavsett hur läcker den ser ut i det finaste butiksljuset.
Flippa ska man, tyvärr.

Du har nog uppnåt nån sorts nirvana med dina klockor...vilket ju är underbart!

Fortsätt vara nöjd:)

Kände tvärtom med vitgulds pepsin. Har trott jag var tvungen att ha en fram till polarn köpte en och jag klämde och kände en hel eftermiddag. Kände inte att det ryckte någonstans :(

P.S.
Tudor ser ut som ingenting (viss respekt för Pelagos dock)
Bucherer är tråkiga med nåt tveksamt undantag
Breitling ser ut som ingenting (en blå Superocean Heritage är dock inte fel. Såg ingen idag). Okej.. Aero.. vad heter den.. Aero...kvartsklockan ser okej ut. Iallafall med vit tavla.
Aerospace tror jag du menar Ronnie.
Håller med om att mycket nya Tudors är tråk men att Pelagos sticker ut - och den här:
20170513_120248.jpg

Blev kär nästan direkt.

Kass butiksljus dödar de flesta klockor.
Håller fullständigt med. Det sterila och ultrastarka ljuset som finns i de flesta butiker dräper allt vad detaljer och taveldjup heter. Material ser billiga och blingiga ut.

Fattar att det är en direkt omöjlighet i Sverige där det är mörkt 70% av tiden men en butik som bygger kring att få in så mycket dagsljus hade gynnats. Fattar också att riskerna med stora fönster till en butik fylld med svindyra ur är en smula vågat.

Jag gillar ändå spotlights i alla former, som de brukar använda i skyltfönstren och i displayer, och som jag uteslutande använder mig av i min lägenhet.
Ljus är annars det viktigaste för att få prylar -inredning m.m. att se vackra ut, men en klocka tycker jag kanske ändå ska kunna mer eller mindre stå på egna ben i alla ljus. Jag har exempelvis ett fickur som ser ut som en relativt värdefull och vacker grunka i alla typer av ljus.

För övrigt tycker jag att alla i nämnda butiker uppvisade ur av följande märken också såg ut som relativt ointressanta, billiga leksaker:
Blancpain, Ulysse Nardin, Sjöö Sandström, Hublot, Chopard, Longines.

Villereten nedan hade dock nånting, och jag har nån eller ett par Chopard Mille Migliafavoriter som inte syntes till på stan igår.

blancpain-villeret-40-hand-wound-power-reserve-6606-1127-55b-10265-1.jpg

Senast ändrad:
Kan inte sätta pekfingret på varför, men jag gillar det här inlägget av nån anledning. Förmodligen för att det inte liknar något annat...

Kommande klassiker, om det finns några, kommer i skymundan. Det kommersiella formspråket som har sin topp nu, lyfter fram det som är attraktivt för stunden men som man tröttnar på i längden. T ex kommer en matt länk inte fram bland allt det blanka trots att den håller i längden.

Fick lite känslan av att det talas till intellektet mer än till ögat i de flesta butiker. Klockorna ser ut som hämtade från närmaste Ur & Penn, men man VET att materialen på dem gör dem värdefulla (läs: dyra). Kanske har jag bara ovanligt minimalistisk smak, även om exempelvis Pepsin tyder på att jag inte är 100% bakåtsträvande Bauhausian. De stordiametriga superminimalistiska klockorna som Piagets, JLCs och Vacherons enklaste tycker jag också är på tok för rena. För mycket tomhet i tavlorna.

Som sagt, det känns chockerande att man inte fick se en enda Moon Watch, som ju är en smakfullt formgiven klocka. Kanske för att den är svartvit och i simpelt stål?
Samma sak med Explorer I. Inte ett exemplar någonstans. Svartvit och i stål.

Tyvärr hann jag inte in på Franks ur eller Rob Engström. Franks har Zenith och Montblanc, som ofta kommer rätt nära att träffa rätt tycker jag. Kanske har de kvar Union Glashütte också, även om de inte annonserar om dem på hemsidan. De beklagade sig över att Union, som jag ofta uppskattar designen hos, inte sålde så bra när jag var inne där senast för nåt år sen.

Oj, oj, oj... Gå inte på klockspaning när det är fullmåne :stop:. Med tanke på hur många modeller du saknade att få se, och hur risiga dom du faktiskt såg gav intryck av att vara tror jag du har drabbats av depression i avsaknad på en riktig vår. Bit ihop, håll ut, och sänk dina förväntningar ;)

Gissar också att ljussättningen kan spela ett spratt.
Jag har tidigare tyckt att Longines nya klockor ser billiga/plastiga ut i butiker, men nu när jag väl köpt en och har den hemma så är känslan helt annorlunda! :)

Här sänks inga förväntningar! Det finns ju otroligt fina klockor, även om de är svårjagade. :)
Att jag saknar solen är däremot givet.
Lisa: Longines kommer ofta rätt nära att träffa rätt ändå tycker jag, men förstör alltid tavlorna med datumfönster och såna hyss.
Jag blir ofta lite avundsjuk på dammodeller annars. De har inte sällan enklare och smakfullare urtavlor än herrditona.

Håller inte med dig om varken Panerai, Blancpain eller SS... Grymt snygga o härliga klockor som ögat gottar sig i

Iofs ohyggligt märkligt att man inte såg till en enda klassisk Fifty Fathoms. Den MÅSTE ju helt enkelt vara snygg!
Återigen en svartvit urtavla och stålboett. Har butikerna något emot den kombon? o_O

På vissa sätt ett intressant inlägg, men med tanke på det enkla faktum att allt bygger på en enskild persons subjektiva upplevelse och preferenser säger det mig inte direkt mycket..

Vad gäller avsaknaden av Rolex Sub, BP Fifty Fathoms etc. i skyltfönstren torde det helt enkelt bero på att de alltid är uppbokade innan de ens nått butiken..

På vissa sätt ett intressant inlägg, men med tanke på det enkla faktum att allt bygger på en enskild persons subjektiva upplevelse och preferenser säger det mig inte direkt mycket..

Vad gäller avsaknaden av Rolex Sub, BP Fifty Fathoms etc. i skyltfönstren torde det helt enkelt bero på att de alltid är uppbokade innan de ens nått butiken..

Precis, eftersom svart och stål tilltalar den stora marknaden.

Det är just därför som det här inlägget är så intressant. De som köper klockor objektivt tar in andras åsikter i sin beslutsprocess. Ett subjektivt val utgår mer från individen och håller marknadens påverkan borta. Det känns mer tragiskt om våra köpbeslut är så beroende av vad andra tycker. Vår personlighet tunnas ut i en sådan process, om jag nu får bli lite djup. Vi blir en liten del av vad andra tycker på bekostnad av att vår egna personlighet blir svagare.

Tillbaka
Topp