• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guide för nybörjare: att identifiera fake-klockor, oavsett märke.

Strindberg

Patek
2-Faktor
Den här guiden vänder sig till dig som har fått, hittat eller ärvt en exklusiv klocka, men misstänker att den är fejk.
Kan även appliceras på klockor dina "polare" (eller folk du följer i sociala medier) visar upp.

Första steget:
Har du ärvt eller fått klockan och den som lämnat över den inte uttryckligen sagt att den är äkta så är den förmodligen fejk.
Om din "polare" visar en suddig bild så är den med största sannolikhet fejk.
Om du har klockan, vet att den är fejk och vill kolla om den kan lura klockexperter så kan den inte det.

Andra steget:
Börja med att inspektera klockan. Vad kan den heta? Alla klockor har inget direkt namn, men alla (i alla fall av premiummärkena) har ett modellnummer, en referens. Den kan vara kort eller lång.
Hittar du ett nummer, googla märke+detta. Ser träffarna ungefär ut som din klocka? Då kan den vara äkta. Hittar du inget nummer, prova googla det som står på tavlan. Verkar det stämma?
Om du inte hittar någon annan klocka som är likadan beror det inte på att du hittat den enda i sitt slag i hela världen, utan på att den är fejk.


Tredje steget:
Slå in klockans "namn" i sökfältet på sidan chrono24.com . Då får du en hint om värdet.
Dags för eget tänkande.
Om vi ponerar att det är en klocka du fått av svärfar, som i korrekt utförande kostar 50.000 kr. Är svärfar en sådan som rutinmässigt ger bort saker i den prisklassen utan att berätta närmare vad det är?
I så fall, grattis, annars fejk.
Har du ärvt en klocka i 20.000-klassen efter morfar? Var morfar en person som skulle tänkas ha en sådan klocka? Nämnde han någon gång vilken rolig klocka han hade?
Annars är det fejk.
Sista tecknet: har du fått/ärvt flera stycken "märkesklockor"? Ett par-tre Rolex och en Bretiling? Då ska den tidigare ägaren vara mycket, mycket klockintresserad eller rejält tät.
Annars, fejk.

Enda undantaget från detta (ja, enda), är klockor som inte var så dyra nya, men som har stuckit i väg på senare år i samlarkretsar. Detta gäller obskyra märken. Premiummärken var inte "billiga" förr heller.

Gäller det en klocka på bild? Kan den personen tänkas lägga ut den summan på en klocka?
Är svaret nej, fejk.
Kan personen ta knivskarpa bilder när den är berusad fem på morgonen, men inte ta en skarp bild på en klocka?
Fejk.

Är klockan upphittad? Då blir det svårt att praktisera ovanstående steg. Lämna in den på polisens hittegodsavdelning. Antingen får du hittelön och gör någon väldigt glad (om den är äkta), eller så får du klockan.
Citat från polisen.se:
När upphittaren blir ägare
Upphittaren blir ägare till hittegodset om ägaren inte blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes till polisen, eller om ägaren inte hämtar hittegodset inom en månad från det att ägaren meddelats.

Efter detta, om du fortfarande tror att den är äkta, fortsätt enligt nedan.
Sedan kan du antingen slänga klockan (om den är fejk) eller njuta av din nya klocka.
Väljer du i stället att sälja den så har du papper på att du är rättmätig ägare.

Sista steget, om du inte själv kommit fram till svaret:
Posta i "äkta-tråden".
https://klocksnack.se/threads/den-lilla-är-denna-äkta-tråden.39215/
KS-expertisen är jävligt duktig. Om de hävdar fejk behöver du i de flesta fall inte fråga varför. De allra flesta fejkklockorna avviker mycket från originalet. Proportioner, materialval och finish. Relativt ofta är det en "kopia" på modeller som inte ens existerar.

Disclaimer:
Du kan alltid lämna in en klocka hos en auktoriserad återförsäljare för märket. De kan verifiera äktheten med i stort sett hundraprocentig säkerhet, möjligtvis undantaget enskilda delar på svåra vintageur.
Om du tror att klockan nog kan vara äkta, gör det.

Till sist, om det är en kopia, däng en hammare i den och släng. Kopiebranchen är en smutsig branch, olaglig i de flesta länder och därför helt oreglerad.
Ingen värd att imponera på blir imponerad av en kopia.
Gillar du formspråket hos någon exklusiv klocka så finns det massor med tillverkare som gör liknande modeller. Dessa har dessutom i de flesta fall bra kvalitet, du får garantier och stöder inte kriminell verksamhet.
Fråga gärna här, starta en tråd av typen "Jag gillar hur en Rolex Submariner ser ut, men den är långt, långt från min budget". Jag lovar att du kommer att få bra svar.

Tack för läsningen!
/Strindberg
 
Senast ändrad:

Joakim C

Cartier
Inlägget av Strindberg passar särdeles bra för just 90-talister som vuxit upp med ena armen i 90 gradersvinkel och konstant blir lurade, samt tror att är det som är för bra för att vara sant, kanske är det... På 70 och 80-talen när jag växte upp var det andra saker unga människor blev lurade och bedragna på. Det kunde vara mopeder, undermåliga begagnade jaktvapen, dåligt hembränt. Inte fan var jag eller andra ynglingar speciellt kloka i yngre dagar och alla behöver lärotid samt erfarenhet. Idag finns ju alla möjligheter att inte bli lurad och kan vi äldre hjälpa till så glädjer det mig mycket.
Nu är inlägget om ärvda eller gåvour, men ett bra tips när det gäller kopior till salu: Om säljaren vill stressa fram ett köp, dra er ur omedelbart, det är ett bombsäkert tecken på ett bedrägeriförsök.

Tack Strindberg för ett fint inlägg och ha en bra helg alla likasinnade :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det är lika stor chans att man snubblar över en guldtacka som det är att få en lyxklocka i gåva utan att veta om det. Ingen lägger tiotusentals kronor på någonting och glömmer bort eller ger bort det. Men det är klart att just du har ett gjort ett fynd i byrålådan..
 

Torulf

Cartier
Bra tråd!

Om @Strindberg eller någon annan besitter mycket kunskap skulle det uppskattas en liten mer avancerad guide för hur man upptäcker om äkta klockor är korrekta.
  • Jag är själv mycket intresserad av vintage och ser i trådar att folk säger att t.e.x. tavlan är ommålad, i de flesta fall har jag svårt att se vad som tyder på detta.
  • Vissa ser direkt att klockor blivit relumade, vad är tecken på det?
  • Tecken på att visare är bytta om än till "korrekta" visare?
  • Hur bedömer man lättast om en klocka blivit polerad flertalet gånger? En sönderpolering ser man tydligt, men 3-4 gånger?
  • Kan man som lekman titta efter vissa tecken på ett urverk och från bara en okulär besiktning ge en någorlunda uppfattning om skick på verket?
  • osvosv
En tråd för oss som är intresserade av klockor och har bra baskunskap, men som saknar den långa erfarenhet som kommer med tiden.
 

TCB

Cartier
Bra sammanfattning. Hoppas att detta dyker upp på google, hade sparat många människor mycket tid.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Bra tråd!

Om @Strindberg eller någon annan besitter mycket kunskap skulle det uppskattas en liten mer avancerad guide för hur man upptäcker om äkta klockor är korrekta.
  • Jag är själv mycket intresserad av vintage och ser i trådar att folk säger att t.e.x. tavlan är ommålad, i de flesta fall har jag svårt att se vad som tyder på detta.
  • Vissa ser direkt att klockor blivit relumade, vad är tecken på det?
  • Tecken på att visare är bytta om än till "korrekta" visare?
  • Hur bedömer man lättast om en klocka blivit polerad flertalet gånger? En sönderpolering ser man tydligt, men 3-4 gånger?
  • Kan man som lekman titta efter vissa tecken på ett urverk och från bara en okulär besiktning ge en någorlunda uppfattning om skick på verket?
  • osvosv
En tråd för oss som är intresserade av klockor och har bra baskunskap, men som saknar den långa erfarenhet som kommer med tiden.
Problemet med det mesta där är ju just att det inte alltid finns genvägar. Vissa saker kan man läsa sig till men de som besitter mer ingående kunskap gör det oftast för att de hållit på länge och sett många många klockor passera framför dem och därför kan tala utifrån erfarenhet. Tyvärr kan det inte alltid överföras i enkel kortfattad skriftform för konsumtion, viss kunskap kan bara komma från praktisk erfarenhet.
 

Torulf

Cartier
Problemet med det mesta där är ju just att det inte alltid finns genvägar. Vissa saker kan man läsa sig till men de som besitter mer ingående kunskap gör det oftast för att de hållit på länge och sett många många klockor passera framför dem och därför kan tala utifrån erfarenhet. Tyvärr kan det inte alltid överföras i enkel kortfattad skriftform för konsumtion, viss kunskap kan bara komma från praktisk erfarenhet.

Absolut det förstår jag helt, men det finns säkerligen vissa saker som man tittar efter först, dom första enkla stegen i analysprocessen som kan hjälpa i de enklare/tydligare fallen.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Absolut det förstår jag helt, men det finns säkerligen vissa saker som man tittar efter först, dom första enkla stegen i analysprocessen som kan hjälpa i de enklare/tydligare fallen.
Fast din frågeställning är ju inte relevant för fakeklockor.
Kompetens gällande huruvida något är polerat, original vs servicedelar osv finns i mängder i vintagetråden
 

injection

Omega
Mycket Bra skrivet!


Offtopic:
Sen blir det allt vanligare här i Malmö att folk glider runt med fake klocka och fake parajumper jacka. Spyr varje gång..
parajumpers-doris-strl-l-dam-jacka-44-46-l-damklader-damskor-jonkoping-salj-6066111.jpg

Cheap-Fake-Breitling-Watches.jpg

Malmös statussymboler..
Offtopic! Förlåt :banghead:
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Bra skrivet. Behövs mer än någonsin nu, framförallt för köpare som vill förvärva ett trevligt ur. Finns många scammers som försöker sälja kopior som äkta.

Mina bidrag.

  • Kolla serienummer på klockan. Dyker det upp träffar som indikerar att det kan vara fake på google avstår du köp.
  • Ta skarpt upplösta bilder och jämför med referensbilder på en äkta. Du behöver kunna zooma in på detaljer som inte ögat kan se för att kunna avgöra.
  • Kolla polering av metall, visare, datumruta, urtavla. Matchar exempelvis inte lystern i guldet eller borstningen av stålet den äkta är det med 100% sannolikhet fake.
  • Text i urtavlor är också bra att kontrollera. Avviker de från en äkta är det i princip 100% också fake. Här rör det sig oftast om font eller bokstavsplacering som kan ha minimala avvikelser.
  • Posta hogupplösta bilder här på KS samt på internationella sidor. Det finns vissa som är oerhört duktiga på detta och kan spotta även när det är minimala skillnader. Utan avsikt att trampa någon på tårna hade jag rekommenderat internationella sidor med många användare primärt då kompetensen är bredare och högre. Det mesta som postas här i KS tråd är väldigt uppenbara fakes vad jag sett.
  • Undvik att köpa moderna ur som saknar certifikat, vid köp se till att serienumret på klockan matchar det på certifikatet. Detta är relativt svårt att fejka då kineserna inte säljer för att deras köpare ska kunna tjäna pengar och scamma folk. Se självklart även till att certifikatet och boxen du köper ser ut som de bilder du kan hitta på äkta. Här kan det ofta vara stora skillnader och lätt att se. En klocka som säljs med fakebox och fakecert är garanterat inte äkta heller oavsett hur bra den ser ut.
  • Lämna in klockan till någon som kan verifiera.


Jag har lurkat på forumet många år och minns en gammal tråd när en person lurade väldigt många på KS att klockan var äkta så det tåls att vara på sin vakt även fast allt ser bra ut för dig när du inspekterar. Tycker de stegen ovan jag lagt in är värda att nämna för att köpare inte ska bli lurade av äckliga scammers.

Tycker nästan att vi skulle behöva en stickad tråd här där vi samlar ihop vissa av dessa steg och skriver ut det? Jag anser det högst relevant att vara beväpnad med kunskap om detta, speciellt när man ska förvärva dessa ur så man inte blir lurad på en stor summa pengar.
 

pontusmedpp

Omega
2-Faktor
Mycket bra skrivet, fick även stort hjälp här på forumet nyligen för identifiering, insåg att jag kunde hittat denna tråd innan med vilket hade hjälpt 👌
 
Topp