• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guide inför ditt klockköp

JayJay

Rolex
Jag vet att guiden är långt ifrån komplett. Kom också på att den innehåller ett par fel. Vanligaste komplikationen är naturligtvis sekundvisare (även om jag för egen del inte betraktar den som en sådan). Anledningen till att flytta kronan från klockan 9 är nog den samma som till varför man använder kronskydd. D v s skydda kronan från stötar.

Mvh
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jättebra initiativ! Saknar ett kapitel om service. Detta kommer hjälpa många newbisar att ha en bra utgångspunkt inför deras första köp.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag menar då ett eget kapitel om service. Skulle vara mer överskådligt tycker jag.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilket rigoröst arbete du lagt ner, tack för en bra guide som säkert kommer vara många till hjälp.
 
V

Viggen

Guest
Tackar! Det var på tiden att någon gjorde detta. Mycket bra initiativ och väl skrivet. :)
 

JayJay

Rolex
Hej.

Tack för svaren. Kul att det iaf är några som upskattattar den. Jag skrev den i tisdags när jag hade en timme över på jobbet, mest som en kul grej. Tyckte dock den blev hyffsad så efter ett par dagars funderande så tänkte jag att jag lika gärna kan posta den som att bara ha den liggandes i min dator.
Tänker dock att guiden rimligtvis har förbättringspotential. Det har ju redan kommit ett förslag om att det borde skrivas mer om service. Om fler bidrar med "kapitel"/stycken, genom att antingen skriva dem själv eller föreslå för mig vad de ska innehålla så kanske man kan posta den igen på nytt som en stängd och klistrad tråd? Dock krävs det väl som sagt en hel del genomarbetning. Jag vet inte om behovet finns men om fler tycker att det är en bra idé så kanske vi kan ge det ett försök iaf?

Mvh
 
C

China

Guest
Trevligt initiativ, men samtidigt så känns mycket som väldigt grova generaliseringar. Med detta sagt så är det inte menat som någon sågning av din insats. Jag skulle gärna se att KS hade en köpguide som täcker det mesta, och det finns många på forumet som kan bidra med kunskap och olika erfarenheter.

Kanske är en väg att beta av olika punkter genom diskussion, och låta någon av moderatorerna hålla i projektet och göra en sammanställning?
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Guide inför ditt klockköp

China skrev:
Trevligt initiativ, men samtidigt så känns mycket som väldigt grova generaliseringar. Med detta sagt så är det inte menat som någon sågning av din insats. Jag skulle gärna se att KS hade en köpguide som täcker det mesta, och det finns många på forumet som kan bidra med kunskap och olika erfarenheter.

Kanske är en väg att beta av olika punkter genom diskussion, och låta någon av moderatorerna hålla i projektet och göra en sammanställning?

Efter att ha gått från extrem nybörjare till entusiast på ett halvår anser jag att man från början behöver de grova och enkla generaliseringarna för att kunna bilda sig en uppfattning... För invecklat direkt fyller ingen funktion när man är helt grön! :)
 
C

China

Guest
Re: Sv: Guide inför ditt klockköp

Camo00 skrev:
China skrev:
Trevligt initiativ, men samtidigt så känns mycket som väldigt grova generaliseringar. Med detta sagt så är det inte menat som någon sågning av din insats. Jag skulle gärna se att KS hade en köpguide som täcker det mesta, och det finns många på forumet som kan bidra med kunskap och olika erfarenheter.

Kanske är en väg att beta av olika punkter genom diskussion, och låta någon av moderatorerna hålla i projektet och göra en sammanställning?

Efter att ha gått från extrem nybörjare till entusiast på ett halvår anser jag att man från början behöver de grova och enkla generaliseringarna för att kunna bilda sig en uppfattning... För invecklat direkt fyller ingen funktion när man är helt grön! :)

Jo, det kan ligga något i det. Men samtidigt så kan generaliseringar bli fel om man har specifika krav, allt stål i boetter och armband är t.ex. inte lämpligt för en allergiker, och jag har nog en hel del att invända mot att en quartz i alla lägen har en bättre tidshållning än ett mekaniskt verk, för att ta några exempel. Sedan är det en viss skillnad på en köpguide för enklare och mer exklusiva klockor.

Å andra sidan så kanske jag är en extrem pedant när det gäller vissa ämnen, så jag kanske inte ska yttra mig. ;)

Men hur som helst, en köpguide är en väldigt bra idé som många skulle ha nytta av.
 
C

Crowolf

Guest
Mycket bra initiativ! Håller med camo.
Det är så lätt att missa hur det funkar för en nybörjare i klocksvängen, innan man läst på och diskuterat med folk som här på KS. Visste inte ett skit för ett par år sen och nu bara suger jag i mig kunskap från alla håll och kanter.

Bra jobbat!

/pope


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

JayJay

Rolex
Josef B skrev:
Bra initiativ! Bra jobbat! Bj bj bj

Bör vara i "Recensioner & Köpguider" och gärna klistrad! :)

Tack alla för positiv feedback. Josef B har naturligtvis rätt ang flytt. Kan någon vänligt sinnad admin ombesörja detta eller ska jag själv posta den på nytt i för därför avsedd forumdel?
 
Topp