• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guld gmt/sub i vardagen?

RobVintage

Panerai
God morgon!
Jag har under en längre tid funderat på att skaffa en gmt eller sub i guld (116718/116618) och ha som enda klocka ev någon mer men tanken är att helguldaren ska vara den som används men jag är lite orolig att den ska kännas vräkig iom att allt är guld och därför bli oanvänd jag hade en 16718 på läder tidigare och den var ganska diskret pga läderbandet.
Det skulle vara trevligt att få lite reflektioner från er dom kör med helguldare nästintill dagligen hur ni upplever det?

Ha en bra dag!
Häls Rob
 

watchdreamer

Panerai
Helguld är alltid rätt :) Jag har själv en 16618 som jag rycker är fantastisk! Precis som du säger skulle jag ha svårt att använda den varje dag, därför varierar jag den med några andra klockor.
image.jpeg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Om du är tveksam är det fel klocka att köpa; då kommer du bara att gå och tvivla hela tiden istället. En helguldsklocka är en väldigt tydlig pjäs, en från Rolex ännu mer och en köttig sportmodell i synnerhet - jag hade varit försiktig med att ha det som enda klocka (eftersom jag hade känt mig utklädd en stor del av tiden).

Om man inte har tydliga hävdelsebehov, en aura som är väldigt glassig/glammig/eurotrash/det-går-bra-nu eller är yrkes-/gängkriminell (eller har ambition att se ut som det - det är ju inte helt ovanligt...) är det svårt att inte få det till att klockan är ute och promenerar med dig istället för vice versa...
 

månljus

Panerai
Jag kan stundtals bli väldigt sugen på att köra helguld längre fram. Jag tycker inte att det känns för vräkigt eller så bryr jag mig inte helt enkelt inte. Det jag däremot har funderat på är hur mycket det sliter på en klocka i guld när den används varje dag/ofta. Någon som har någon tanke om det?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Jag kan stundtals bli väldigt sugen på att köra helguld längre fram. Jag tycker inte att det känns för vräkigt eller så bryr jag mig inte helt enkelt inte. Det jag däremot har funderat på är hur mycket det sliter på en klocka i guld när den används varje dag/ofta. Någon som har någon tanke om det?
Absolut slits det en del på en gulddinka om man använder den dagligen.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Helguld är aldrig fel och det är snarare fel på självkänslan om man känner sig utklädd. Negativa är att guldet slits lite lättare och att i vissa yrkessituationer kan det vara negativt. Som klocka sett slår alltid guld stål på fingrarna (om man inte fegar och kör vitt).
 

Rotkiv

Omega
2-Faktor
Bara köra! Alla väldigersifierade portföljer (klocklådor) bör ha 25% ädelmetall...
 

jabla

Sarlacc
Såg en blå 16613 när jag var på bolaget idag så den funkar uppenbarligen alldeles utmärkt till vardagsbestyr. ;)
 

Snårtas

Rolex
Samma tanke har slagit mig @RobVintage. Alltså att eventuellt växla upp från min 16618 till en 6-siffrig och köra OWG mer eller mindre. Snart OWG med min 16618 så får se om tanken kvarstår efter par veckor.
Ha mig i åtanke när du ska sälja! Å andra sidan så är de sexsiffriga så oerhört mycket bättre i länken, och jag tycker det blir ännu tydligare i guld...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
I mitt bobb framstår jag som en clown om jag bär en guldklocka. På fritiden är det dock lite roligt och vräkigt och då speciellt till tisha och shorts.

En bild på min 116717.

Edit: jobb och 116718 ska det stå :)

image.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp