• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guld på stål och förgylld/double med stålbaklock är inte samma sak

URsinne

Audemars
2-Faktor
Om ett fenomen som sprider sig långt bortom irritationens gräns och nytillkomna intressenter förvirras och förvillas av. De flesta här inne känner nog redan till detta men det verkar annars vara populärt att beskriva doubléboetter som guld på stål i annonser och auktioner. Orsaken är väl att guld på stål är ett mer påkostat utförande än stål och betingar generellt ett högre pris medan den förgyllda boetten, med eller utan stållock är ett enklare och generellt billigare utförande än stål.

Man kan på så sätt få den enklare varianten att framstå som den mer påkostade varianten jämfört med stålboett. Eller så är det okunskap även från säljarens sida. En sådan okunskap tenderar oftast att gå i säljarens favör. Man ser sällan guld på stålboetter beskrivas som doublé, alltid tvärtom. Därav denna tråd.

De förgyllda boetterna, de som i dagligt tal kallas förgyllda även om guld på stål kan tyckas vara en slags förgyllning, det vill säga doubléboetterna har en boett i någon form av basmetall, nickellegering eller gulmetall som mässingslegering eller liknande med en mycket tunn förgyllning. Om baklocket är i stål eller även det förgyllt spelar ingen roll, guld på stål är det i vilket fall inte. Det är en enklare och billigare variant av boett än stålboett.

Guld på stål är vad det låter som, en riktig stålboett med ett jämförelsevis tjockt lager guld över. 80 micron eller ibland till och med mer särskilt på 50-talsklockor av god kvalitet och bättre sort medan vanlig förgyllning brukar vara någon eller några få micron i bästa fall. Det är heller inte sällsynt att guld på stål kan ha glasringen i massivt guld.

Ett typexempel på guld på stål:
gs.jpg



Många gånger går det att se på undersidan av skänklarna/bandhornen/luggarna vad man vill kalla det, men tyvärr inte alltid. Guld på stål har oftast släpp i guldet på undersidan boettens bandhorn som på bilden där man kan se stålet ligga i dagen. Ibland ligger guldet enbart på ovansidan boetten så stålet syns även på sidorna. Det finns dock undantag. Till exempel vissa Certina hade under 1950-talet guld på stålboetter utan släpp på undersidan och hela stålboetten hade guldkapsel utom själva baklocket, precis som på en doubléboett. Detta är dock ovanliga undantag. I regel är inte helförgyllda boetter med guld på undersidan skänklarna och stållock guld på stål utan doubléboetter.

Det kan också förekomma i princip doubléboetter med tjockt guldlager ungefär som på guld på stål. Då står det ofta angivet guldtjockleken någonstans på boetten. Det gäller mestadels boetter för den amerikanska marknaden som kan skilja sig en del mot boetter för andra marknader och vi pratar nu hela tiden om vintageklockor. Doubléklockor i enklare utföranden även vad gäller lite finare märken var av någon anledning vanligare på den marknaden. Exempelvis hos Omega och LeCoultre (Jaeger LeCoulte på andra marknader).

Vad gäller de amerikanska utförandena så förekommer typerna Rolled gold plate och Gold filled på boetterna. Ingen av dem är guld på stål och ofta har de inte heller stålbaklock. Av de två är Gold filled den bättre kvalitén med det tjockaste lagret guld, 80-120 micron, men sällan i nån högre karat. 9 - 10 karat är ganska vanligt och det får egentligen inte räknas som guld hos oss.

Så, allt är inte guld på stål som glimmar.

Likartad utbredd missuppfattning eller "missuppfattning" inte minst bland säljare som vi kan klara av när vi ändå är igång är att kalla allt i vitmetall för stålboett. Det är i regel enkelt att avgöra även på bild. Står det "stainless steel back" på locket betyder det i motsats till vad många säljare verkar tro, att boetten -inte- är i stål, bara baklocket. Står det däremot enbart "stainless steel" ska det vara helstålboett.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Informativt. Dom gamlingar jag har/haft har haft instämplat Omega O 20 dvs Omega boett med 20 micron guld. Jag har uppfattat att 20 micron är en förgyllning som är ganska beständig medans double är tunnare och kan nötas bort. Hur är det med typ "förtjänstklockorna" ifrån Certina, Tissot, Eterna osv som anges 14K eller 18K? Och, hur ser märkningen med 80-120 micron ut? Vilka brukar köra med det?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Informativt. Dom gamlingar jag har/haft har haft instämplat Omega O 20 dvs Omega boett med 20 micron guld. Jag har uppfattat att 20 micron är en förgyllning som är ganska beständig medans double är tunnare och kan nötas bort. Hur är det med typ "förtjänstklockorna" ifrån Certina, Tissot, Eterna osv som anges 14K eller 18K? Och, hur ser märkningen med 80-120 micron ut? Vilka brukar köra med det?

Ja, 20 micron är helt klart bättre än en eller tre micron. Förtjänstklockorna stämplade i exempelvis 14k respektive 18k är väl i 14 respektive 18k vad jag vet de vanliga man brukar se från 60- 70-talet. Tror inte det är nån bluffmärkning. En del har spekulerat det kan röra sig om speciella utgåvor med lite tunnare material vissa av dem men det känner jag inte till om det är så eller inte. Kanske finns både och som det brukar.

Micronmärkningen har helt sonika varit en siffra med micronmärke efter, mellan skänklarna de jag sett. De få jag sett har varit 50-talsklockor från handelsnamnsklass till typ nån Certina etc. Nån Omega har jag för mig jag haft med 80 micron-märkning om jag inte missminner mig. Gold filled måste ha minst 80 micron för att få kallas Gold filled men behöver nog inte alltid vara märkta med tjockleken. Gold filled ska innebära i sig minst 80 micron för att få kallas det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller med om de olika nivåerna men benämningen är problematisk "guld på stål" är ju alla guldbelagda boetter. Vad menar du att guld på stål heter på engelska?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Håller med om de olika nivåerna men benämningen är problematisk "guld på stål" är ju alla guldbelagda boetter ?
Förstår inte vad du menar. Guld på stål är en stålboett med guldöverdrag. Ibland med detaljer i massivt guld. Doubléboett är icke-stålmetalllegering, typ basmetall, med tunn förgyllning, med eller utan stålbaklock. Skillnaden är stor, även prismässigt.Guld på stål är en vedertagen beteckning och inte problematisk vad jag vet.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, då är det bara lite rörigt. Problemet är att man inte har vedertagna benämningar på de olika guldlagernivåerna. Har aldrig märkt att folk använder benämningen guld på stål när boetten inte är i stål, men ska vara lite mer uppmärksam framöver.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ok, då är det bara lite rörigt. Problemet är att man inte har vedertagna benämningar på de olika guldlagernivåerna. Har aldrig märkt att folk använder benämningen guld på stål när boetten inte är i stål, men ska vara lite mer uppmärksam framöver.
Nej, inte bara guldlagernivåer. Det är helt olika boettmaterial. Billig basemetal kontra guldbehandlat stål, ibland som sagt med massiva gulddetaljer. Du behöver nog inte titta på många trattenauktioner t.ex. med doubléklockor för att se hur begreppen används, eller missbrukas. Och desto mer förvirrade blir intressenterna.
 
Tack för ett informativt bidrag. Jag tycker faktiskt detta är en av de mest förvirrande sakerna, även när man är relativt insatt i klockvärlden. Oklart om säljarna är lömska, okunniga eller båda delar.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack för ett informativt bidrag. Jag tycker faktiskt detta är en av de mest förvirrande sakerna, även när man är relativt insatt i klockvärlden. Oklart om säljarna är lömska, okunniga eller båda delar.
Jag tror det är både och många gånger. Det är inte ovanligt att säljare använder "jag-vet-inget-om-klockor" för att slippa stå för vad som säljs i väntan på förhoppningsfulla chansare.
 
Jag tror det är både och många gånger. Det är inte ovanligt att säljare använder "jag-vet-inget-om-klockor" för att slippa stå för vad som säljs i väntan på förhoppningsfulla chansare.
Var drar man gränsen för endast "guld"? Longines har ett par jag kikat på som de bara skriver Gold 18K (200 microns) på. Det är väl guld på stål antar jag, men 200um borde väl vara ungefär lika bra som solitt guld (undantaget guldvärdet förstås)?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Var drar man gränsen för endast "guld"? Longines har ett par jag kikat på som de bara skriver Gold 18K (200 microns) på. Det är väl guld på stål antar jag, men 200um borde väl vara ungefär lika bra som solitt guld (undantaget guldvärdet förstås)?
Det är 2 tiondedels millimeter guldlager på den då. 0,2 millimeter. På guldboett är boetten i guld, inte ett lövtunt lager på nåt annat.
 

TB12

Cartier
Bra inlägg @URsinne, bra information! Jag köpte en klocka från Kaplans för ett tag sen där det stod "doublé (80 micron)", har jag förstått ditt inlägg rätt att om det är 80 micron så är det inte doublé utan guld på stål?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Bra inlägg @URsinne, bra information! Jag köpte en klocka från Kaplans för ett tag sen där det stod "doublé (80 micron)", har jag förstått ditt inlägg rätt att om det är 80 micron så är det inte doublé utan guld på stål?

Tack,
Nej du har tyvärr inte förstått rätt då. Bland annat så här står det i öppningsinlägget:

"Det kan också förekomma i princip doubléboetter med tjockt guldlager ungefär som på guld på stål. Då står det ofta angivet guldtjockleken någonstans på boetten."

Om det står doublé 80 micron så skulle jag förutsätta att boetten är i vad det står; en slags doublé som är 80 micron tjock. Har inte sett guld på stål som på boetten uppgetts som doublé men för att vara helt säker måste man se klockan eller ha utförligare beskrivning. Kaplans borde väl också veta vad de säljer för nåt och uppgett materialet i boetten vid försäljningen?

Om det är guld på stål eller inte ser man på sätt som på olika vis beskrivits i tråden. Bara i undantagsfall, väldigt ovanliga såna när det gäller lite äldre klockor i alla fall, är det lite svårare att se skillnad. Vad det till stor del handlar om är huruvida boetten är i stål eller annan metall, vad man kan kalla fulmetall eller ej. Om det är en stålboett med guld eller en boett i billig legering typ mässing, nickel.

Ärligt talat undrar jag om en del läser texten alls, eller skojar med mig;) Det här är basic saker som beskrivits utförligt hur man känner igen respektive material och det blir mest upprepningar av vad som redan sagts...
 
Senast ändrad:
Topp