• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guld/stål fundering

keroro

Rolex
2-Faktor
Jag spanar på en Rolex datejust TT för farsans 60 års present. Det som slår mig är att TT nästan alltid har lägre andrahandsvärde än stål-varianterna. Själv så är man sugen på en Daytona och där är de billigaste klockorna på chrono24 uteslutande TT. Men visst kostar de betydligt mer än stålisarna i nypris? Vad är det som gör att de faller så mycket i pris?

Jag själv tycker att TT kan vara nice på vissa modeller. Finns det en chans att TT kanske blir poppis i framtiden?Man vet ju aldrig hur klocktrenderna utvecklar sig. Vad tror ni?
 

M.U

Rolex
Anledningen till att de sjunker snabbare i pris än stålvarianterna är för att på andrahandsmarknaden har stålklockorna bredare publik än TT klockorna, vilket gör att fler folk hellre köper stål.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Det känns väl lite 80-tal eller bilhandlare över detta? Dock har jag märkt ett ökat intresse på senaste tiden från vissa medlemmar här , kanske med ett inslag av ironi eller nostalgi.
Själv är jag ev spekulant på en guld/stål gmt i dagarna.

Men slutsatsen blir väl alltid den samma , om du gillar det så bara kör!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Läste på ett amerikanskt forum där någon tyckte att TT var för folk som fyllt 50 år. Huruvida det är sant eller inte har jag ingen aning om men exempelvis en TT Daytona är ju sjukt gubbig.

Sub och GMT i TT tycker jag är snyggt dock.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
För ca ett år sen kunde jag inte tänka mig TT. Men efter att ha hängt här och sett en massa bilder så bestämde jag mig i höstas för att när jag fyller 40 får jag skaffa en TT, då är jag tillräckligt gubbe (3 år bort). Höll bara några månader så köpte jag en TT Rootbeer :)
 
Jag gillar TT som fan och tycker inte det är något gubbigt över det.
Som med så mycket annat så beror det ju helt på i vilket sammanhang. Jag har aldrig riktigt gillat kronografer, så en daytona i TT känns inte lika het som en sub t ex.

En DJ som det handlar om i ts fall tycker jag är stenhårt! Kööör! :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag bytte till mig en TT Daytona i vintras. släppte den vidare efter bara några dagar.
det var lite som ni vet de låtarna man inte "får" tycka om men som man tycker är riktigt bra i smyg ;)
/j
bild 2 kopia.JPG
 
I Daytonans fall så är det väl att den inte gör sig såå bra i halvguld tycker jag personligen...

En halvguld DJ är ju gubbig, sedan får man väl själv avgöra man gillar det eller inte...,
 

_jonte

Patek
Tror svaret är så enkelt som att betydligt färre personer gillar tvåton, därmed blir tillgång och efterfrågan inte samma som för stålklockor. Tycker trenden är att fler och fler gillar tvåton dock, men kanske är främst här på forumet?
 

Snårtas

Rolex
Jag bytte till mig en TT Daytona i vintras. släppte den vidare efter bara några dagar.
det var lite som ni vet de låtarna man inte "får" tycka om men som man tycker är riktigt bra i smyg ;)
/j
Just den där tycker jag är riktigt fin, ffa tavlan. Vilken iofs sitter även på helguldaren, men då är det ju ett antal tusingar ytterligare. Men jag känner lite som du - man kan inte riktigt erkänna det :)
 
Topp