• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guld/stål sub, användningsområde?

B

bonuspater

Guest
Jag har en Omega SMP som jag använder till vardags. Den är väl tyvärr min s.k. "beater" och även då den lyckats hålla sig skadefri ger det mig lite dåligt samvete.

Har på sista tiden, även om ekonomin inte tillåter, varit väldigt sugen på en Rolex Sub guld/stål med blå tavla. Då har det dykt upp lite vett- och etikettregler som ni med mer erfarenhet av klockor kanske kan svara på:

GuldRolex känns inte som en klocka att ha som en beater, stämmer det? vad blir då användningsområdet?
Jag vill ha kvar min SMP. Den känns något standard att äga som kille.
Däremot är båda "dykare", kan man ha fler än en dykare eller är tanken att man ska ha en dykare och en "dressare"?

philosoraptor.gif
 

Apansson

Torpare
Äh, den är väl relativt vanlig! Tror inte den sticker i ögonen på nån. En helguldare gör det nog mer i såna fall. En finbeater i TT, en vardagsbeater i SMP. Perfekt!
 
Om du lyckats hålla din SMP skadefri så är det nog ingen beater utan som du säger en vardagsklocka, och en G/S sub passar utmärkt som vardagsklocka...bara börja använda SMPn som en riktig beater...
 

4cie

Rolex
2-Faktor
GuldRolex känns inte som en klocka att ha som en beater, stämmer det? vad blir då användningsområdet?
Jag vill ha kvar min SMP. Den känns något standard att äga som kille.
Däremot är båda "dykare", kan man ha fler än en dykare eller är tanken att man ska ha en dykare och en "dressare"?


Köp vad du vill och bär vad du vill när du vill det, vill du ha en samling som består av dykare så är det fine. En Rolex i guld och stål kan man faktiskt ha till kostym också ;)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Och ja, en "Bluesy" väcker lite mer uppmärksamhet än en SMP. Alla är inte trygga med detta.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag tycker att folk generellt oroar sig för mycket.

Köp det du vill ha, och använd den på det sättet du känner dig bekväm med. Varken mer eller mindre.

Det kommer att göra dig lyckligast! =)
 

Snårtas

Rolex
Äh, kör! Jag har 3 st dykare och har definitivt inte cert. Däremot så kan de få bada på somrarna. Klart du ska ha en G/S! Användningsområdet är vad du gör det till.
 

Skolläraren

Panerai
Men jag dyker inte ens och har knappt varit på en båt.


Jag är inte det minsta äventyrlig av mig men äger en Explorer.
Jag gillar att simma i varma bassänger, men ägde en Sinn U1.

Vi väljer klockor för en estetik som tilltalar oss, inte för vad klockorna är ämnade för i slutändan. Dessutom är väl automatiska ur i regel sämsta alternativet då. Nu för tiden använder dykare andra dykdatorer (eller vad de nu heter) istället för klockor med bezel, och vill man klättra upp för Everest är väl en G-Shock ett fantastiskt mycket bättre val än en Explorer.

Däremot är det inte lika fräsigt.
 

Sond

Patek
Jag tillhör de som menar att en TT Sub sticker ut. Om och hur man vill sticka ut kan man bara avgöra själv. Men enligt mig är det nonsens att det inte sticker ut/syns. Känner man bara till det och går vidare med ett köp så är det ju helt ok. Men en beater är inte en TT enligt mig. Men som vardagsklocka fungerar de ju utmärkt. Om man nu är beredd att sticka ut..:D.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag tillhör de som menar att en TT Sub sticker ut. Om och hur man vill sticka ut kan man bara avgöra själv. Men enligt mig är det nonsens att det inte sticker ut/syns. Känner man bara till det och går vidare med ett köp så är det ju helt ok. Men en beater är inte en TT enligt mig. Men som vardagsklocka fungerar de ju utmärkt. Om man nu är beredd att sticka ut..:D.


Jag tror som du säger att den funkar bra som vardagsklocka.
Tror även att många blandar ihop benämningen beater med vardagsklocka.
 

David

Bödeln
GuldRolex känns inte som en klocka att ha som en beater, stämmer det? vad blir då användningsområdet?
Användningsområdet för en Sub, som per definition är en beater, är förstås allt från högt till lågt, framför allt lågt:

130205-SubC-04_zpsed279013.jpg


130205-SubC-03_zps6287b671.jpg


Detta sätter naturligtvis sina spår, men klockan är till för att användas.

130205-SubC-05_zpsa5523252.jpg


130205-SubC-06_zps2e3896e3.jpg


130205-SubC-07_zps76a035fe.jpg


Rätt många av dessa spår kom nog till när en oväntad ström skickade mig ganska många meter genom en tunnel varvid klockan drogs längs klippväggen. Säga vad man vill om keramiks påstådda sprödhet, jag är i alla fall inte det minsta orolig för att vridringsinlägget ska splittras.
 
B

bonuspater

Guest
Skulle ni säga att en dykare/beater som SMP, EXP, Sub osv faller under sitt användningsområde i samband med grymträning? Brukar se folk använda sina dykare där, varför?
 

hedbrg

Panerai
1. Dom tycker modellen är snygg
2. Dom kan svettas lite utan att va oroliga för fuktskador

Min gissning bara
 
Topp