• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guld, tre kronor o fullset -74

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Som tröst för att min drsd fick gå införskaffades snabbt denna lite udda rolex datejust i helguld. Klockan är fullset och såldes i Malmö 1974. Klockan är i mycket fint skick och länken fortfarande tight.
7f4a8a21073b557c462beace661f2ec3.jpg

Glaset med den klassiska datumbubblan är utbytt mot ett originalglas utan bubbla vilket get DJn ett lite annorlunda uttryck.
dfc9ab1169f79806d926aab2baefd3fb.jpg

Jubileelänken är som sagt i mycket bra skick
och har dessutom en rolig detalj. Den är stämplad med trekronor på klaspen. Varför vet jag inte, kanske Bolidenguld?
555d4abfd29ea2666fb3ca7e53a259f2.jpg

Om någon vet varför så får ni gärna berätta för mig :)
Känns kul att hitta den som fullset och framförallt svensksåld :)
Ett lite ovanligare alternativ till DD som jag ska återgå till att klämma på nu.
Här i gott sällskap.
c3cf85e307c138d21e6e20415a245bb8.jpg

Tack för denna gång
 

Fabian

Patek
2-Faktor
snygg som FAN! men aldrig gillat blåa tavlor på guldiga klockor. blir för mycket "Heja-Sverige". satsa på en matt svart eller silvrig!
 

Falcone

Cartier
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tuff klocka! :)

Dem tre kronorna kallas för kattfot och är en svensk kontrollstämpel för att guldet som sålts är äkta guld (även för andra ädelmetaller) och finns oftast utskrivet tillsammans med karathalten bredvid.

http://www.guldprospektering.se/guldstamplar.html
Nja, detta är ingen kattfot. Kattfötterna ser ut som just kattfötter och inte som en oval. Denna ovala är en kontrollstämpel för importerade guldprodukter till Sverige. Används egentligen inte längre men användes konsekvent förr. Min mor har en svensksåld guld-dj från ungefär samma tid och den har också denna kontrollstämpel jakob.dala Fint guldur föressten!
 
Topp