• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

guldet släpper

Don limpio

Omega
2-Faktor
Hej alla, Jag har en fråga kring en gammal Piaget som tillhört min för. Den ser ut att vara guld på stål men inte förgylld. På ett ställe ser man att gld/stål delar sig. Alltså inte som när guldet nöts bort utan att det finns som ett tunnt lager guld som lossnat från underlaget. Jag undtar därför om något vet var man kan åtgärda detta och renovera klockan. Kollade med Farfars ur men de kunde inte hjälpa. Så jag hoppas att någon här kan tipsa mig om var jag ska vända mig. Tacka4vpå förhand 👍
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Det är riktigt svårt att åtgärda. Har tyvärr ingen lösning men min erfarenhet är att om guldet släpper som folie, så är det underarbetet som felar. Alltså i tillverkningen. Släpper det så på nått ställe så kan det mycket väl börja göra det på fler ställen. Så frågan är om man ens hur mycket pengar och kraft man vill lägga. Det finns säkert nån ute i världen som kan fixa, men antagligen ska först allt guld bort.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det är riktigt svårt att åtgärda. Har tyvärr ingen lösning men min erfarenhet är att om guldet släpper som folie, så är det underarbetet som felar. Alltså i tillverkningen. Släpper det så på nått ställe så kan det mycket väl börja göra det på fler ställen. Så frågan är om man ens hur mycket pengar och kraft man vill lägga. Det finns säkert nån ute i världen som kan fixa, men antagligen ska först allt guld bort.
Ja det är nog tyvärr så. Det finns dom som guldpläterar själva hemma. Marshall i Wrist watch revival gör det. Men det är ju en investering i tid och utrustning och kräver ju en del arbete för att det ska bli bra. Är du intresserad visar han hur han gör i senast videon, han har i tidigare videor gjort lite mer detaljerade genomgångar.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Finns en del som håller på med sånt, men tveksamt om det finns några duktiga i Sverige. Störst internationellt är nog replateit.com.
 
Tyvärr är det inte så mycket att göra åt saken. Har samma problem med en gammal Rolex boett. Enligt min urmakare så måste man göra s.k brännförgyllning på industrinivå för att uppnå rätt resultat.
 
Topp