• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Guldfusktråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är rädd för att denna tråd kommer självdö, men känner ändå att den är lite intressant för jag tror inte folk har så bra koll på hur man brukar bygga guldur. Generellt har man gröpt/fräst ur boetter och länkar för att göra klockan lättare och därmed inte lika dyr. Jag uppskattar att klockor inte är tyngre än 100g så därför ser jag inte det som direkt negativt. Guld väger nämligen dubbelt så mycket som stål.

Så hur ser då våra kända guldur ut på insidan? Var har man snålat med guldet?

Jag börjar med min senaste, en Omega Manhattan i 18k. Länken är solid men boetten och glasringen är bantad. Även verksringen är fusk, den är inte i guld. Hela klockan väger in på 103g.
IMG_4185.jpeg
IMG_4184.jpeg

Är rädd för att denna tråd kommer självdö, men känner ändå att den är lite intressant för jag tror inte folk har så bra koll på hur man brukar bygga guldur. Generellt har man gröpt/fräst ur boetter och länkar för att göra klockan lättare och därmed inte lika dyr. Jag uppskattar att klockor inte är tyngre än 100g så därför ser jag inte det som direkt negativt. Guld väger nämligen dubbelt så mycket som stål.

Så hur ser då våra kända guldur ut på insidan? Var har man snålat med guldet?

Jag börjar med min senaste, en Omega Manhattan i 18k. Länken är solid men boetten och glasringen är bantad. Även verksringen är fusk, den är inte i guld. Hela klockan väger in på 103g.
IMG_4185.jpeg
IMG_4184.jpeg

Hur många gram av klockans 103 gram är guld?

Nu måste du väl ha slintit på tangenterna? Är det endast 10 gram guld i hela klockan? Dvs länk, boett, urverk osv 😳

Bara att öppna valfri Rolex i guld.
Betyder det också att den guldrolex är betydligt mindre tålig än en stål dito? Att guld är mjukare vet jag så repor osv kommer såklart lättare men är t.ex. en guldsub mer sårbar för ett slag från sidan iom att det är mindre gods i boetten? Eller tänker jag vilse

Mindre tåliga nej, Större skador och dyrare att rätta till ja.
Har däremot sett äldre hårt polerade klockor där det inte varit mycket gods kvar i sidan av boett.

Nyfiken som jag är undrar jag.

Vad väger ett "genomsnittligt" automatverk?
Säg ett som sitter i en Rolex Daydate av nyare modell?
Glas?
Räcker 50gr eller är jag ute och cyklar?

Tänket mer i de banor när det är guldvärdet jag vill betala för en klocka,och inte något mervärde för att det är just en klocka och inte farmors löständer eller buckliga ringar.

Nyfiken som jag är undrar jag.

Vad väger ett "genomsnittligt" automatverk?
Säg ett som sitter i en Rolex Daydate av nyare modell?
Glas?
Räcker 50gr eller är jag ute och cyklar?

Tänket mer i de banor när det är guldvärdet jag vill betala för en klocka,och inte något mervärde för att det är just en klocka och inte farmors löständer eller buckliga ringar.

Ganska exakt 50gr för urverk+glas

Tillbaka
Topp