• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guldklocka för lång och trogen tjänst.

narög

Breitling
Min guldklocka "Tissot" som jag fått för lång och trogen tjänst, saknar krona. På en stjärnurmakaraffär sa de att det inte kunde reparera eller sätta dit ny krona på den. Reservdelar saknas!!?
Istället ville de byta ut hela verket till ett nytt. Det ville inte jag. Då sa de att jag kunde sälja klockan och få betalt för guldvärdet. Det vill jag inte heller.
Min fråga: Kan det vara möjligt att ingen urmakare har eller kan sätta dit en ny krona? Måste jag skrota klockan? Den fungerar ju, men jag kan inte ändra datum på den.
 

Bilagor

  • IMG_20240316_125258.jpg
    IMG_20240316_125258.jpg
    1.1 MB · Visningar: 3

Exxet

Rolex
Min guldklocka "Tissot" som jag fått för lång och trogen tjänst, saknar krona. På en stjärnurmakaraffär sa de att det inte kunde reparera eller sätta dit ny krona på den. Reservdelar saknas!!?
Istället ville de byta ut hela verket till ett nytt. Det ville inte jag. Då sa de att jag kunde sälja klockan och få betalt för guldvärdet. Det vill jag inte heller.
Min fråga: Kan det vara möjligt att ingen urmakare har eller kan sätta dit en ny krona? Måste jag skrota klockan? Den fungerar ju, men jag kan inte ändra datum på den.
Skulle gissa på att det är en s k monocouqeboett, och till dessa behöver man en luftpump som man trär över kronhalsen, trycker in luft, glaset poppar ut,
och sedan välter man ut verket, har även en delad bom som man drar ut (särar på). Förmodligen ett quartz-verk, ev. någon version av ett Eta-verk.
En normalbegåvad urmakare ska fixa detta.
 
Topp