• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Guldpendyl - optisk renovera

Hej. Jag hoppas att du kan hjälpa mig. Jag köpte två underbara väggklockor (Westerstrand Guldpendyl).
Klockorna fungerar väldigt bra. Tyvärr har guldet delvis blivit grönt eller flagnat av.
Under guldet ligger ett lager vitt över träet.
Hur rengör man guldet? Hur reparerar man chippad?
Jag skulle vilja behålla klockorna i originalskick om möjligt.
Tack för tipsen.

Hej. Jag hoppas att du kan hjälpa mig. Jag köpte två underbara väggklockor (Westerstrand Guldpendyl).
Klockorna fungerar väldigt bra. Tyvärr har guldet delvis blivit grönt eller flagnat av.
Under guldet ligger ett lager vitt över träet.
Hur rengör man guldet? Hur reparerar man chippad?
Jag skulle vilja behålla klockorna i originalskick om möjligt.
Tack för tipsen.
Låter som bladguld. Går säkert limma på nytt bladguld ovanpå det gamla.

Låter som bladguld. Går säkert limma på nytt bladguld ovanpå det gamla.
Det kan jag prova. Jag beställde ett "Allt i ett" nybörjarpaket. Bladguld kan fungera.
Jag såg en klocka behandlad med guldfärg på loppisen men den såg inte original ut, men man kanske bara måste göra rätt. Guldfärg skulle vara lättare att arbeta med.
Någon mer som har ett tips?

Det kan jag prova. Jag beställde ett "Allt i ett" nybörjarpaket. Bladguld kan fungera.
Jag såg en klocka behandlad med guldfärg på loppisen men den såg inte original ut, men man kanske bara måste göra rätt. Guldfärg skulle vara lättare att arbeta med.
Någon mer som har ett tips?
Finns säkert några youtube videos att kolla på. Lite i taget så går det säkert bra.

Mina råd, testa på en billig tavelram.
Kolla så att du verkligen har köpt bladGULD och inget annat eller rättare sagt att det matchar pendylen.
Riktigt bladguld är dyrt och så tunnt och känsligt att du måste andas med öronen eller ha Covidmunnskydd.

Tillbaka
Topp