• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guldplätering av skadad boett, kostnad mm

Salesmayne

Silver
Är det många av ser som har gjort det innan?
Vad kostar det och vart har ni gjort det? Jag förutsätter att det beror på pläteringens kvalité och metod men jag mottager gärna tips ang. vilka metoder som ger mest "bang for the buck". Jag ska ringa och förhöra mig om utlandspriser men vissa saker hade jag nog gärna hållit i Sverige så alla tips mottages tacksamt :)

Jag har läst på några eng-språkiga forum där det tvistas om kvalité, svårigheter, återkommande problem på samma plats där pläteringen skavts/släppt sen innan osv men jag är en total novis på området så därför är er expertis alltid välkommen!
 
Ingen annan som har gjort det? Det känns inte som att det är en särskilt stor ansträngning att ta sig 30s av sin dag och plita ner ett svar...
 
Jag har gjort en guldplätering av en vridring i stål. Gick på runt 2500 kr vill jag minnas. De rekommenderade en viss tjocklek som jag accepterade. http://www.fintlings.se/Priser.htm

Från:
0121-jpg.461465

Till:
0319-jpg.498657
 
Senast ändrad:
Sorry. Ser att jag skrev "guldplätering av stålboett". Ska vara vridringen i stål. (Har ändrat detta i originalposten).
 
Herregud fick du ge 2,5k för vridringen bara? Hmm....kanske värt att göra det i utlandet trots allt. Ska dock vänta på svar från de företag jag mailat hitills!
 
ja mjo...nu är det så att jag vill göra en god affär på en schysst Omega kronograf men som dessvärre har en fruktansvärd boett, och ska det vara värt att köpa den klockan som säljaren vill ha ca 20k för (kommer få ner det till 18 tror jag) så måste pläteringen gå på mellan 2-maaaaaaaaaax 5k om det ska vara värt det. Nåväl, vi får se vad som händer.
 
ja mjo...nu är det så att jag vill göra en god affär på en schysst Omega kronograf men som dessvärre har en fruktansvärd boett, och ska det vara värt att köpa den klockan som säljaren vill ha ca 20k för (kommer få ner det till 18 tror jag) så måste pläteringen gå på mellan 2-maaaaaaaaaax 5k om det ska vara värt det. Nåväl, vi får se vad som händer.
Bild?
 
Här kommer bilden:

Omega.Deville.chronograph.1969.35mm.Automatic.jpg


Som du/ni ser så är boetten i minst sagt horribelt tillstånd men det bör ju gå att åtgärda....frågan är ju priset bara. Om nu dessa klock/pläteringsherrar bara kunde svara på mail som andra normala samtida varelser så hade det varit fantastiskt!
 
Här kommer bilden:

Omega.Deville.chronograph.1969.35mm.Automatic.jpg


Som du/ni ser så är boetten i minst sagt horribelt tillstånd men det bör ju gå att åtgärda....frågan är ju priset bara. Om nu dessa klock/pläteringsherrar bara kunde svara på mail som andra normala samtida varelser så hade det varit fantastiskt!
Det avskavda guldlagret är nog det minsta bekymret, korrosionsskadorna i fulmetallen är värre.
 
Yes indeed, det hade ju varit rätt skönt med svar på mail från företagen faktiskt. Jag kan inte köpa innan jag vet att det är värt att åtgärda..eller kan och kan, men det är en tämligen dålig och dum idé.

Korrosionsskador kan och bör väl inte vara så svårt att åtgärda? Slipa, polera lite, sen hokus pokus så är det mint condition igen :) (det kan ju tyvärr vara så att verkligheten inte ser ut som sådan)
 
Yes indeed, det hade ju varit rätt skönt med svar på mail från företagen faktiskt. Jag kan inte köpa innan jag vet att det är värt att åtgärda..eller kan och kan, men det är en tämligen dålig och dum idé.

Korrosionsskador kan och bör väl inte vara så svårt att åtgärda? Slipa, polera lite, sen hokus pokus så är det mint condition igen :) (det kan ju tyvärr vara så att verkligheten inte ser ut som sådan)
Använd citatsknappen.

Det är svårt att slipa ner en boett med hål i, mycket material som måste avverkas vilket innebär att boetten får fel form.
 
'Nja, mjooo, jag förstår. Således kan vi konstatera att denna klockan troligen inte är det bästa köpet någonsin. Men jag får se vad hantverkarna säger i slutändan, men man vill ju självfallet inte ha en skev och tunn boett, inte nog med att det förmodligen ser förjävligt ut så lär återförsäljningsvärdet påverkas väldigt negativt.
 
Yes indeed, det hade ju varit rätt skönt med svar på mail från företagen faktiskt. Jag kan inte köpa innan jag vet att det är värt att åtgärda..eller kan och kan, men det är en tämligen dålig och dum idé.

Korrosionsskador kan och bör väl inte vara så svårt att åtgärda? Slipa, polera lite, sen hokus pokus så är det mint condition igen :) (det kan ju tyvärr vara så att verkligheten inte ser ut som sådan)
Så tanken är att köpa en risig klocka och göra en snabb "uppspackling" för att sälja som mint condition?
 
Tanken är att köpa en klocka och sedan göra en "snabb uppspackling" (=skicka den till en hantverkare som kan sin sak) och bära den på handleden för att sedan möjligtvis sälja den en vacker dag. Eller är det fult tycker du? Din ton är inte så värst positiv iaf!
 
Lyfter denna tråden på nytt då jag letar efter verkstad som kan tänka sig att guldplätera en Must de Cartier (boett fram + baksida). Någon som har rekommendationer eller aning om kostnad?
 
Inte mer än att jag har mejlat deras kundtjänst och att de inte kunde svara på det utan att jag måste komma in med klockan för beskådning. Tänkte mer generellt om det är möjligt och prisuppgift hos en vanlig guldsmed.
Suck. Likadant när jag skulle beställa ett spänne till min must så var jag tvungen att komma in till butiken. Så störande. Har du sett detta klippet?

 
Tillbaka
Topp