• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guldplätering

rogart-63

Patek
Hur ta bort guldplätering från boett ? Har ni nåt tips ? Har ett litet projekt på g . Hittat en boett men den är pläterad .Tanken är att det skall bli borstad . Tänkte om det fanns nåt enkelt sätt att ta bort guldpläterngen från stålboetten .
 

jabla

Sarlacc
Jo det är en blandning av saltsyra och salpetersyra men även rostfritt tar stryk av den blandningen för att inte tala om andra mindre ädla legeringar.
Polera bort blir nog enklast.
Råvarorna kan jag däremot fixa till dig men de bör hämtas på plats. :)
 

Onelund

Rolex
Jag hade en boett där stålet började släppa, var då hos en god vän som sitter på en uppsjö av olika blästersander, det blev imo en mkt snygg yta på det hela, kan ordna med bilder lite senare under kvällen.
 

Onelund

Rolex
Bah du får nog vänta tills imorgon så jag får lite vettigt ljus. Nu är jag bara trött o grinig så bilderna blir därefter

c59bfda04ccc87294a7279204db6531a.jpg
 

Onelund

Rolex
Tanken var att rädda denna till eftervärlden . Men undrar om det är för mycket jobb och pengar . Svetsa,svarva borsta sen har man inte sett hur den ser ut innanför baklocket . m.m. Dyker nog upp nåt lämpligare case .
http://www.ebay.com/itm/171405944278?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT


Äsch det är väl bara till att köra?

Sedan hur mkt pengar du lägger på resten hänger ju ihop med hur mkt/lång tid du vill spendera på att jaga delar.

Själv har jag börjat leka lite med några gamla vintagedinkor som haft slitna boetter men har ett schysst etaverk i sig, har dock svårt att bestämma hur man ska göra med tavlan, måste komma på något bra sätt att få dem se bra ut.
 

rogart-63

Patek
Jo precis . Men vi hade ju en skada du och jag kom vi fram till nån gång . Man är så petig att man inte nöjer sig förrän det är perfekt . Vad är det för diameter på tavlan ? Har några stycken aftermarket tavlor till ETA -verk liggande .
 

Onelund

Rolex
Jo precis . Men vi hade ju en skada du och jag kom vi fram till nån gång . Man är så petig att man inte nöjer sig förrän det är perfekt . Vad är det för diameter på tavlan ? Har några stycken aftermarket tavlor till ETA -verk liggande .
Man SKA inte nöja sig innan det är perfekt :)


Får kolla tavlan ikväll, blev ivägtvingad på söndagsmiddag hos svärföräldrarna
 

_jonte

Patek
Slipa för hand eller blästra lär vara vad som funkar. Och bara för att vara tydlig, starka syror är mycket olämpligt då de dels är farliga/giftiga att jobba med samt lär käka upp stålet långt innan guldet.
 
Topp