• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guldpriset hos tillverkare

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Devisen ”om du måste fråga har du oftast inte råd” gäller även här. Men finns det någon sammanställning på vad respektive tillverkare tar för guldet i sina klockor?

Och ja, kan vet att guld som ämne finns i olika karat.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Prova sök. Vet att det varit uppe tidigare.
Sen betalar man sällan för guldet på det sätter. Då kan man lika gärna köpa guldtackor.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Vad menar du? Vill du få fram vilket påslag de har mot kund? I så fall är det bara att kika på specifikationen och jämföra med aktuellt guldpris. Det räknades lite på det gällande en Squale i 18k guld och jag tror att man kom fram till ca 15' i rent guldvärde så någonstans därikring borde det ligga för liknande klockor.

Det är nog få klocktyper som har högre vikt än dessa dykare så om något är det i så fall typ 20' eller lägre och man betalar som sagt knappast för guldet i sig.
 

GulDan

Omega
2-Faktor
Känns som det kan bli komplicerat att få fram exakta guldvikten på klockan. Boett minus glas och urverk, om nu inte rotorn eller liknande också är i guld.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jodå, har ibland tänkt att det var väldans högt guldpris dom använde sig av.
Fast å andra sidan så kan man undra vilket pris dom tar för billigt rostfritt stål. Det är nog ännu makabrare.

Jag kan hålla med om att det är ett omotiverat högt guldpris direkt när det hamnar på en klocka. Rolex ligger nog ganska bra till faktisk när det kommer till pris på SS kontra Guld. Och det är enda gången dom kommer bra ut enligt mig.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Undrar om inte @Strindberg menar att verket väger ca 20% av totalen på en klocka.
Dvs om klockan har en vikt på 200g väger verket ca 40g.
Njae, det är nog lite för förenklat. Däremot väger de flesta automatverk liknande varandra, de flesta kvarts liknanade osv. Fast "förtjänstur" av billigare sort har ofta en stålring i sig som sabbar kalkylen.

Vad man däremot kan tänka sig, om man är på räknehumör, är att i en guldbutik kostar bearbetat guld lite olika beroende på hur "svårt" det är att göra.
Kedjor är ganska lätta att göra i en maskin, rödguldskedjor kostar (hos oss) idag typ 750 kr/g ut till kund. Mer för komplicerade länkar.
Det kan kanske vara något att jämföra med?
Man kan dessutom kolla med "billiga" guldbutiker vad de har för grampris...;)

Edit: Att jämföra någonting alls med guldnoteringen (särskilt i dollar) är helt meningslöst. Möjligtvis, fast det kan också bli knas) prisutvecklingskurvan över tid.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Njae, det är nog lite för förenklat. Däremot väger de flesta automatverk liknande varandra, de flesta kvarts liknanade osv. Fast "förtjänstur" av billigare sort har ofta en stålring i sig som sabbar kalkylen.

Vad man däremot kan tänka sig, om man är på räknehumör, är att i en guldbutik kostar bearbetat guld lite olika beroende på hur "svårt" det är att göra.
Kedjor är ganska lätta att göra i en maskin, rödguldskedjor kostar (hos oss) idag typ 750 kr/g ut till kund. Mer för komplicerade länkar.
Det kan kanske vara något att jämföra med?
Man kan dessutom kolla med "billiga" guldbutiker vad de har för grampris...;)

Edit: Att jämföra någonting alls med guldnoteringen (särskilt i dollar) är helt meningslöst. Möjligtvis, fast det kan också bli knas) prisutvecklingskurvan över tid.

Arbetet för att tillverka något i guld, SS, titan, PT eller keramiska material är självklart varierande.

PT är mer svårarbetat än AU och får således ett högre pris även om råvaran är billigare per dags dato.
Dom tar dock rejält betalt för guldet i de flesta fall
 

Husse

Patek
Njae, det är nog lite för förenklat. Däremot väger de flesta automatverk liknande varandra, de flesta kvarts liknanade osv. Fast "förtjänstur" av billigare sort har ofta en stålring i sig som sabbar kalkylen.

Vad man däremot kan tänka sig, om man är på räknehumör, är att i en guldbutik kostar bearbetat guld lite olika beroende på hur "svårt" det är att göra.
Kedjor är ganska lätta att göra i en maskin, rödguldskedjor kostar (hos oss) idag typ 750 kr/g ut till kund. Mer för komplicerade länkar.
Det kan kanske vara något att jämföra med?
Man kan dessutom kolla med "billiga" guldbutiker vad de har för grampris...;)

Edit: Att jämföra någonting alls med guldnoteringen (särskilt i dollar) är helt meningslöst. Möjligtvis, fast det kan också bli knas) prisutvecklingskurvan över tid.
Tack för ett mycket uttömmande och bra svar! :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Njae, det är nog lite för förenklat. Däremot väger de flesta automatverk liknande varandra, de flesta kvarts liknanade osv. Fast "förtjänstur" av billigare sort har ofta en stålring i sig som sabbar kalkylen.

Vad man däremot kan tänka sig, om man är på räknehumör, är att i en guldbutik kostar bearbetat guld lite olika beroende på hur "svårt" det är att göra.
Kedjor är ganska lätta att göra i en maskin, rödguldskedjor kostar (hos oss) idag typ 750 kr/g ut till kund. Mer för komplicerade länkar.
Det kan kanske vara något att jämföra med?
Man kan dessutom kolla med "billiga" guldbutiker vad de har för grampris...;)

Edit: Att jämföra någonting alls med guldnoteringen (särskilt i dollar) är helt meningslöst. Möjligtvis, fast det kan också bli knas) prisutvecklingskurvan över tid.

Vad väger då ett automatverk? Safirglas bör väga mer än plexi, men det kanske är försumbart i en kalkyl. Jag minns att innan jag hittade detta forum så var det en urmakare som förklarade att några av mina "25års klockor" inte gick att laga, så de blev slaktade och sålda till grannen som är guldsmed. Jag "gråter" över dessa, då jag numera vet bättre och varit till Farfars med sådant som "det inte finns reservdelar till" så fixar han dem
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Vad väger då ett automatverk? Safirglas bör väga mer än plexi, men det kanske är försumbart i en kalkyl. Jag minns att innan jag hittade detta forum så var det en urmakare som förklarade att några av mina "25års klockor" inte gick att laga, så de blev slaktade och sålda till grannen som är guldsmed. Jag "gråter" över dessa, då jag numera vet bättre och varit till Farfars med sådant som "det inte finns reservdelar till" så fixar han dem
Även även fungerande NOR-klockor säljs till skrotvärdet, vilket så klart är trist. Men å andra sidan kan man hitta helt ok guld-dressare för väldigt rimliga priser.
 
Topp